Terugblik op IAA 1963

Terwijl de wereldpremière van de Porsche 901 (de uiteindelijke 911) de meeste aandacht vraagt, is er in 1963 nog een ster op de autobeurs in Frankfurt: de NSU/Wankel Spider. Maar zijn fraaie lijnen, gebaseerd op een ontwerp van Bertone, zijn niet de enige reden voor enthousiasme; onder de motorkap bevindt zich ‘s werelds eerste roterende zuigermotor met één schijf in een productieauto. Een revolutionaire motor die zeer licht is: inclusief versnellingsbak, dynamo en startmotor bedraagt het totaalgewicht slechts 125 kilo. Het blok is klein en kan daardoor als ondervloermotor achterin worden ingebouwd. Dankzij dit ontwerp heeft de sportieve Spider zowel een kofferbak voor als een kofferbak achter. De auto komt met ingang van de herfst van 1964 te koop en hoewel het publiek positief op zijn lancering had gereageerd, verkoopt de auto maar mondjesmaat. In juli 1967 zijn er precies 2.375 exemplaren van de eerste auto met Wankelmotor gebouwd.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!