Flop van de eeuw | Alfa Romeo Arna (1980-1987)

Een auto die voortkomt uit de samenwerking tussen het Japanse Nissan en het Italiaanse Alfa Romeo. Het leek er begin jaren tachtig op dat met deze opmerkelijke joint-venture de ultime auto zou worden gebouwd. Maar terwijl iedereen meteen dacht aan Japanse kwaliteit met Italiaanse looks, besloot het in 1980 opgerichte Tokio Alfa Romeo Nissan Autoveicoli het juist andersom aan te pakken. De Japanners stuurde het kale koetswerk – in feite een Nissan N12, in Japan bekend als Nissan Pulsar, in Australië als Holden Astra en in Nederland bekend als Nissan Cherry – naar Italië, waar in een splinternieuwe fabriek in Pratola Serra, op zo’n 50 kilometer van de Alfa Sud-fabriek, de assemblage plaatsvond. Motorisch werd er gebruik gemaakt van Alfasud-motoren, met naar keuze een 1,2-, 1,3- en een 1,5-liter. Nu was er een auto gekomen die de beroerde styling van Nissan combineerde met de belabberde kwaliteit van Alfa Romeo. Terwijl de fabrikanten 60.000 Arna’s per jaar hadden willen slijten, bleef de teller na zeven lange en moeizame productiejaren steken op 53.047, in totaal!

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!