Gered van de sloop

Het werd nog even spannend: zou de Renault Caravelle op tijd klaar zijn voor de grote dag? Het was de wens van dochter Kim om de auto in te zetten als trouwauto, net als haar vader en moeder hadden gedaan. Jaren stond de Renault al te verstoffen in de schuur en het weer rijdend maken viel tegen. Tien dagen voor het huwelijk was het meeste werk gedaan, maar de auto liep beroerd en raakte oververhit.

#renault #caravelle #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Dreigen met de sloop is stimulans

De Austin van Jaap Kiewiet stond werkeloos in de schuur. Hij had er 25 jaar mee gereden, maar hem aan de kant gezet toen de auto teveel mankementen kreeg. Zijn vrouw kreeg genoeg van dat oude ding en stelde een ultimatum: de A55 moest op 1 januari 2014 weer kunnen rijden, anders restte de sloop. In 2013 begon Jaap met het strippen van de auto, maar al snel volgde er tegenslag.

#austin #a55 #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Kampeerauto met kontzak

Even heeft Niek Veltink overwogen de auto te verkopen. De verbouwing van de riante boerderij in Ambt-Delden legde een groot beslag op de beschikbare middelen. Hij zette zijn Volkswagen T2 kampeerauto te koop op internet, maar haalde de advertentie al snel weer weg. Het idee om afscheid te nemen van deze bijzondere Volkswagen voelde niet goed. Dus de origineel in Nederland geleverde T2a mag blijven. Sterker: er zijn plannen om de auto verder te perfectioneren.

Lees verder »

Vreemde eend

In de hoek van de garage tussen de oude Citroëns van Iwan Pasman in Dedemsvaart staat een witte Mercedes-Benz. Waar Iwan het moet hebben van de 2CV’s en aanverwante types, lijkt de Mercedes-Benz de verkeerde auto op de verkeerde plek, maar als ‘Citrofiel’ weet Iwan de Duitse degelijkheid te waarderen. “Als ik het gerammel in een Eend zat ben, rij ik graag even een stukje met de Mercedes-Benz.”

Lees verder »

Peugeot 404 Automatique

Het aantal liefhebbers voor Franse klassiekers is groot, tenminste als het gaat om een Eend of een Snoek. De modellen van bijvoorbeeld Peugeot blijven daarbij achter. Dat is goed nieuws voor iemand die wat anders wil. Een 204, een 403 of een 404 zijn koopjes vergeleken met een 2cv of een DS. Jan Fastenau heeft de kwaliteiten van niet alleen de 404, maar ook van de andere modellen van Peugeot ontdekt.

Lees verder »

DKW 1000 Universal

De eerste DKW 1000 Universal die Theo Smeets uit Nederweert kocht, bleek toch in een minder goede staat te zijn dan gedacht. De auto was krom en de koets was aan het chassis vast gelast. Theo besloot alle bruikbare delen eraf te slopen, de restanten af te voeren en een beter exemplaar te zoeken. Dat viel nog niet mee. Van de stationcar-uitvoering zijn er niet veel geproduceerd en na een vaak zwaar leven zijn er maar weinig over.

Lees verder »

Goed gedaan

Wie tegenwoordig een 914 wil restaureren, moet het doen met veelal imitatieplaatwerk en andere nagemaakte onderdelen. Die wijken in detail af van wat Porsche destijds

Lees verder »

“Een 2002 van de eerste serie en in de goede kleur”

Eigenlijk heeft Jan Willem Goorhuis een haat-liefdeverhouding met klassieke auto’s: “ze zijn nooit af en er is altijd wat.” Met de restauratie van zijn BMW 2002 TI is hij heel ver gegaan, maar toch loopt de auto nog niet zoals hij vindt dat de BMW moet lopen. Jan Willem wil dat zijn auto perfect is, hoewel hij zichzelf niet ziet als perfectionist.

Lees verder »

De auto van de burgemeester

Het verhaal van Rolf Stellingwerf is het verhaal van sleutelen, eerst aan brommers, daarna aan auto’s en vervolgens van geen ophouden weten. Rolf koos zijn opleiding bij zijn passie en volgde uiteindelijk zijn hart door niet langer te willen sleutelen aan modern spul, maar volledig te gaan voor klassieke automobielen. Hij maakte van zijn hobby zijn werk. Ter ontspanning rijdt hij in zijn Vauxhall Velox.

Lees verder »

Oude Kadett in bijna nieuwstaat

De eerste auto van André Cazemier uit Appelscha was een Opel Kadett (model C), die hij om te kunnen blijven rijden, helemaal heeft gerestaureerd. Na de Kadett kwam een Mustang, een Volkswagen T2 en een weer Kadett (model A). Zijn vader had ook iets met oude auto’s en zijn oom runde een garagebedrijf waar André na schooltijd en op zaterdag altijd te vinden was. Tegenwoordig is André de koning te rijk met een Opel Kadett B uit 1969.

Lees verder »

Rijden in je pensioen

Na een ongeluk en gezinsuitbreiding was de lol van het motorrijden er wel af voor Jorgen Halink uit Oldenzaal. Hij ging op zoek naar een sportwagen waar zijn kinderen ook in pasten, een sportwagen met een achterbank. Hij had zijn zinnen gezet op drie merken: Ferrari, Maserati en Porsche. Maar het moest ook iets goeds en solides zijn. Toen bleef er voor Jorgen maar één merk over.

Lees verder »

Knalgele magneet

Paul Jakobs heeft iets met Italiaanse auto’s. Zijn eerste auto was een Fiat 850. Er is nog een foto van de auto gemaakt op zijn verjaardag in 1977. Hij werd geflitst voor te hard rijden: 61 km/h waar 50 is toegestaan. Paul was op weg naar een sollicitatiegesprek. Op welke baan hij solliciteerde, weet hij niet meer; wel weet hij dat hij toen niet is aangenomen.

Lees verder »

Franse elegantie

Mick Langeberg heeft iets met industrieel erfgoed. Met een groep enthousiastelingen restaureerde hij al eens een stoomboot (“Die vaart nog steeds”). Hij had de smaak te pakken en maakte aangestoken door zijn partner Frank de overstap naar klassieke auto’s. Frank had de Volvo 240, die ooit van zijn vader was geweest, terug kunnen kopen en sinds ze samen zijn, komt er met enige regelmaat een oude auto bij.

Lees verder »

Herald als achtervang

“Lange tijd was een leaseauto een arbeidsvoorwaarde, maar er wordt steeds meer gekeken naar mobiliteit. Een auto is daarbij niet meer vanzelfsprekend. Mobiliteit is een middel voor bedrijven om te verduurzamen.” Aan het woord is Fred Jaspers, verantwoordelijk voor mobiliteit voor een holdingmaatschappij. Hij besloot zijn dagelijkse auto de deur uit te doen. Voor erbij en als achtervang voor wanneer het echt niet lukt met het openbaar vervoer en/of de fiets.

Lees verder »

De mooiste

Zijn vader reed een Opel Kadett en zijn oom had een Ford Taunus. Op verjaardagen was er steevast discussie over welke auto de beste was. De mooiste was voor René Schapelhouman in elk geval een Mercedes-Benz. Gezeten op de achterbank van de Kadett waren het de statige en voorname koetswerken van de Mercedessen die hem opvielen tussen al die andere auto’s. Dat waren tenminste niet van die blikjes.

Lees verder »

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!