Cisitalia-Ford 808 XF

Piero Dusio had enorme bedragen uitgegeven om Ferdinand Porsche vrij te krijgen uit een Franse gevangenis en aan de ontwikkeling van de door Porsche ontworpen Grand Prix-auto, de D46 monoposto racer en de 202 coupé, cabriolet en spider en was begin jaren vijftig dan ook financieel uitgeput. Hoewel Cisitalia een klein en relatief nieuw merk was, wisten liefhebbers de auto’s op waarde te schatten. Onder hen Henry Ford II die zelf een 202 cabriolet in bezit had. Piero’s zoon Carlo regelde een samenwerking met Henry Ford, die een groter chassis leverde om de auto’s wereldwijd te kunnen verkopen. De aanduiding 808XF sloeg op het X-vormig chassis met Ford onderstel. Er werden nog vier Ford-chassis naar Italië gestuurd waarop vergelijkbare koetswerken werden gebouwd: een cabriolet en een coupé van Vignale en twee coupés van Racconigi. De hoge prijs van 7.500 dollar belette echter dat het nog relatief onbekende merk overzee van de grond kwam. Het zou bij vier coupés en één cabriolet blijven.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!