Flop | Mazda 121

Mazda was in 1977 begonnen met de Mazda 121 die in 1988 als gezamenlijk project met Ford en Kia, zijn tweede, doch kleurloze generatie beleefde. Maar de derde generatie die in 1991 verscheen, was zo mogelijk van een tegenovergestelde ontwerpfilosofie. Met bijnamen als “Bubblecar”, “Jelly bean” of in Nederland “Bolhoed”, deed de introductie van de 121 veel stof opwaaien. Precies wat Mazda, zeker in Europa, goed kon gebruiken. Met het retro-look-design van de behoorlijk bolle sedan, maakte de 121 – vooral als cabrio-top – de weg vrij voor eigenzinnige auto’s als de Ford Ka en de Renault Twingo. Ook de teddybeer-wieldoppen droegen bij aan een schattig en verre van serieus imago. Ondanks zijn opvallende looks en de lovende kritiek daarop werd de ‘Bolhoed’ geen succes en kroop Mazda met de opvolger van de derde generatie terug in zijn schulp.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!