Aston Martin V8 Vantage ‘6,3-liter conversie’, 1982 verkocht voor € 830.487

Deze fraaie V8 Vantage was vanaf bijna nieuwstaat tot eind 1991 eigendom van Tony Smith, een muziekproducent die samenwerkte met onder andere The Beatles, Genesis, Pink Floyd en The Rolling Stones. Smith was daarnaast ook een groot autoliefhebber en -verzamelaar en nam graag deel aan historische autoraces. Af fabriek was deze V8 Vantage voorzien van een 5,3-liter V8-motor met 375 pk, maar voor degenen die wat extra pit wilde, waaronder Smith, bood de fabriek een conversie aan naar een 6,3-liter met 420 pk. Dit werk is in 1989 uitgevoerd, samen met talloze ander aanpassingen waaronder aan het chassis, de uitlaat en ook het uitrustingsniveau. Oorspronkelijk Madagascar Brown met Magnolia-bekleding, is hij nu Balmoral Green. Ook leuk. Technisch en optisch in topconditie, bracht deze Aston een stevig bedrag op.

#astonmartin #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

La corsa più bella del mondo

400 klassiekers uit de periode tussen 1927 en 1957, vijf dagen, 2.200 kilometer, 144 tijdritten, acht gemiddeldenproeven, 30 passagecontroles en 21 tijdcontroles waren de ingrediënten voor de jaarlijks 1000 Miglia. Hoewel, dit jaar werd er daar nog één aan toegevoegd: regen!

#millemiglia #1000miglia #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Rover’s topklasse

Terwijl de productie van de Rover P4 en de Land Rover volop draaide, richtte Rover zich op een nieuwe personenwagen in een hogere prijsklasse. Om te kunnen concurreren met de Humber Super Snipe en Jaguar Mk VII was een drielitermotor wel het minste dat de nieuwe auto nodig had en hij zou volgens moderne principes moeten worden geconstrueerd, dus met een zelfdragende carrosserie.

#rover #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Porsche 356 A Carrera 1500 GS Speedster, 1956 verkocht voor € 857.886

Het Speedster-model van de 356 opende voor Porsche niet alleen de deuren naar Amerika, ook aan deze kant van de Oceaan konden we profiteren van de betaalbare, eenvoudige, lichtgewicht Porsche. Deze linksgestuurde 1500 GS (‘Grand Sport’) werd in augustus 1956 via Max Hoffman in New York geleverd, afgewerkt in wit met een zwart interieur en zwarte kap. Werd ingezet in 1,5-liter-klassen op de bekendste circuits van het land zoals op de Sebring International Raceway, Daytona en Riverside. Kwam in 1992 naar Duitsland waar hij in opdracht van Hans Reuter is gerestaureerd. Uniek vanwege zijn raceverleden: de Porsche had nog zijn originele motor, die uiteraard zorgvuldig is herbouwd. Na rood gespoten te zijn met een bruin interieur, is hij na de verkoop eind jaren negentig naar Groot-Brittannië gegaan en teruggebracht naar zijn originele specificaties. Eind goed, al goed.

#porsche #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Nationale Oldtimerdag Lelystad

Waarschijnlijk vanwege het slechte weer of misschien het EK Voetbal, maar helaas verschenen niet alle van de 400 ingeschreven klassiekers op de Nationale Oldtimerdag Lelystad die op 16 juni plaatsvond. Gelukkig waren er heel veel zeldzame auto’s wel. Het accent lag dit jaar op 100 jaar Chrysler en MG, de Volkswagen Scirocco, de PAC, historische brandweerauto’s, The Roaring Twenties-automobielen, en ook 200 jaar KNRM. Dat laatste bleek enkel gevierd te worden met een eenzame Amphicar op het water, maar verder was er genoeg te beleven met een even grote variatie aan auto’s waaronder een Messerschmitt, en VW bril-Kever, klassieke BMW’s, Jaguars en een aantal Rolls-Royces uit diverse leeftijdsklassen. Ook Borgwards, Amstrong Siddeley’s, Plymouths, Buicks, Pontiacs en de nodige historische vrachtauto’s waren een lust voor het oog.

#lelystad #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Tijdsbeeld: Vive La France!

