Alternatieve Porsche-logo’s

Op aandringen van de Amerikaanse Porsche-importeur besloot Ferry Porsche in 1951 dat er een logo voor Porsche moest komen, anders dan alleen de naam Porsche die op de 356 werd aangebracht. Het beslissende ontwerp met het steigerende paard uit het wapen van de stad Stuttgart werd gemaakt in 1952 door Franz Xaver Reimspieß.
Dat ontwerp kreeg veel kritiek: te ingewikkeld en het gaf problemen met drukwerk; vierkleurendruk was in die tijd nog erg gecompliceerd en kostbaar. In 1961 volgde een formeel schriftelijk protest tegen het ‘onmogelijke’ logo vanuit de dealerorganisatie. Ouderwets en te ingewikkeld was de gangbare mening. Daarbij werd verwezen naar de simpele en moderne VW- en Mercedes-logo’s, eveneens ontworpen door Reimspieß. De reclameafdeling van Porsche kwam met een aantal alternatieve logo’s, die er naar de huidige maatstaven nogal merkwaardig uitzien. Uiteindelijk werd kort voor de introductie van de 911 besloten dat het bestaande logo al te bekend was geworden en niet vervangen zou worden.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!