Rariteit | Dynasphere

Toen de Brit John Archibald Purves naar een schets van Leonardo da Vinci keek, viel er bij hem een kwartje. Natuurlijk was het niet nodig een voertuig vier wielen te geven, dat concept was inmiddels bovendien alweer een jaar of veertig oud. Aanvankelijk bouwde hij twee prototypes: een kleiner elektrisch model en een iets grotere met een luchtgekoelde tweecilinder Douglas-benzinemotor die 2,5 pk leverde. Het wiel had zelfs een versnellingsbak met drie versnellingen én een achteruit. Het ding was drie meter hoog en gebouwd van ijzeren traliewerk dat 450 kilo woog. Bestuurdersstoel en motor vormden één geheel dat was bevestigd op een binnenrails van de buitenste hoepel. De besturing was lastig en het zicht naar voren ook waardoor de bestuurder vrijwel constant naar buiten moest hangen. Een later model kreeg een soort stuur waarvan het Pathé-journaal in 1932 uitvoerig verslag deed. Ondanks dat zowel de pers als Purves zelf het ding zagen als hét vervoer voor de toekomst, bleken het gebrek aan goede besturing en het moeilijke afremmen onoverkomelijk.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!