Schoon alternatief

Oliehandel GVG, Nijmegen

De historie van het bedrijf achter Ecomaxx gaat terug naar 1933, het moment waarop Oliehandel GVG wordt gestart. De drie letters staan voor Gebroeders Van Gelder en het bedrijf wordt sinds de overname van hun vader in 2000 gerund door de broers Peter, Ernst en Frans van Gelder. Nog altijd handelt GVG in olie en conventionele brandstoffen, maar ook hier staan de ontwikkelingen niet stil. Want de komende twintig jaar zullen er nog voldoende fossiele voorraden zijn, maar om toekomstbestendig te ondernemen kijkt GVG ook verder in de tijd.

Na de overname, nu drieëntwintig jaar geleden, gingen de heren door met de distributie van de alkylaatbenzines (Aspen), gemaakt door kleine, gasvormige moleculen chemisch aan elkaar te plakken, waardoor het een echte benzine met brandstofmoleculen wordt. Het is het begin van de alternatieve brandstof die het bedrijf de naam Ecomaxx gaf. Brandstof die voor 85 procent synthetisch geproduceerd is. Het goedje lijkt op water en ruikt eerder naar nagellakremover dan naar benzine. Het product maakt dat GVG de overgang naar e-fuels straks makkelijk kan maken, maar om grote volumes te kunnen produceren moet dat proces nog toegankelijker en betaalbaarder worden. Daar zijn enkele grote spelers in de markt volop mee bezig, waaronder Porsche. Ondertussen wordt de alkylaatbenzine van GVG in grote aantallen in de Benelux verkocht, al zo’n 150 miljoen liter hebben de broers naar hun klanten laten stromen. De jaarlijkse productie bedraagt nu 15 miljoen liter.
Verkocht GVG die miljoenen liters vooral aan de tuin- en parksector voor maaimachines en motorzagen, maar ook aan verhuurbedrijf Boels, dat volledig op hun brandstoffen draait, het product is ook uitstekend geschikt voor bijvoorbeeld oldtimers. Motorisch kan elke benzinemotor op Ecomaxx rijden, maar omdat de distributie op dit moment nog via jerrycans gaat en klassiekers slechts weinig kilometers per jaar rijden, richten de broers zich op die doelgroep. Bovendien: waar klassiekereigenaren zich soms wat schamen voor de rookpluim die ze achterlaten, is daar bij het gebruik van deze alternatieve brandstof geen sprake meer van. Motoren presteren bovendien beter met Ecomaxx Classic Car Fuel en interne onderdelen blijven brandschoon. De alkylaatbenzine heeft als eigenschap dat het lang goed blijft en dat een oldtimer na de winterstalling zonder problemen weer de weg op kan. Het tast geen slangen aan, wat ethanol in gewone benzine wel doet en bovendien kan door ethanol roest optreden, bijvoorbeeld in de tank. Daarnaast blijft de motor schoner en hopen er zich geen roetdeeltjes meer in op. Fijn voor de carburateurs!
De prijs van Ecomaxx Classic Car Fuel is 4,33 euro per liter. Dat klinkt duur, maar wanneer je met een klassieker duizend kilometer per jaar rijdt, ben je 150 tot 200 euro meer kwijt. Aan de andere kant scheelt het motorschade, de brandstofleidingen gaan langer mee en er zal minder snel roest in de tank komen. Maar het ontbreken van die rookpluim is natuurlijk de grootste winst. Het wekt vertrouwen dat bedrijven als het Louwman Museum en Porsche Classic Center Gelderland, ook gebruik maken van Classic Car Fuel.
De brandstof wordt verkocht via een dealernetwerk van gespecialiseerde oldtimerbedrijven, kan bij grotere hoeveelheden ook thuisbezorgd worden en komt in jerrycans. En wie dit allemaal te duur of te ingewikkeld vindt, kan er ook voor kiezen de brandstof alleen voor de winterstalling te gebruiken. Afgezet tegen additieven die daar normaal voor worden gebruikt, zal de brandstof dan zo’n beetje budgetneutraal en beter voor mens, machine en milieu zijn.

Voor vragen over Ecomaxx brandstoffen kunt u contact opnemen met Dirk Eppink. Tel: 0613145618

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!