- Categorie: Mercedes-Benz, Onschatbare Klassieker Magazine, Sold!

Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen, 1954 verkocht voor € 51.155.000
Na de 300 SLR ‘Uhlenhaut’, die in 2022 werd geveild voor 135 miljoen euro, werd met de verkoop van deze W 196 R Stromlinienwagen op 1 februari jongstleden wederom een recordbedrag opgehaald. De eerste W 196 R met Streamliner-carrosserie die ooit voor privébezit werd aangeboden, wordt met slechts vier gebouwde exemplaren dan ook gezien als de heilige graal van de Mercedes-raceactiviteiten in de jaren vijftig. Hij debuteerde halverwege het Formule 1-seizoen van 1954 en behaalde in handen van de toekomstige vijfvoudig coureurskampioen Juan Manuel Fangio de overwinning tijdens de Grand Prix van Buenos Aires in januari 1955, een race die niet meetelde voor het WK. Bestuurd door Sir Stirling Moss tijdens de Italiaanse Grand Prix in op 11 september 1955 in Monza, zette de Mercedes de snelste rondetijd neer. Om in 1954 met een nieuw Grand Prix-model te komen, ontwikkelde Uhlenhaut een buisvormig spaceframe, vergelijkbaar met het chassis van de W 194 300 SL-racewagen. Hij ontwierp een nieuwe achterwielophanging, aangestuurd door een lage-pivot swing-as, gaf de auto enorme trommelremmen en een achtcilinderlijnmotor met aanvankelijk 257 pk, wat geleidelijk in twee seizoenen werd verbeterd tot 290 pk. De gestroomlijnde carrosserie was gemaakt van Elektron magnesiumlegering, dat zelfs lichter was dan aluminium en nog geen veertig kilo woog. Na het staken van de raceactiviteiten eind 1955 nam Mercedes-Benz de auto op in de collectie van het merk en schonk hem tien jaar later aan het Indianapolis Motor Speedway Museum. De racewagen is één van de elf unieke auto’s van het museum die RM Sotheby’s in een serie van drie veilingen in nauwe samenwerking met Mercedes-Benz Classic aanbiedt. De W 196 R Stromlinienwagen is nu de duurste Grand Prix-auto ooit geveild.