Skoda 70 jaar uit de luiers

In 1952 verscheen de opvolger van de Skoda 1102 onder de naam 1200, de eerste Skoda met een volledig stalen pontoncarrosserie, waardoor een efficiënte grootschalige productie mogelijk werd.

Bovendien maakte de nieuwe carrosserie het mogelijk om het interieur te vergroten en de passieve veiligheid te verbeteren, terwijl het gewicht van de auto werd verlaagd. De pontoncarrosserie van de sedan was een van de eerste in Tsjechoslowakije die werd geoptimaliseerd in een windtunnel. Met de overstap van houten naar metalen carrosserieën richtten de timmerlieden zich nu op het in elkaar zetten van transportkratten voor de export van de auto’s, terwijl de rest van de fabriek werd ingericht op het nieuwe normaal. De nieuwe Skoda 1200 kreeg geïntegreerde spatborden waardoor de auto niet alleen vanbinnen ruimen werd, de gladde afwerking had aan de buitenkant als voordeel dat het beter schoon te houden was waardoor roestvorming minder snel kans kreeg. Aan de voorzijde had de driehoekige grille plaatsgemaakt voor twee dikke horizontale spijlen. Technisch was de 1200 minder revolutionair en meer een continuering van zijn voorganger. Maar de weg van massaproductie was ingeslagen en er werden 33.599 exemplaren van de 1200-serie geproduceerd.

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!