Flop van de eeuw | DeLorean DMC-12

DeLorean was een merk dat om evenveel redenen had kunnen slagen als mislukken. De oorzaak van de val van het merk, slechts een jaar nadat de eerste DeLorean DMC-12 van de band rolde, kwam echter uit onverwachte hoek. John DeLorean werkte jarenlang aan de geboorte van zijn droomauto, een voor de gewone man bereikbare sportwagen. DMC stond voor ‘DeLorean Motor Company’ en 12 voor de initiële nieuwprijs van 12.000 dollar. Een nieuwe DeLorean kostte uiteindelijk het dubbele: Lotus, dat de auto produceerde, verslikte zich in wat ‘massaproductie’ inhield, waardoor de bouwkwaliteit ondermaats was met terugroepacties als gevolg, en motorisch was de auto met zijn eenvoudige PRV-motor een desillusie. Maar wat uiteindelijk het merk De-Lorean als sneeuw voor de zon binnen enkele weken deed verdwijnen was het weer. Doordat er zeer veel sneeuw in Ierland viel, kwam het openbare leven plat te liggen, waardoor het wekenlang onmogelijk om auto’s te produceren en uit te leveren. Toen John DeLorean enkele weken later ook nog eens werd verdacht van drugssmokkel viel het doek snel en definitief.

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!