Porsche aan de zestact?
AutoGuide heeft recent een patent van Porsche ontdekt voor een zestaktmotor. Aangezien er de meeste van dit soort plannen nooit het daglicht gaan zien is het nog maar de vraag of we deze techniek werkelijk in een Porsche zullen gaan tegenkomen, maar het is wel een interessante studie naar een nog efficiëntere verbranding waardoor ook het vermogen toe zou kunnen nemen.
Hoe het werkt:
Stap 1: de zuiger beweegt naar beneden, opent de inlaatklep en zuigt een mengsel van lucht en brandstof de cilinder in. Zodra de zuiger weer omhoog beweegt, sluit de inlaatklep en wordt het lucht-brandstofmengsel samengeperst. Deze compressie verhoogt de temperatuur en druk van het mengsel, wat essentieel is voor een efficiënte verbranding. Dat is stap twee. Wanneer de zuiger in stap drie zijn hoogste punt bereikt, wordt het samengeperste mengsel ontstoken door een vonk van de bougie. De explosie duwt de zuiger met grote kracht naar beneden, wat de energie genereert die de krukas draait en uiteindelijk de auto aandrijft. Bij stap vier komt de zuiger weer ophoog en opent de uitlaatklep, waardoor de verbrande gassen uit de cilinder kunnen ontsnappen. Een zestakt voegt daar nog twee stappen aan toe door extra lucht aan te voeren om de cilinder schoon te maken van achtergebleven gassen en een herstartslag te maken om weer klaar te staan voor de nieuwe cyclus. Het zou een manier kunnen zijn waardoor de verbrandingsmotor wellicht nog langer doorgebouwd kan worden.