Tot welke autosubcultuur behoor ik eigenlijk?

Trouwe lezers van Onschatbare Klassieker magazine kunnen zich de Cliff Car Launch in Alaska (Amerika) misschien wel herinneren. Ik heb in het verleden wel eens geschreven over deze bizarre, jaarlijkse traditie, waar inwoners van het plaatsje Glacier View River Retreat op ‘Independence Day’ (op 4 juli) auto’s van een klif rijden. Ook dit jaar werd het evenement gehouden.

#column #timverheij #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

De nieuwe middenklasser

Met de Packard One-Twenty betrad de fabrikant voor het eerst de competitieve achtcilinder middenklasse-markt. Volgens velen het begin van het einde, maar het was een noodzakelijke stap in de laatste jaren van de Grote Depressie. Als onderdeel van de Thirteenth Series in 1934 was de auto vernoemd naar zijn wielbasis van 120 inch en had de auto onafhankelijke voorwielophanging en hydraulische remmen.

#packard #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Tijdsbeeld

Een kaart afgestempeld in 1962, dan zal de afbeelding wel wat ouder zijn. We zien de La Avenida 7a in de stad Panama. Duidelijk is de Amerikaanse invloed want het zijn vrijwel enkel Amerikaanse auto’s. Je kunt de drukte in deze winkelstraat bijna horen.

#tijdsbeeld #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Muizen met een staartje

Nog altijd je eerste auto bezitten, voor velen een onmogelijk droomscenario, voor Ruud Splint werkelijkheid. Toen zijn oom diens Fiat 500C midden jaren zeventig van de hand deed, was het Ruud die de auto van hem overnam. Ze zijn nog altijd samen, zijn Fiat en hij, maar de transformatie die de auto in de tussentijd onderging is enorm.

#fiat #topolino #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Van elite naar massa

De geschiedenis van Fiat is voor een groot deel te danken aan één persoon: ingenieur Dante Giacosa (1905-1996). Hij begon in 1928 bij Fiat en ontwierp in de volgende veertig jaar veel auto’s van het merk. Bijna alle naoorlogse modellen tot en met de 127 uit 1971 kwamen van zijn hand. Hij was niet alleen een technicus, maar ook begenadigd vormgever. Hij vond dat techniek en design samen moesten gaan. Zijn grootste succes was de Fiat 500 uit 1936, een volksauto die door zijn kleine formaat en spitse neus Topolino (muis) werd genoemd.

#fiat #topolino #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

1000 kilometer in de Benz Victoria (1894)

Mercedes-Benz Classic staat stil bij de bijna 1.000 kilometer lange reis die één van de eerste klanten van het merk maakte. Baron Theodor von Liebieg nam in 1894 zijn Victoria in ontvangst, die hij een jaar eerder bij een bezoek aan Carl Benz in Mannheim in had besteld. Liebieg, toen nog maar 22 jaar oud, was zo gefascineerd door het nieuwerwetse vervoermiddel, dat hij besloot hem niet alleen in en om zijn woonplaats te gebruiken, maar ook een bijna 1.000 kilometer lange autoreis naar Gondorf in de Eifel te ondernemen, nu precies 130 jaar geleden. Het originele, gedetailleerde en rijk geïllustreerde dagboek van de reis bevindt zich nog altijd in de archieven van Mercedes-Benz Classic. Hierin zijn de ervaringen van Liebieg en zijn metgezel Franz Stransky tijdens de “reis van Benz van Böhmerland naar het Moezelstrand” te lezen, die begon op 16 juli 1894. Een avontuur van jewelste over wegen die nog niet op de automobiel waren ingericht en zonder infrastructuur als benzinestations. En dat met een gemiddeld verbruik van ruim 20 liter per 100 kilometer. Na zes etappes met een totale reistijd van 69 uur kwamen ze eindelijk aan in Gondorf, 939 kilometer vanaf het vertrekpunt. Heen en terug legden ze in totaal 2.500 kilometer af. Nog nooit had iemand zo’n lange reis met een dergelijk voertuig gemaakt.

#mercedesbenz #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Coppa Brescia, de officieuze Mille Miglia

Wat het team Von Hanstein/Baumer vooraf niet kon vermoeden, gebeurde toch: zij wonnen de officieuze Mille Miglia van 1940 met hun BMW 328. Omdat de race na het ongeval in 1938 in het centrum van Bologna waarbij tien mensen om het leven kwamen verboden was, vond de Mille Miglia in 1940 plaats onder de naam “Coppa Brescia”, verreden op een 165 kilometer lang uitgestippeld circuit dat negen keer moest worden afgelegd. Tevens gold deze race als een van de laatste voordat de Tweede Wereldoorlog in volle omvang uitbrak.

