Bugatti Type 43 Roadster van Lavocat et Marsaud, 1928 verkocht voor € 850.000

Terwijl de Bugatti Type 35 een van de beste raceauto’s van zijn tijd was, is de Type 43 in feite de tegenhanger voor op de weg. De wielbasis is langer, maar de 2,3-liter achtcilinder lijnmotor met compressor en bovenliggende nokkenassen is dezelfde als die van de race-uitvoering. Het chassis van dit exemplaar werd in september 1928 via Stand Auto Garage op de Champs-Élysées in Parijs geleverd aan Robert Senechal. Hij bestelde er in totaal zelfs zes, vermoedelijk met als doel een eigen Bugatti-agentschap op te richten. Voorzien van een tijdelijke torpedocarrosserie behaalde hij de algemene overwinning in de Rallye de Pau van 1928 met zijn Bugatti, gevolgd door een klasseoverwinning een paar dagen later op de nabijgelegen Morlaas-heuvelklim. Kort daarna voltooiden de Parijse carrosseriebouwers Lavocat et Marsaud een tweezits carrosserie in roadsterstijl voor het chassis dat inmiddels prachtig rood is met een zwartlederen interieur. Het houten dashboard wordt gesierd door een reeks Jaeger-meters die de watertemperatuur, ampère, het motortoerental, de rijsnelheid en de oliedruk weergeven.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!