Krachtige, lichte schoonheid

Ferrari 250 GT Europa

Ferrari toonde de 250 GT Europa in 1953 op de Auto Show van Parijs. Enzo Ferrari had met de 250-reeks voor ogen een kosteneffectieve auto voor een groot publiek te ontwikkelen. De 250 GT Europa had een 2.963 cc V12-motor. Een Colombo-blok in plaats van een Lampredi-motor, met 220 pk. De auto had een nieuw buizenchassis met de interne code Tipo 112, wat inhield dat de dwarse bladveren aan de voorzijde werden vervangen door schroefveren. De wielbasis was met 2,6 meter 200 millimeter korter dan die van de gewone 250 Europa. Zodoende kon Ferrari in totaal zo’n 100 kilo aan gewicht besparen. Hoewel Vignale verantwoordelijk was geweest voor de carrosserie van de eerste GT Europa, werd het merendeel van de productie door Pininfarina vervaardigd.

Login of abonneer je op een van onze tijdschriften om verder te lezen.

Klik hier! en krijg direct toegang tot de Premium artikelen!

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!