Wat gebeurde er op: 24 maart 1971

Een VAZ 2102 op basis van een Fiat 124 is de eerste auto die wordt geproduceerd in de Volga Automobile Works in het Russische Tolyatti. De wagen zou vervolgens op grote schaal terug naar Europa komen met een Lada-badge.

Lees verder »

Uit de kunst

Van eigenaren tot bewonderaars, klassieker kennen al decennialang een enorme schare liefhebbers. Ze zijn daarnaast niet alleen een dankbaar onderwerp voor fotografen en schrijvers, ook voor talloze kunstenaars zijn oldtimers een onuitputtelijke bron van inspiratie.

Lees verder »

Wat gebeurde er op: 23 maart 1901

De eerste officiële autoshow van Chicago wordt geopend. Onder auspiciën van het tijdschrift Motor Age vindt het achtdaagse evenement plaats in de expositiehal van het Colosseum, gelegen aan 15th Street en 16th Wabash Avenue. De openingsavond is alleen voor genodigden: de “top 20.000 gezinnen” van Chicago. De algemene toegang voor het publiek is 50 cent per kaartje.

Lees verder »

Bugatti Type 43 Roadster van Lavocat et Marsaud, 1928 verkocht voor € 850.000

Terwijl de Bugatti Type 35 een van de beste raceauto’s van zijn tijd was, is de Type 43 in feite de tegenhanger voor op de weg. De wielbasis is langer, maar de 2,3-liter achtcilinder lijnmotor met compressor en bovenliggende nokkenassen is dezelfde als die van de race-uitvoering. Het chassis van dit exemplaar werd in september 1928 via Stand Auto Garage op de Champs-Élysées in Parijs geleverd aan Robert Senechal. Hij bestelde er in totaal zelfs zes, vermoedelijk met als doel een eigen Bugatti-agentschap op te richten. Voorzien van een tijdelijke torpedocarrosserie behaalde hij de algemene overwinning in de Rallye de Pau van 1928 met zijn Bugatti, gevolgd door een klasseoverwinning een paar dagen later op de nabijgelegen Morlaas-heuvelklim. Kort daarna voltooiden de Parijse carrosseriebouwers Lavocat et Marsaud een tweezits carrosserie in roadsterstijl voor het chassis dat inmiddels prachtig rood is met een zwartlederen interieur. Het houten dashboard wordt gesierd door een reeks Jaeger-meters die de watertemperatuur, ampère, het motortoerental, de rijsnelheid en de oliedruk weergeven.

Lees verder »

Herald als achtervang

“Lange tijd was een leaseauto een arbeidsvoorwaarde, maar er wordt steeds meer gekeken naar mobiliteit. Een auto is daarbij niet meer vanzelfsprekend. Mobiliteit is een middel voor bedrijven om te verduurzamen.” Aan het woord is Fred Jaspers, verantwoordelijk voor mobiliteit voor een holdingmaatschappij. Hij besloot zijn dagelijkse auto de deur uit te doen. Voor erbij en als achtervang voor wanneer het echt niet lukt met het openbaar vervoer en/of de fiets.

Lees verder »

Wat gebeurde er op: 22 maart 1958

De Ferrari van Peter Collins en Phil Hill wint de Sebring 12 Hour World Sports Car Championship-race. De Ecurie Ecosse Jaguar- en Aston Martin-teams waren ook teruggekeerd naar de WSC-competitie, de Aston Martin van Stirling Moss en Tony Brooks leidde 4 uur lang voordat ze tempo verloren.

Lees verder »

Wat gebeurde er op: 21 maart 1964

Het Iso Rivolta Grifo-prototype maakt zijn racedebuut tijdens de Sebring 12-Uur Grand Prix of Endurance voor sportwagens in Florida en zou een glansrijke carrière krijgen. Bizzarrini die de techniek ontworp noemde de auto ‘de verbeterde Ferrari 250 GTO’.

