Beschrijving
Bijsturen
Het Louwman Museum had deze zomer een speciale tentoonstelling over supercars uit de nineties, en op beurzen, zoals InterClassics, blijft de waardering voor klassiekers uit deze periode groeien. Voor de Coverstory van de laatste uitgave van het jaar gingen ook wij terug naar deze boeiende periode waarin Porsche met de ongelofelijke GT1 ten tonele verscheen. Als racewagen al een opwindende bolide, maar hij kwam er, zij het in zeer beperkte oplage, ook als straatversie. Was de eerste GT1 uiterlijk losjes op de 993 gebaseerd die op dat moment in de Porsche-showrooms stond, de tweede variant bood met zijn koplampen en achterlichten een vooruitblik op wat ons met de 996-generatie te wachten stond. Na de laatste versie, de GT1 98, viel het doek voor dit model, terwijl Porsche een opvolger voor de racerij in de vorm van de LMP2000 al zo goed als klaar had. Dat er een streep door de LMP2000 ging, zou de schuld van de Cayenne geweest zijn. Porsche wilde focus en budget op het nieuwe werkpaard richten en stuurde de koers bij. Jammer, maar in retrospectief een lucratief besluit. Verderop in deze uitgave gaan we dieper in op de racewagen die nooit kwam, want onlangs kwam hij bijna 25 jaar later alsnog in actie. Een andere zeldzaamheid in deze uitgave die maar weinigen in het echt gezien hebben is een door Zagato gebouwde Porsche 356A Speedster Carrera GS. Hoewel de auto verloren ging, heeft Zagato de racewagen enige tijd geleden weer wakker gekust door hem opnieuw in kleine oplage te bouwen. Terwijl liefhebbers over de hele wereld meehelpen de historie van Porsche in leven te houden, of zelfs nieuw leven in te blazen, is Porsche zelf druk met de toekomst van het bedrijf. De autobranche zit in het slop en ook Porsche ontkomt niet aan de gevolgen daarvan. Terwijl Stellantis, vorig jaar nog goed voor een recordomzet van 190 miljard euro, de beurswaarde met 50 procent zag verdampen en topman Carlos Tavares per direct uit zijn taken onthief, en de problemen ook bij Volkswagen bijna niet te overzien zijn, kondigde Porsche een miljardenbezuiniging aan. De problemen zijn meerledig maar de transitie naar elektrisch rijden en de zorgelijke economie in China zijn twee belangrijke oorzaken. Porsche gaat daarom het dealernetwerk in China uitkleden, maar veel belangrijker voor ons liefhebbers is dat de elektrificatie van het aanbod minder rigoureus gaat verlopen dan men eerst van plan was. Zoals project LMP2000 destijds schielijk van tafel ging, zo makkelijk zal het inmiddels collosale Porsche nu minder eenvoudig van koers te veranderen zijn, maar we steunen de plannen van harte. Hoewel de nieuwe 718 als elektrische sportwagen ongetwijfeld meer dan opwindend zal zijn, kunnen we hem volgend jaar misschien ook wel met een fijne zescilinder testen. Dat er ondertussen weinig mankeert aan de elektrische producten uit Zuffehausen bleek maar weer toen we de Macan 4 aan de tand voelden. “De rijstabiliteit is werkelijk ongekend voor een SUV”, jubelde Henry de Vaal na een weekje in de Macan te hebben rondgescheurd. En hij is nog bloedsnel ook. En mooi. En goedkoop. Relatief.
Veel leesplezier,
Maurice van Kesteren