Vorige pagina     -     Volgende pagina

 

vuller nieuws

 


01 mclaren-m6gt-1

 

Allereerste straatlegale McLaren te koop

Net niet de eerste, maar wel bijna. Op racecarsdirect.com koop je racewagens, zoveel is duidelijk. Chassis no. M6GT-2 R was de tweede van drie straatlegale beesten van auto’s die in die tijd elke Ferrari en Lamborghini met een straatlengte het nakijken gaven. In de geest van een kale race-wagen – en dus zoals bijvoorbeeld een F40 werd afgeleverd – tref je weinig tot geen luxe in dit oranje gevaarte, anders dan de basics om de in feite niet veel anders dan een Mc-Laren M6 Can Am met koets aan de gang te houden. Met een vijfliter V8 op vier 45IDA Webers achter de stoelen en een stevige Hewland LG600 vijfbak zul je met alle hens aan dek meer dan een handvol hebben aan deze enige door Trojan opgebouwde straatauto. De andere twee zijn in feite omgebouwde M6B chassis’. Na de dood van Bruce McLaren, in 1970, stopte het project.

De huidige eigenaar verkreeg de auto via de fabriek en wil er nu van af. Onbegrijpelijk: voor circa 280k euro heb je de voorloper van de F1!

 

 

 


DSC_1662

 

Feest in het Nautisch Kwartier

Het kantoor van uw lijfblad kijkt uit op het Nautisch kwartier waar afgelopen 1 september de negende editie van de Oldtimerdag Huizen plaatsvond.

Jeroen Kaijen, secretaris van de organisatie, is in zijn nopjes met het verloop van het festijn: “De Oldtimerdag Huizen is niet zomaar een verzameling oldtimers bij elkaar. Op de parkeerplaats van het Nautisch Kwartier, de zandoverslag en het terrein er naartoe staan jaarlijks 400 oldtimers vanaf 1914, Wegenwacht oldtimers, motoren, bromfietsen, tractoren, vrachtauto’s, een presentatie van de ‘First Dutch Classic pick-up collectie’ en Pre War Cars. Daarnaast was er in de Havenstraat een brocantemarkt, foodtrucks en een oldtimer bierwagen. We proberen aan te sluiten bij de wensen van de gemiddelde oldtimerbezitter en bezoeker.” Opvallend feitje: er waren slechts twee Porsches te bewonderen en dat met een 70-jarig jubileum! Dat is in 2019 voor verbetering vatbaar!

Het was business as usual op dit sfeervolle klassiekerevenement: veel heerlijke oldtimers en hun eigenaren, goed verzorgd eten en drinken onder handbereik en… geweldig weer. OKm-ontwerper Erik reed de toerrit mee in een A-Ford uit 1930.

 

 

 


12 Christian Horner

 

Red Bull-baas op weg naar Brighton

De London to Brighton Veteran Car Run, een klassiekerrit met antieke voertuigen van voor 1905, trekt regelmatig (voormalige) Formule 1-teambazen als deelnemers. Zagen we de afgelopen jaren al Eddie Jordan en Ross Brawn aan de start verschijnen, deze keer is het de beurt aan Christian Horner, belast met de dagelijkse leiding bij Max Verstappens Red Bull Racing. Samen met zijn echtgenote Geri Halliwell bestuurt Horner zondag 4 november aanstaande een hoogbejaarde Panhard-Levassor.

 

 

 


06 Le Mans_03

 

Bijzondere tentoonstelling over Le Mans in Zandvoort

Op 24 augustus werd in het Zandvoorts Museum onder grote belangstelling van ‘tout racing Nederland’ de tentoonstelling ‘Van Zandvoort naar Le Mans - Nederlandse helden in de 24 uur’ officieel geopend door Burgemeester Niek Meijer en Le Mans winnaars Gijs van Lennep (1971, 1976) en Jan Lammers (1988). Er hangen unieke schilderijen, foto’s, filmbeelden, posters, memorabilia en verslagen. Dankzij de Miniatuur Autovereniging NAMAC zijn er schaalmodellen te zien van alle racewagens, waar de meer dan 40 Nederlanders mee op Le Mans racete te beginnen met Eddy Hertzberger.

Voor geïnteresseerden is een bezoek aan de tentoonstelling tot 28 oktober zeker de moeite waard. Informatie: Zandvoorts Museum, Swaluëstraat 1, Zandvoort. Geopend van woensdag t/m zondag: van 13-17 uur.

