Renault Espace is 40 jaar

De auto die in 1983 aan het publiek werd voorgesteld als Renault Espace was van het soort dat men nog nooit eerder had gezien. De eerste MPV brak niet alleen met Renaults traditie van numerieke typeaanduiding, de auto was in vrijwel alle opzichten revolutionair. De Franse reclameslogan “Renault Espace, la route de l’innovation” verwees naar het unieke one-box-design – vergelijkbaar met die van de TGV – terwijl de auto een hoge mate van modulariteit in zich droeg. Het meubilair was variabel op te stellen: met de voorstoelen omgedraaid en de middelste zitrij tot tafeltjes ingeklapt, was een heuse vergaderzaal in een handomdraai gerealiseerd. Een jaar na de introductie kwam de productie op gang. Pas in 2015 werd van het originele principe afgeweken door de komst van een meer stationwagen-achtige Espace en binnenkort gooit Renault het in zijn zoektocht opnieuw over een andere boeg: de Espace wordt een SUV.

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!