Ford GT, 2022 verkocht voor € 979.240

De tweede generatie van de succesvolle Ford GT is met slechts 1.350 gebouwde exemplaren stukken zeldzamer dan de eerste generatie, waarvan er tussen 2004 en 2006 bijna 4.000 stuks werden geleverd. Het is wel duidelijk hoe de collectie waarvan deze Ford GT uit 2022 deel uitmaakte de bijnaam ‘Dare to Dream’ kreeg. De passie van de eigenaar voor schoenen en auto’s sluit perfect aan met deze eenmalige creatie, geïnspireerd op de Nike Air Jordan 1 sneaker. Nou ja, duidelijk, voor wie iets van sneakers weet dan. ‘Nadal Red’ heet de lakkleur en de deuren en motorkap zijn uitgevoerd in ‘Frozen White’. Een thema dat ook in het interieur wordt doorgetrokken. De Ford heeft slechts 246 kilometer op de teller, dus niet alleen een beurtje is aan te raden, ook rustig inrijden is voorlopig noodzakelijk.

#fordgt #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Logo van de maand | Edsel

In de geschiedenisboeken bekend als een van de grootste en kostbaarste flops in de auto-industrie, werd het merk Edsel in 1958 met veel tamtam door Ford gelanceerd. Slechts twee jaar zou het bestaan ervan duren, maar dat was genoeg om Ford 250 miljoen dollar afhandig te maken. Bedoeld om het luxe middensegment te gaan bestieren, kreeg Edsel een eigen netwerk met 1.200 dealers die dagelijks minstens 400 exemplaren zouden moeten verkopen. Gebaseerd op de groei in de automobielsector in 1956 en 1957 had Edsel zich een jaarproductie van 200.000 exemplaren voorgesteld, maar in het eerste jaar zou de werkelijkheid op slecht 63.110 verkochte Edsels komen. Een getal dat in 1959 zelfs tot 44.891 exemplaren daalde. In 1960 werd een restje van 2.848 met hangen en wurgen aan de man gebracht.

#klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Hispano-Suiza 120 jaar

Onlangs onthulde het historische luxe automerk Hispano-Suiza de Carmen Sagrera om het 120-jarig bestaan te vieren. Geïnspireerd op de Hispano-Suiza H6B Dubonnet Xenia uit 1938 betrof het hier een hypermoderne supercar met 1.100 pk. Het was Emilio de la Cuadra die eind negentiende eeuw in Barcelona een fabriek opzette voor elektrische auto’s, die hij verkocht onder de naam La Cuadra. In 1902 wisselde de fabriek van eigenaar en werd de naam gewijzigd in Fábrica Hispano-Suiza de Automóviles, maar dat ging in december 1903 alweer failliet. In 1904 werd een doorstart gemaakt onder de naam Fábrica La Hispano-Suiza de Automóviles met dezelfde directie, waarna nog hetzelfde jaar vier nieuwe auto’s werden geïntroduceerd. Er verschenen zeer luxe, flamboyante bolides van het merk met onder andere de Spaanse koning Alphonso XIII als groot liefhebber en afnemer, waaronder vier auto’s die zelfs zijn naam droegen.

#hispanosuize #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Bugatti Veyron 16.4, 2008 verkocht voor € 1.646.100

In slechts 2,46 seconden van 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van iets meer dan 408 km/h was het resultaat van de inspanningen van de 8,0-liter W16-motor met quad-turbocompressor, vier kleppen per cilinder, een zeventraps transmissie met dubbele koppeling, en fulltime Haldex-vierwielaandrijving. En hij zag er nog goed uit ook, die Bugatti Veyron. Deze werd nieuw besteld door de Britse mediaster Simon Cowell in Beverly Hills. Hij verkocht zijn auto met slechts 1.000 mijl op de teller in 2014 aan de Dare to Dream Collection, waarna de Bugatti zijn dagen niet enkel statisch sleet, gelet op de huidige tellerstand van 3.780 mijl.

