Rariteit | Dunkley Moke

De Dunkley Moke was ontworpen met grote wielen voor de aandrijving in het midden onder de motor en het rijden ermee vergde samenwerking tussen de passagier voorop én achterop. Want had de persoon die vooruitreed het stuur in handen, de persoon die achteruit reed bediende het rempedaal. Niet alleen een klusje dat door middel van nauwkeurige commando’s van degene voorop moest worden uitgevoerd, beide personen moesten ook zorgen voor de juiste balans op het goede moment. Naar voren wippen maakte sturen mogelijk, naar achteren wippen remmen. Remmen en sturen tegelijk was dus onmogelijk, een van de twee wielen hing sowieso in de lucht. Er was ook een noviteit die, zij het vele jaren later, wel navolging kreeg: de motor liep op gas. De geschiedenis laat verder niet veel los over de Dunkley Moke uit eind negentiende eeuw, het zou zelfs wel eens bij een eenmalig project gebleven kunnen zijn.

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!