Bayer-BMW K67, vijftig jaar oud

Polyurethaan kennen we van de verwerking in matrassen en isolatiemateriaal, 55 jaar geleden dacht men nog dat er misschien ook wel een auto van kon worden gemaakt. Roestende carrosserieën waren eind jaren zestig aan de orde van de dag, en deze kunststof zou wel een dé oplossing kunnen zijn. Hans Gugelot verzon het ontwerp, Covestro – een dochteronderneming van chemiereus Bayer – zou de grondstoffen voor de carrosserie leveren. Voorzien van een 2,0-liter BMW M10-motor volgens 2000 Ti-specificaties was de combinatie van de lichtgewicht carrosserie en de pittige aandrijflijn niet eens zo gek. Maar in een wereld die gedomineerd werd door staalfabrieken kreeg men geen voet aan de grond om tot een betaalbaar massaproduct te komen. Na vijf exemplaren hield de productie van Bayer-BMW K67 weer op. Overigens had het prototype heel vooruitstrevend knipperlichten in de buitenspiegels, een noviteit die pas tientallen jaren later op productieauto’s verscheen.

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!