Tarf I en Tarf II tijdelijk herenigd

Het meesterstuk Taruffi Italcorsa Tarf II uit het Louwman Museum wordt na 37 jaar herenigd met de Tarf I. Twee auto’s die in hun tijd zogenoemde vliegende start- en lange afstandrecords aan diggelen reden. De zogeheten ‘Bisiluro’ wordt uitgeleend aan het Mauto Museum in Turijn. ‘Bisiluro’ is Italiaans voor ‘dubbele torpedo’, maar de auto’s danken hun officiële naam aan hun schepper: de Italiaanse coureur en ingenieur Piero Taruffi (1906-1988).

Behaalde de Tarf I al zes records in de 500 cc-klasse en twee in de 1.500 cc-klasse, de Tarf II die in 1951 wordt gebouwd, haalt, voorzien van een 1,7 liter 290 pk Maserati-motor met compressor, met vliegende start een snelheid van bijna 300 km/h op de Via Appia bij Rome. Later worden nog langeafstandsrecords gevestigd op de circuits van Montlhéry en Monza en omdat het een experimentele auto is, wordt de techniek regelmatig aangepast en racet hij zelfs met Ferrari-motoren. Bij de Tarf I zit de rijder links en bij de Tarf II rechts. Omdat er vanwege ruimtegebrek geen stuurwiel kan worden gemonteerd, wordt de Tarf II met hendels bestuurd. Ook heeft hij twee roeren waarmee eventuele zijwind kan worden gecompenseerd.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!