We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, fysieke grensposten tussen België en Frankrijk. Sinds de vorming van de Europese Unie zijn deze verdwenen. De twee 2 CV’s staan geduldig te wachten achter een Renault Fregate die uitgebreid wordt onderzocht. Aan de andere kant van de grens staat een Peugeot 203 te wachten om door te kunnen rijden.

#tijdsbeeld #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

GRANDEUR

Als we één zomers tuinfeest in de Britse hoofdstad zouden moeten noemen dat een bezoekje waard is, dan is het wel het London Concours, dat dit jaar van 4 tot en met 6 juni plaatsvond. Een zeer chic tuinfeest waar dit jaar een uiterst zeldzame Lamborghini Diablo SE30-prototype uit 1994 werd bekroond met de hoogste onderscheiding Best of Show.

#klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Genieten van een grillige Italiaan

Vorige maand hebben jullie kunnen lezen over mijn grote angst, namelijk een eeuwigdurend, onafgemaakt restauratieproject. Sinds kort heb ik geleerd dat een project ook in een keer zo maar af kan zijn. Met hulp van een Fiat 850-specialist heb ik mijn Seat klaargemaakt, en zelfs al verkocht. Zo snel kunnen dingen dus gaan. Volledige voldoening geeft het niet helaas, al ben ik wel blij dat ik deze verstandige keuze heb kunnen maken.

#klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Ferrari 330 GT 2+2 Series I ‘Interim’, 1965 verkocht voor € 92.000

Nog een auto uit de veiling in Monaco die wel wat aandacht kan gebruiken is deze 330 GT 2+2 uit de eerste serie, dus met de dubbele koplampen en 11 lamellen in de voorspatborden. Toch wordt deze auto als een ‘tussenauto’ beschouwd, aangezien hij als een van de eerste exemplaren is uitgerust met geveerde pedalen en het dashboard uit de tweede serie, met drie ventilatieopeningen in plaats van twee, maar wel met tuimelschakelaars uit de eerste serie. Af fabriek uitgerust met elektrisch bedienbare ramen, airconditioning en de vijfversnellingsbak (die dan weer bij de tweede serie hoort) was hij oorspronkelijk blauw met een Rosso lederen interieur. Nadat de auto in 2006 door een verzamelaar in het Midden-Oosten was verkocht, kwam de al niet meer zo frisse Ferrari geen moment meer uit zijn slaapplaats. Maar droom eens met ons mee over hoe deze Ferrari weer zou kunnen schitteren.

#ferrari #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Cadillac wint het Greenwich Concours

Het eerste weekend van juni vond voor de 28e keer het jaarlijkse Greenwich Concours d’Elegance plaats. Op het gazon van het Roger Sherman Baldwin Park aan de Long Island Sound, net boven New York, had zich weer een keur aan Amerikaanse en Europese topklassiekers verzameld. Een Cadillac 452A uit 1931 blies de kritische vakjury achterover en werd verkozen tot Best of Show. In de categorie Concours de Sport won de fleurige, door Barris op maat gemaakte Chevrolet 210 ‘El Capitola’ uit 1957. Een vreemde eend in de bijt was de Volvo V90 Estate in zakelijk antraciet. Het bleek niet zomaar een Zweedse familiewagen, het was de voormalige auto van acteur en coureur Paul Newman. Die heeft in zijn leven drie hot-rod Volvo stationwagens gehad en deze laatste, voorzien van een 400 pk sterke Chevrolet LS3 V8 6,2-liter uit de C6 Corvette Z06, was een verrassingsgeschenk van zijn raceteam. RM Sotheby’s bracht de Volvo tijdens het concours onder de hamer, waarbij hij 57.200 dollar opbracht.