#bmw #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

En Profile | Sunbeam-Talbot-Darracq GT 1500 (1926)

De Sunbeam-Talbot-Darracq, of kortweg STD, ontstond uit een combinatie van Franse, Britse en Italiaanse ingrediënten. In 1919 fuseerden de Britse firma’s Sunbeam en Talbot en een jaar later kwam daar de Franse firma Darracq bij. Twee ingenieurs werden weggehaald bij Fiat: Vincenzo Bertarione en Walter Becchia. Er verschenen verschillende, succesvolle racewagens met zes- en viercilinders en in 1926 deze GT 1500 voorzien van een achtcilinder lijnmotor, bedoeld om te concurreren in de 1,5-literklasse.

#sunbeam #talbot #darracq #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Mercedes-Benz 300 Sc Cabriolet, 1957 verkocht voor € 543.245

Vroege 300 Sc Cabriolet die op 29 mei 1957 in België is geleverd. Uitgevoerd in Witgrijs met een blauw lederen interieur en bijpassende softtop superchic. Bovendien voorzien van elektrisch ruitensproeiers, een Becker Le Mans-radio met Reims-kortegolfadapter en elektrische antenne, koplamplenzen in Europese ‘continentale stijl’ en metrische instrumenten zou deze Mercedes bestemd zijn geweest voor de Belgische koninklijke familie. De auto verbleef vanaf de jaren tachtig in New York, en werd in die periode uitgebreid gerestaureerd waarbij hij zijn elegante bordeauxrode kleurstelling kreeg, met echte Roser-lederen bekleding, Wilton-wollen tapijten en prachtig houten interieurfineer. Dat deze werkzaamheden van uitzonderlijk hoge kwaliteit zijn bewijst de prachtige staat waarin de Mercedes nog altijd verkeert.

#mercedesbenz #300sc #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Na 90 jaar bouwt Audi alsnog zijn 16-cilinder

Terwijl het de trend is om nieuwe auto’s steeds minder cilinders te geven, heeft Audi een 90 jaar oud plan voor een 16-cilinderauto alsnog uitgewerkt. In de tijd van de beroemde Auto Union ‘Silberpfeile’ stond er namelijk een straatlegale sportwagenversie met een 16-cilindermotor in de planning, die er nooit kwam. Auto Union AG en het designbureau van Ferdinand Porsche ontwikkelden de auto op papier met de naam Auto Union Type 52, maar intern werd de auto simpelweg “Schnellsportwagen” genoemd. Bedoeld voor langeafstandsraces zoals de Mille Miglia of sportwagenwedstrijden zoals de enduranceraces op Spa-Francorchamps of Le Mans, lag de productie van een testauto in het verschiet, maar die is vermoedelijk nooit gemaakt. Voorzien van een Roots-compressor zou het enorme 4,4-literblok een vermogen van ongeveer 200 pk hebben moeten krijgen. Nu, ruim 90 jaar na dato, diepte Audi de technische tekeningen op en gaf Crosthwaite & Gardiner de opdracht om de Auto Union Type 52 alsnog te bouwen met een zeer indrukwekkende, ruim vijf meter lange racer als resultaat die tijdens het Goodwood Festival of Speed voor het eerst aan het grote publiek werd getoond.

#audi #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Aston Martin DB5, 1965 verkocht voor € 251.805

Rechtsgestuurd werd chassisnummer DB5/2255/R in juli 1965 voor de thuismarkt voltooid. In de kleur platina met een rood interieur was de Aston Martin uitgerust met een automatische Borg-Warner-transmissie, een sperdifferentieel, een verwarmde achterruit, een Motorola-radio en chromen wielen. De eerste eigenaar reed de dure sportwagen echter al in december dat jaar in de prak. De fabriek voerde de herstelwerkzaamheden uit, waarna de DB5 weer de weg op kon. Kwam in 2013 mank bij de Dare to Dream Collection, want na een motorbrand was niet alleen de motor vervangen voor een nieuwe 4,0-liter zes-in-lijn DOHC-motor van het juiste type, de restauratiewerkzaamheden om de auto te herstellen waren halverwege gestaakt. RM Auto Restoration herstelde de DB5 echter weer in ere.

