Fundament

Rolls-Royce Phantom I (1924-1929)

Van de Rolls-Royce Phantom I werden er tussen 1924 en 1929 maar liefst 2.269 exemplaren geproduceerd. Als opvolger van Rolls-Royce Silver Ghost (die pas die naam kreeg toen de Phantom was verschenen), had de Phantom een grotere motor met door een duwstang bediende kopkleppen in plaats van de zijkleppen van de Silver Ghost. De Phantom werd zowel in Derby, Engeland, gebouwd, als in Springfield, Massachusetts, in de Verenigde Staten. De standaard wielbasis kwam voor beide auto’s overeen, maar de wielbasis van de lange chassis verschilden. En hadden Engelse auto’s de brandstofmeter bij de tank, de Amerikaanse auto’s hadden een meter op het dashboard. In 1928 werden de cilinderkoppen opgewaardeerd van gietijzer naar aluminium vanwege corrosieproblemen. De Phantom werd in 1929 vervangen door de Phantom II waarbij de oorspronkelijk Phantom genoemde eerste serie, de toevoeging ‘I’ kreeg.

Tijdlijn
1924 Introductie
1928 Aluminium cilinderkoppen
1929 Einde productie

Rolls-Royce Phantom I (1924-1929)
Motor: zescil. lijnmotor, 7.668 cc
Vermogen: 100 pk bij 2.000 t/min
Compressieverhouding: –
Boring x slag: 108 x 140 mm
Topsnelheid: 130 km/h
Gewicht: 1.800 kg (chassis)
Wielbasis: 366 cm
Lxbxh: –
Spoorbreedte v/a: 145 cm/142 cm

Waardeontwikkeling Rolls-Royce Phantom I (1924-1929)

20232003
A€500.000€200.000
B€425.000€150.000
C€350.000€70.000
D€250.000€45.000
E€150.000€25.000

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!