Beschrijving
Zeecontainer
De legendarische 24 Uur van Le Mans is al sinds de jaren twintig toonaangevend als het gaat om endurance racing. Porsche was al even actief in straatraces en heuvelklimwedstrijden, toen Walter Glöckler Ferdinand Porsche wist over te halen om zich voor 1951 in te schrijven voor de uithoudingsrace op Circuit de la Sarthe. Begonnen met extra lichte 356 SL’s, zou het succes daarna met de Porsche 550 zich evenmin tot Le Mans beperken. Wereldwijd maakte de kleine auto indruk en won hij races, niet zelden van krachtigere concurrenten. Porsche-dealer Mark Wegh is gefascineerd door de geschiedenis van dit model en beschouwt het als een van zijn favoriete klassiekers van de fabrikant uit Zuffenhausen. In bezit van een meer dan indrukwekkende collectie Porsches, maar ook Volkswagens en Audi’s, ontbrak het hem lange tijd nog aan zijn droomauto. De 550 die uiteindelijk op zijn pad kwam, zou echter nog vele malen bijzonderder zijn dan hij had durven dromen. Het was een auto die decennialang onaangeroerd in een zeecontainer was opgeslagen. Een ware tijdscapsule waarvan de vondst wereldnieuws werd. Voor ons werd de miljoenen-Porsche van stal gehaald, waarvan het geluid nog altijd in onze trommelvliezen gegrift staat. Daarnaast lees je in deze uitgave alles over de Audi TT, de geschiedenis van het merk Glas en spraken we Ronald met ‘één van de mooiste Eldorado’s ter wereld’.
Veel leesplezier,
Maurice van Kesteren