Jaguar XJR-15, 1991 verkocht voor € 1.116.770
Nadat Jaguar in de jaren vijftig maar liefst vijf keer de 24 Uur van Le Mans won met van 1955 tot 1957 drie opeenvolgende overwinningen, werd het stil en zou Jaguar gedurende drie decennia niet terugkeren naar La Sarthe. Maar toen John Egan in 1980 de touwtjes bij Jaguar in handen kreeg, wilde hij het merk weer terug in de competitie brengen en ging samen met Tom Walkinshaw Racing aan de slag. De XJS voor het European Touring Car Championship werd een succes, maar het hoogtepunt was de Groep C Jaguar-TWR XJR-9 die zowel Le Mans als Daytona in 1988 en 1990 op zijn naam zette, beide malen met Jan Lammers als een van de rijders. In november 1990 kondigde JaguarSport de XJR-15 aan: een gelimiteerde oplage van 50 exemplaren, gebouwd in de vorm van de D-Type. Uitsluitend als racewagen verkocht, waarbij eigenaren optioneel een tweede stoel konden bestellen voor goedkeuring op de openbare weg. Het vermogen kwam via Jaguar’s 6,0-liter, volledig aluminium, dry-sump, V12 met 450 pk. Wat een auto!