#astonmartin #db5 #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Rariteit: Brütsch Mopetta

In een tijd van artificial intelligence (ai) zouden de meesten kunnen denken dat het hier om een knappe animatie gaat, de realiteit is dat deze micro-auto zich eind jaren vijftig gewoon in het straatbeeld voortbewoog. Als eivormig, eenpersoons driewielertje werden er van de Brütsch Mopetta tussen 1956 tot 1958 echter slechts 14 exemplaren gebrouwd. Ontworpen en gebouwd door Egon Brütsch was de Mopetta de kleinste microauto van zijn hand. De auto had één voorwiel, een open carrosserie van glasvezel en hij was voorzien van een 50 cc-motor die met een trekstart tot leven kwam. Het brandstofverbruik van 2,5 liter per 100 km en zijn prijs van 200 pond waren dé wapenfeiten van de auto, zijn topsnelheid van 35 km/h was dan weer minder spectaculair. Er waren ook nog plannen om de auto in licentie door Opel te laten produceren, maar verder dan het drukken van folders over de beoogde auto kwam het niet.

#klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Ford GT, 2022 verkocht voor € 979.240

De tweede generatie van de succesvolle Ford GT is met slechts 1.350 gebouwde exemplaren stukken zeldzamer dan de eerste generatie, waarvan er tussen 2004 en 2006 bijna 4.000 stuks werden geleverd. Het is wel duidelijk hoe de collectie waarvan deze Ford GT uit 2022 deel uitmaakte de bijnaam ‘Dare to Dream’ kreeg. De passie van de eigenaar voor schoenen en auto’s sluit perfect aan met deze eenmalige creatie, geïnspireerd op de Nike Air Jordan 1 sneaker. Nou ja, duidelijk, voor wie iets van sneakers weet dan. ‘Nadal Red’ heet de lakkleur en de deuren en motorkap zijn uitgevoerd in ‘Frozen White’. Een thema dat ook in het interieur wordt doorgetrokken. De Ford heeft slechts 246 kilometer op de teller, dus niet alleen een beurtje is aan te raden, ook rustig inrijden is voorlopig noodzakelijk.

#fordgt #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Logo van de maand | Edsel

In de geschiedenisboeken bekend als een van de grootste en kostbaarste flops in de auto-industrie, werd het merk Edsel in 1958 met veel tamtam door Ford gelanceerd. Slechts twee jaar zou het bestaan ervan duren, maar dat was genoeg om Ford 250 miljoen dollar afhandig te maken. Bedoeld om het luxe middensegment te gaan bestieren, kreeg Edsel een eigen netwerk met 1.200 dealers die dagelijks minstens 400 exemplaren zouden moeten verkopen. Gebaseerd op de groei in de automobielsector in 1956 en 1957 had Edsel zich een jaarproductie van 200.000 exemplaren voorgesteld, maar in het eerste jaar zou de werkelijkheid op slecht 63.110 verkochte Edsels komen. Een getal dat in 1959 zelfs tot 44.891 exemplaren daalde. In 1960 werd een restje van 2.848 met hangen en wurgen aan de man gebracht.

#klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Hispano-Suiza 120 jaar

Onlangs onthulde het historische luxe automerk Hispano-Suiza de Carmen Sagrera om het 120-jarig bestaan te vieren. Geïnspireerd op de Hispano-Suiza H6B Dubonnet Xenia uit 1938 betrof het hier een hypermoderne supercar met 1.100 pk. Het was Emilio de la Cuadra die eind negentiende eeuw in Barcelona een fabriek opzette voor elektrische auto’s, die hij verkocht onder de naam La Cuadra. In 1902 wisselde de fabriek van eigenaar en werd de naam gewijzigd in Fábrica Hispano-Suiza de Automóviles, maar dat ging in december 1903 alweer failliet. In 1904 werd een doorstart gemaakt onder de naam Fábrica La Hispano-Suiza de Automóviles met dezelfde directie, waarna nog hetzelfde jaar vier nieuwe auto’s werden geïntroduceerd. Er verschenen zeer luxe, flamboyante bolides van het merk met onder andere de Spaanse koning Alphonso XIII als groot liefhebber en afnemer, waaronder vier auto’s die zelfs zijn naam droegen.

#hispanosuize #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »
Productpagina-ongekoppeld
Productnaam

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!