#bugatti #veyron #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Flop | Renault Avantime (2001-2003)

Begin 2000 zat Renault in een experimentele fase waaruit de Avantime en de Vel Satis werden geboren. Die laatste zou het segment én succes van de Renault 25 moeten voortzetten, maar dat viel met een totaal van 62.201exemplaren behoorlijk tegen. Toch zouden deze getallen nog meevallen; van de mooier vormgegeven maar lastig te plaatsen en dure Avantime werden in twee jaar tijd slechts 8.557 exemplaren verkocht. Reden om de productie in 2003 vroegtijdig te beëindigen. Het ontwerp kwam van Patrick le Quément, groot geworden door onder andere de vormgeving van de kleine Twingo. Het lichte dak met een glazen deel van een vierkante meter, het grootste glazen dak ooit in een productieauto, en het ontbreken van middenstijlen in de zijruiten maakten van de MPV een reuzencoupé. De Renault had slechts twee deuren, maar die waren dermate groot dat deze toegang gaven aan zowel de inzittenden voorin als achterin. De Avantime was niet alleen iets te vreemd vormgegeven voor zijn tijd, met prijzen tussen de 35.000 en 50.000 euro was hij ook erg duur. Voor dat geld kocht je ook een veel praktischere Espace. Met ‘Avant’ voor ‘voorwaarts’ en ‘time’ voor ‘zijn tijd vooruit’, had de naamgeving van de buitenaardse Renault niet beter gekozen kunnen zijn.

#renault #avantime #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Chinese Innocenti en Autobianchi?

Wijlen merken Innocenti en Autobianchi schreven geschiedenis in Italië. Hoewel er al lang geen modellen meer van worden geproduceerd, zijn de merken nog steeds in handen van de Stellantis Group. Maar daar zou wel eens snel verandering in kunnen komen, als het aan de Italiaanse overheid ligt. Italiaanse merken die lange tijd niet meer gebruikt worden, kunnen door de overheid worden overgenomen en doorverkocht ten gunste van lokale productie. De Italiaanse overheid heeft nu plannen om de merknamen aan Chinezen te verkopen om ze nieuw leven in te blazen. De beoogde auto’s zouden dan in Italië geproduceerd gaan worden. Stellantis wist ondertussen niets van deze plannen, noch van deze wet, en moest berichten hierover uit de media vernemen. Met Lotus en MG die ook in Chinese handen zijn in gedachten, houden we ons hart vast voor wat er dan van deze iconische merken op de weg kan gaan verschijnen.

#innocenti #autobianchi #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Onderdak beschikbaar

Voor wie op zoek is naar een plekje om bijvoorbeeld een klassiekercollectie te stallen of als belegging een opslagplaats voor de bolides van derden te beginnen, zagen we een leuk pand in Voorhout. Te koop voor 250.000 euro of 95 euro per m2 per jaar lekker centraal gelegen met plenty parkeerruimte. Stalling en opslag voor klassieke voertuigen is wettelijk vastgelegd in het bestemmingsplan, lezen we in de brochure, dus achteraf geen gedoe met gemeentelijke bemoeienis. 4.650 m2 eigen grond en de drie gerenoveerde historische ‘Kruithuisjes’ zijn elk 125 vierkante meter groot. Een charmante locatie.

#klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Technologisch vernuft

Toen de Japanse autofabrikant Toyo Kogyo in 1971 met de Grand Familia verscheen, was het voor Mazda aanleiding om zijn inmiddels beproefde Wankeltechniek toe te passen in een massaproduct. En niet zonder succes. Als RX-3 werden er van de Wankeluitvoering verreweg het meest verkocht.

#mazda #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Mercedes-Benz 300 SL Roadster, 1959 verkocht voor € 1.953.800

Charmante 300 SL Roadster, nog altijd in zijn fraaie lichtblauwe tint. Voorzien van Dunlop-schijfremmen, een achteras met een verhouding van 3,64, wielen in bijpassende kleur, een Becker Mexico-radio en een Talbot-spiegel. Afgeleverd op 9 augustus 1959 door Phil Smart Mercedes-Benz in Seattle, waarna hij 54 jaar binnen de eerste familie bleef. Ergens vóór 1998 werd hij cosmetisch gerestaureerd en kreeg hij de ingetogen kleurstelling zilver met zwartleren bekleding. In 2013 door de bekende merkspecialist Rudi Koniczek zeer uitgebreid gerestaureerd, waarbij de originele specificaties weer terugkwamen, inclusief zijn bijzondere kleurstelling.

#mercedesbenz #300sl #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Er is geschiedenis geschreven

Tijdens Spettacolo Sportivo, georganiseerd door de SCARB, werd zondag 30 juni in samenwerking met het Alfa Romeo Giulietta Register Nederland het 70-jarig jubileum van de Giulietta Sprint gevierd. Een viering waarbij alles op zijn plek viel.

