Icoon | Subaru Impreza
Toen Subaru in 1992 de behoorlijk gedateerde L-serie uit productie liet gaan, was het Japanse merk met een ronder vormgegeven opvolger gekomen met de naam Impreza. Vooral voor westerse begrippen nog altijd een erg braaf gestylede auto, maar wat niemand kon bevroeden is dat dat imago al snel ‘zuid’ zou gaan. Er was een monster op komst.
De auto die in oktober 1992 verscheen kwam beschikbaar met voor- en vierwielaandrijving en als vierdeurs sedan of als vijfdeurs stationwagen. Gebouwd op een verkort onderstel van de Legacy maakte de auto gebruik van 1,5-, 1,6-, 1,8- en 2,0-liter boxermotoren. Maar terwijl consumenten stilletjes genoten van de onopvallende looks en dito motoren, barstte in november 1992 het rallygeweld los: de Impreza 555 (WRX Type RA) debuteerde met een tweeliter turbomotor, 240 pk en vierwielaandrijving. Puur gericht op rallysport: een auto zonder geluidsisolatie, met draairamen, geen airconditioning, geen ABS en een brute tweeliter turbomotor met interkoeler en extra korte versnellingen. De Impreza 2.0 GT Turbo die tegelijkertijd in de prijslijsten voor consumenten verscheen, was in feite een 555 maar dan met interieur. Een homologatiemodel.