Spa Classic

20 tot en met 22 mei 2022


Eén van de mooiste circuits in de wereld, Spa Francorchamps, kent een rijke historie. Sinds de jaren twintig worden er al wedstrijden gereden. Organisator Peter Auto kon dan ook niet om Spa heen voor het laten rijden van zijn unieke, klassieke raceklassen. Dit jaar gingen voor de tiende keer de hekken open van Spa-Francorchamps voor een bijzondere editie van Spa Classic. Na twee jaar afwezigheid kon er met meer dan 380 ingeschreven klassieke raceauto’s over de diverse startvelden en vele bezoekers worden gesproken van een zeer geslaagd weekend.

Dat deze editie lang in startblokken stond was te merken aan alle badges die je moest dragen. Wat in de kast ligt, hoef je natuurlijk niet weg te gooien, dus stond overal editie 2020 op vermeld. Alle populaire klassen waren weer aanwezig: Group C Racing, Classic Endurance Racing 1 en 2, Endurance Racing Legends en ga zo maar door. Sommige startvelden kenden zelfs een stop op het aantal inschrijvingen.,. zoveel liefhebbers wilden er met hun auto’s meedoen in competitie. Voor de Sixties Endurance stonden zelfs 85 auto’s op de inschrijflijst. Wat honderd procent meespeelde voor wat betreft de populariteit bij de bezoekers was de toegankelijkheid van Spa Classic. Geen moeilijk gedoe met allerlei pasjes. Gewoon een entreetbiljet kopen en je kunt gaan en staan waar je wilt, zelfs als je even in de pitbox wilde kijken naar de machtige endurance racers van Le Mans. Ruimte genoeg rond Spa-Francorchamps. Advies: trek altijd goede wandelschoenen aan, want je weet nooit hoe de dag verloopt in kilometers wandelen of weersomstandigheden. Vrijdag begon mooi maar eindigde in de namiddag in een paar stevige buien. Zaterdag en zondag waren gelukkig zonovergoten. Sinds de laatste editie in 2019 is er rond circuit Spa-Francorchamps veel veranderd. De Covid-periode heeft de circuitdirectie aangegrepen om alle oude tribunes vanaf La Source tot en met de befaamde Eau Rouge en Raidillon af te breken en nieuwe op te laten bouwen. Van de karakteristieke oude gebouwen is niks meer over, maar je hebt zeker vanaf de nieuwe Eau Rouge-tribune een waanzinnig uitzicht op deze parel van een bocht. Ook de looppaden richting Les Combes, boven aan de heuvel, zijn helemaal nieuw geasfalteerd.

Vol programma
Zoals gezegd, alle klassen van Peter Auto waren aanwezig. Dat zorgde voor een bomvol programma waarbij de vrijdag en zaterdag zelfs pas rond middernacht werden afgesloten. En wat een spektakel gaf dat, racen op een donker Spa-Francorchamps. Achter op het circuit is geen lantarenpaal te vinden dus je moet er als coureur volledig op vertrouwen dat je lampen het blijven doen tijdens deze donkere uren. Eén van de klassen die in het donker mocht starten waren de kanonnen van de Endurance Racing Legends. Moderne sportwagens uit de jaren negentig en tweeduizend die gebruikt werden voor lange afstand-races zoals Le Mans. Merknamen als Panoz, Riley, TVR en heel veel Porsches (bijna de helft van het veld) kregen weer een kans om het in een heel vol startveld van ruim veertig auto’s tegen elkaar op te nemen. Een absolute showmaker was de Ferrari 333SP. Er gaat bijna niks boven een V12 op volle toeren die je hoort over alle boomtoppen. Spa-Francorchamps blijft, buiten de altijd onvoorspelbare weersomstandigheden, een bijzondere plek. Niet alleen in de paddock, maar ook langs het circuit. Daar zie je pas echt hoe hard deze racewagens door de coureurs over het bochtige circuit worden gestuurd. Onderneem vooral de wandeling om achter op het circuit te kijken. ‘Le Mans racers’ uit de jaren zestig en zeventig gingen toen al snel, maar nu hebben ze nog weinig aan snelheid ingeboet. Met dikke steekvlammen uit de Porsches 911 RSR of BMW’s M1 schieten deze auto’s van het lange rechte stuk ‘Les Combes’ in. Maar het kan nog gekker. Waarom gewoon niet een kostbare Porsche 917 meenemen, inschrijven en de baan opjagen? De in Martini-kleuren gestoken Porsche was wel één van opvallendste verschijningen. Daarmee wil ik zeker de overige bijzondere auto’s niks tekort doen. Want voor elke merk-liefhebber reden er voldoende bijzondere exemplaren in rondte. En naast het circuit zorgden de diverse merkenclubs voor voldoende aanvulling op het raceprogramma.

Porsche spektakel
Ook weer van de partij was de Porsche 2.0L Cup. In deze Cup komen alleen maar pre-1966 Porsche 911’s aan de start. Zonder betrokkenheid van de Porsche-fabriek lijkt deze cup heel erg op de hedendaagse Porsche Supercup, alleen dan met wat ouder materiaal. Strakke regels zorgen ervoor dat deze pure Porsches een competitief veld opleveren met bekende en onbekende coureurs met superleuke close racing-gevechten en slide-partijen van deze achterwielaandrijvers. Niet het grootste startveld maar wel een tot verbeelding sprekende is ‘The Greatest Trophy’. Dit is een wedstrijd met nogal een aantal Ferrari’s aangevuld met heel mooie Aston Martins, Porsches en Alfa Romeo’s uit eind jaren vijftig, begin jaren zestig. En met een startveld van vijfentwintig auto’s ziet dat er erg fraai uit. Onder het kopje ‘fraai’ viel ook de deelname van enkele Porsches 904 en zelfs een Alfa Romeo TZ 2 uit 1965. Van deze bijzonder elegante racewagen zijn er maar twaalf gebouwd. Voor de eigenaar maakte dat niet uit. Die reed verdienstelijk in het middenveld mee. Uw verslaggever kan alleen maar adviseren om een keer een dag van de Spa Classic te bezoeken. Volgend jaar is er weer een kans, want dan staat in de maand mei de elfde editie op het programma. Beelden zeggen meer dan een verhaal over dit heerlijke evenement. Geniet van deze foto’s en dan zie ik u volgend jaar daar om een weekend genieten in de Belgische Ardennen.

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!