Lees verder »

Bezoekersrecord voor de Bremen Classic Motorshow

Met maar liefst 46.407 bezoekers vestigde de Bremen Classic Motorshow een bezoekersrecord. Dit weekend werd duidelijk hoezeer de oldtimerscene had uitgekeken naar dit evenement. Overal in de gangen waren blije gezichten en stralende ogen te zien. De Bremen Classic Motor Show was zoals gebruikelijk de eerste meeting voor liefhebbers van klassieke auto’s en motorfietsen in Duitsland. Niet alleen vergaapten de bezoekers zich aan de talloze tentoongestelde auto’s, er werd ook volop verkocht, zowel van vooroorlogse klassiekers en oldtimers als youngtimers.

Lees verder »

Grondlegger

Al in het midden van de twintigste eeuw begon Ford met het produceren van lichte bedrijfswagens. De Transit zou uitgroeien tot een van de meest succesvolle busjes in Europa en is al meer dan vijftig jaar de bestverkochte bestelwagen in het Verenigd Koninkrijk.

Lees verder »

Wat gebeurde er op: 20 maart 1920

Bugatti levert zijn eerste auto met 16 kleppen, de Type 13, aan een klant in Bazel, Zwitserland. Bugatti staat bekend om zijn voortreffelijke, krachtige voertuigen. In de jaren 1920 en 1930 zou Bugatti uitgroeien tot een symbool van rijkdom en status.

Lees verder »

Klassiekerbeurs op volle sterkte

Hou je van klassieke auto’s en heb je een zwak voor de Franse merken, dan kun je er eigenlijk niet omheen: Rétromobile. Deze klassiekerbeurs, misschien wel de meest prestigieuze van Frankrijk, die duizenden liefhebbers uit de hele wereld naar Parijs trekt, opende begin februari zijn deuren.

Lees verder »

Alfa Romeo Giulia Tubolare Zagato, 1965 verkocht voor € 1.140.000

Een van de meest succesvolle modellen uit het partnerschap met Zagato was de Tubolare Zagato, ook wel bekend als de TZ. Het aerodynamische ontwerp was een succes; in 1964 en 1965 behaalde de TZ klasse-overwinningen in het World Sportscar Championship in alle uithoeken van het continent, scoorde spraakmakende overwinningen in de Tour de France en Targa Florio, en domineerde zijn klasse in Le Mans, Sebring, Montlhéry, op de Nürburgring, Spa, Mugello, Enna en Bridgehampton. Deze auto werd op 8 september 1965 afgeleverd aan Alfa Romeo Lugano. Beleefde zijn wedstrijddebuut bij de 1000 Kilometer van de Nürburgring in 1968, werd vervolgens ingeschreven voor de heuvelklim van Montseny op 2 juni 1968 en verscheen zes dagen later aan de start op Hockenheim voor een wedstrijd om het Zwitsers kampioenschap, uitgeschreven door de ACS. De laatste race was de Gran Pemio del Mugello, want de Alfa ging door schade aan de rechterachterzijde na de race met pensioen. In 2016 radicaal gerestaureerd en nu in topconditie voor een mooi bedrag geveild.

Lees verder »

Wat gebeurde er op: 19 maart 2005

John DeLorean, de innovatieve ondernemer in de auto-industrie en oprichter van de DeLorean Motor Company, sterft in New Jersey op 80-jarige leeftijd. Begin jaren tachtig produceerde zijn DeLorean Motor Company de DMC-12. Een gestroomlijnde sportwagen met een kale aluminium body en vleugeldeuren die niet alleen bekendheid verwierf door zijn rol in de film Back to the Future, maar ook door het spectaculaire faillissement van de fabrikant en de aantijgingen aan het adres van John DeLorean over vermeende drugs-handel.

Lees verder »

Lancia wint 25e Rally Monte Carlo Historique

De historische versie van ‘s werelds oudste wegrally vond plaats van 27 januari tot 1 februari. Klassieke auto’s die vóór 1983 zijn gebouwd mochten deelnemen. In totaal waren dit jaar meer dan 200 auto’s ingeschreven, waarvan 19 klassieke Lancia’s. Zelfs een legendarische Lancia Rally 037 uit de historische collectie van Stellantis was present.

Lees verder »
Productpagina-ongekoppeld
Productnaam

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!