En Profile | Porsche 908

De Porsche 908 werd geïntroduceerd in 1968 als opvolger van de Porsche 906-, 910- en 907-serie. Onder leiding van Ferdinand Piëch werd het chassis ontworpen door Helmuth Bott en de motor door Hans Mezger. Ontwikkeld volgens de nieuwe FIA-regels die voor Groep 6 prototype-sportwagens een cilinderinhoud van maximaal 3.000 cc toestonden, kreeg de 908 als eerste sportwagen een drielitermotor met 350 pk bij 8.400 tpm. Oorspronkelijk was de 908 een gesloten coupé, maar vanaf 1969 kwam de open spyder als 908/2. In 1970 verscheen de compactere 908/3 als aanvulling op de zware Porsche 917. Handig op bochtige circuits zoals Targa Florio en Nürburgring. De 908 won de 1000km Nürburgring in drie verschillende decennia, vier jaar op rij van 1968 tot 1971 en voorzien van een turbo opnieuw in 1980.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!