En Profile | Mercedes-Benz 710 SS, 1928

Nog voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog had Mercedes zich gevestigd als een toonaangevende fabrikant van raceauto’s. Mercedes had in 1914 de Franse Grand Prix gewonnen en een jaar later de Indy 500. Na de oorlog was de Roots-Type Supercharger standaard geworden op de raceauto’s van Mercedes en met de komst van de getalenteerde Oostenrijkse ontwerper Ferdinand Porsche keerden de successen terug. Na de fusie met Benz in 1926 werd voor de door Porsche ontwikkelde krachtige zescilindermotoren een compleet nieuw chassis ontworpen, dat aanzienlijk lager was dan het originele K-chassis. De cilinderinhoud was vergroot tot 6,7 liter, waarmee de motor, voorzien van de ‘Elephant’-supercharger, 225 pk leverde. Met de bijnaam ‘Witte Olifant’ behaalde de Mercedes 710 SS in handen van Rudolph Caracciola een overtuigende overwinning tijdens de openingsrace van de Nürburgring in 1927.

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!