Icoon | Lancia 037
Met de Fulvia en de Stratos was Lancia uiterst succesvol in de internationale rallysport, totdat moeder Fiat deze tak van sport eind jaren zeventig naar zich toetrok door de Fiat 131 Abarth naar voren te schuiven. Maar met de komst van de nieuwe Groep B-klasse besloot Fiat dat Lancia hiervoor weer in actie mocht komen. In 1981 begon de ontwikkeling in samenwerking met Abarth. Gebaseerd op de Lancia Beta Montecarlo, kwam er een laag en gestroomlijnd model met projectnummer 037. De 2,0-liter 4-cilindermotor met compressor werd centraal geplaatst en in een hoek van 90 graden gedraaid voor een betere balans. Opvallend was dat Lancia met de 037 bleef vasthouden aan een achterwielaangedreven systeem, ondanks de bewezen prestaties van de Audi quattro op dat moment. Vroege versies hadden rond de 285 pk, later steeg het vermogen tot 350 pk. Ondanks het gebrek aan vierwielaandrijving slaagde de Lancia erin in 1983 vijf overwinningen te behalen en werd het merk wereldkampioen bij de constructeurs.