#alfaromeo #giulietta #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Aaibaar

De Fiat van Suzanne van Alem heeft een niet-gesynchroniseerde versnellingsbak. Aan haar klanten legt ze uit hoe het werkt tijdens een proefritje. “Als ik het kan, kunt u het ook”, zegt ze altijd. “Je moet er gevoel voor hebben en je moet luisteren naar de auto”, doceert ze geduldig. “Als de auto protesteert, doe je het niet goed.” Nog nooit heeft iemand iets stuk gemaakt.

#fiat500 #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Verjaardag van: Louis Chiron

Deze maand op 3 augustus 1899 werd in Monte Carlo Louis Alexandre Chiron geboren. Afkomstig uit een familie van wijnbouwers, zou hij een van de succesvolste coureurs van het interbellum worden. Werkzaam als piccolo in Hôtel de Paris in Monaco ontstond zijn interesse in sportwagens. Gefinancierd door een Russische hertogin die hij in het hotel had ontmoet, haalde hij zijn felbegeerde rijbewijs, maar ging na de eerste wereldoorlog eerst aan de slag als danser. Zijn racecarrière begon 1923, nadat een rijke Amerikaanse vrouw met wie hij bevriend was hem een tweedehands Bugatti Brescia schonk en hij zich inschreef voor verschillende lokale heuvelklimwedstrijden. In 1926 won hij met een Bugatti T35, gefinancierd door de rijke industrieel Alfred Hoffman, de Grand Prix du Comminges in Saint-Gaudens nabij Toulouse. In 1928 werd Chiron fabriekscoureur bij Bugatti en de rest is geschiedenis. Zijn race-carrière zou 35 jaar duren. Hij overleed in 1979 op 79-jarige leeftijd op de plek waar hij ook geboren was.

#klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Terug naar de basis

Mijn limoengroene Fiat 850 is verkocht. Ik had autohandelaar moeten worden, als garagist of restaurateur had ik in ieder geval nooit succesvol kunnen zijn, zoals jullie in de vorige edities van OKm hebben kunnen lezen. En zo komt er een einde aan het restauratieproject vol pieken en dalen. Ik kan niet zeggen dat ik winst heb gemaakt, maar wel dat ik flink veel kennis en vaardigheden heb opgestoken. De 850 gaat nu naar een jonge vader en zoon, die samen een klassiekerhobby starten. Mooi toch?

#klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Twaalfde Oldtimer Festival Huizen: “grootser en geslaagder dan ooit”

Dit jaar met een recordaantal deelnemers van maar liefst 310 inschrijvingen, was het festivalterrein bommetje vol. Niet alleen door de klassieke auto’s, tractoren, motoren, bromfietsen, de schitterende werkpaarden van Jacques Kemp en de marktkramen, maar ook door het toegestroomde publiek waaronder opvallend veel kinderen die zich vergaapten aan alles wat tentoongesteld stond.

#klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Maserati MC12, 2005 verkocht voor € 3.543.900

Met slechts 50 MC12’s voor de openbare weg lekker exclusief. De eerste eigenaar registreerde de Maserati echter nooit, waarna hij het Riverside International Automotive Museum in Riverside in verdween. De spaarzame kilometers die de auto aflegde, werden gereden als demonstratie op circuits als Pocono Raceway en Laguna Seca, of een rondje om het museum om de spieren soepel te houden. Een hoogtepuntje in de geschiedenis van deze MC12 vond plaats toen Derek Hill ermee op Laguna Seca reed met zijn vader, de legendarische Phil Hill, ter ere van diens 80ste verjaardag. Werd onder auspiciën van de Dare to Dream Collection onderworpen aan een 50.000 dollar kostende onderhouds- en poetsbeurt. Slechts 6.780 kilometer op de teller, maar wat blijkt: de motor is ergens in de geschiedenis vervangen en het bonnetje ontbreekt.

#maserati #mc12 #klassieker #klassiekers #auto #oldtimer #klassiekeauto #car #classic #classiccar #classiccars #drive #vintage #retro #retrocar #vintagecar #carphotography #carjournalism #oldcar #sportscar #racecar #youngtimer #carspotting #classiccarspotting #rally #history #carhistory

Lees verder »

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!