#greenwich #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Ferrari 330 GTS, 1967 verkocht voor € 1.469.915

Een waanzinnig fraai model, de Ferrari 330 GTS. Afgeleid van de 275 GTB, maar met de Colombo-V12-motor van de grotere en krachtigere 330 GT 2+2, een cabriolet die het beste van de jaren zestig combineerde. Dit exemplaar is nummer 75 van de slechts 99 exemplaren die Ferrari ooit bouwde. In januari 1968 aan de eerste Belgische eigenaar geleverd in Grigio Argento met lederen bekleding in Nero Franzi op fijne 14-inch Borrani spaakwielen. Ook de zeldzame fabriekshardtop werd meegeleverd en is nog steeds bij de auto aanwezig. Werd tussen 2016 en 2017 volledig body-off gerestaureerd en is sindsdien slechts spaarzaam gebruikt. De hamerprijs moet voor enige teleurstelling hebben gezorgd bij de verkoper. Een dergelijk zeldzame Ferrari in deze conditie zou minstens een half miljoen meer op moeten leveren.

#ferrari #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Voor de rijken der aarde

In de jaren dertig was de zeer getalenteerde Hans Nibel de verantwoordelijke man voor de techniek en het design bij Mercedes-Benz. Hij zorgde ervoor dat er unieke samenwerking ontstond tussen de carrosserieontwerpers uit Sindelfingen en de technische afdeling in Stuttgart met de 500 K en 540 K (W 29) als hoogtepunt. Voor het eerst tentoongesteld op de Autosalon van Berlijn in 1934 dankte de Mercedes-Benz 500 de toevoeging K aan de aanwezige kompressor. Het vermogen van de 500 K steeg in de 540 K tot 180 pk waardoor de bolide in staat was tot een topsnelheid van 170 kilometer per uur. De cabriolet was zeer luxueus uitgerust en bediende een markt van rijke industriëlen en grote beroemdheden.

#mercedesbenz #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Jaguar Mark 2 4,2 liter ‘Custom’, 1961 verkocht voor € 69.000

Voorzien van 3.8 motor met 200 km/h de snelste productie-auto van zijn tijd, zou de Mark 2 er ongeveer zo hebben uitgezien als Jaguar was blijven doorgaan met het doorvoeren van verbeteringen. Nieuw voor de Amerikaanse markt gespecificeerd, was de Jag oorspronkelijk Pearl Grey met een rood interieur en werd bij zijn eerste restauratie voorzien van een 4,2-liter ‘XK’-motor. In 2014 geëxporteerd naar Zwitserland onderging de auto een uitgebreide restauratie waaraan hij deze fraaie zwarte lak overhield. Aan de rekening van 149.000 CHF te zien is het toen niet bij een verflaagje gebleven. Het werd dan ook een ‘body-off’-restauratie waarbij de techniek compleet is gereviseerd en verbeterd. Hij hield er zelfs de toevoeging ‘Custom’ aan over.

#jaguar #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Hilversum on Wheels 2024

Zondag 2 juni 2024 werd voor de derde keer Hilversum on Wheels door Stichting Vrienden Mobiel Erfgoed Hilversum georganiseerd. Er waren maar liefst 200 oldtimers ingeschreven. Met nog veel meer aanmeldingen was het formaat van het Marktplein echter de beperkende factor. Hilversum staat misschien bekend als ‘omroepstad’, maar niet vergeten mag worden is dat hofleverancier van koetsen en auto’s Spijker (de Spijkerpandjes bestaan nog) en ook Bronkhorst hier begonnen. Ook busontwerper Van Leersum, carrosseriebouwer Renova en opleggerfabrikant Floor en Mack waren in Hilversum gevestigd.

#klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

En Profile | Porsche 908

De Porsche 908 werd geïntroduceerd in 1968 als opvolger van de Porsche 906-, 910- en 907-serie. Onder leiding van Ferdinand Piëch werd het chassis ontworpen door Helmuth Bott en de motor door Hans Mezger. Ontwikkeld volgens de nieuwe FIA-regels die voor Groep 6 prototype-sportwagens een cilinderinhoud van maximaal 3.000 cc toestonden, kreeg de 908 als eerste sportwagen een drielitermotor met 350 pk bij 8.400 tpm. Oorspronkelijk was de 908 een gesloten coupé, maar vanaf 1969 kwam de open spyder als 908/2. In 1970 verscheen de compactere 908/3 als aanvulling op de zware Porsche 917. Handig op bochtige circuits zoals Targa Florio en Nürburgring. De 908 won de 1000km Nürburgring in drie verschillende decennia, vier jaar op rij van 1968 tot 1971 en voorzien van een turbo opnieuw in 1980.

#porsche #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!