 

 

 


17 Ford-Mustang-Bullitt_01

 

50 jaar: Ford eert film Bullitt met speciale Mustang

Wat moet Ford achteraf blij zijn geweest dat filmmaatschappij Warner Bros in 1968 besloot twee Fords Mustang te kopen om de automobiele hoofdrol in hun film Bullitt te spelen. Steve McQueen, nam de menselijke hoofdrol op zich en gleed en sprong de diepgroene Mustang in een inmiddels klassieke achtervolgingsscène snoeihard de geschiedenisboeken in. De Mustang zou voor altijd met de film verbonden zijn. Wie ‘Bullitt’ zegt, zegt ‘Mustang’. Een eer die maar weinig auto’s te beurt valt.

Dat weet Ford zelf ook dondersgoed, want ze melken het Bullitt-concept tot op de laatste druppel uit. Er was in 2001 al een Mustang-versie met Bullitt-hommage, en in 2008 was het wederom raak. En nu, in 2018, is het dus 50 jaar geleden dat de film in première ging, dus daar gaan we weer.

 

 

 


10 Kidston Clips

 

The Kidston Clips

Ze worden per keer leuker, de promotiefilmpjes van Simon Kidston. De mini-speelfilmpjes zijn het bekijken (en delen) meer dan waard. Kidston laat zijn eigen medewerkers figureren in heerlijke jaren zestig en zeventig-omgevingen met dito auto’s. In de laatste ongetwijfeld ten gunste van verkoopondersteunende redenen geproduceerde clip is het Simon zelf die op John Steed-achtige wijze in een heerlijke Rolls de kittige chauffeuse in haar Lotus Elan uit de hand van boeventuig redt. Uiteraard storten de gangsters aan het eind van de voorstelling te pletter in de afgrond om in vlammen op te gaan. De Bond-, Persuader-, Mission Impossible- en Avengers-motieven vliegen je om de oren. Feest!

 

 

 


14 Pontiac Reynold_01

 

Onvergetelijk: Burt Reynolds’ TransAm

Onlangs overleed acteur Burt Reynolds op 82-jarige leeftijd. Dit magazine is niet zozeer het platform om terug te blikken op zijn filmloopbaan. Maar we kunnen het hier natuurlijk best even hebben over de auto’s waarmee hij op het witte doek verscheen. Eentje springt er in het bijzonder uit; dat is de rauwe, diepzwarte Pontiac Firebird TransAm uit ’77 die figureerde in de seventies rolprent Smokey & The Bandit. De Y82 Special Edition, bracht vier jaar geleden 353.500 euro op bij een veiling in the States.

Reed womanizer Burt vaker in coole auto’s tijdens zijn carrière? Jazeker! Denk aan de International Harvester Scout (1971) uit Deliverance, een tot vette 935 omgebouwde Porsche 911 uit ’69 in The Cannonball Run, een loeiende ’68 Chevrolet Camaro in Cop and a Half en de 1978 GMC K10 Stepside in Hooper. Fijn rijtje!

 

 

 


18 Aston Martin James Bond_01

 

De enige echte uit Goldfinger is (even) terug

De beroemde Aston Martin DB5, trouwe metgezel van James Bond in zijn filmavonturen, gaat binnenkort weer eventjes in productie. De auto is vanaf 2020 te koop, inclusief de snufjes waarmee geheimagent 007 destijds zijn rivalen te slim af was.

De Britse autofabrikant heeft besloten om minimaal 25 replica’s van deze klassieker uit 1964 te gaan maken. Zij krijgen in elk geval de verwisselbare kentekenplaten, zoals de auto die ook in de film had. Welke andere gadgets van de geheim agent aan boord zijn, verklapt de fabrikant nog niet. Het oorspronkelijke model was door Bonds hulp Q voorzien van een schietstoel, ingebouwde mitrailleurs, een kogelwerend scherm voor de achterruit en de mogelijkheid om olie en spijkers op de weg te strooien. De gadgets in de replica worden gecreëerd met hulp van Chris Corbould, de met een Oscar bekroonde special effects-deskundige die aan de films meewerkte.

 

 

 


Logo Darracq

 

Logo van de maand: Darracq

Alexandre Darracq startte zijn onderneming met het verkopen van goedkope fietsen. De tijden van de eerste auto’s, eind 19e eeuw, brachten hem al snel op nieuwe ideeën. Aanvankelijk bouwde hij motorfietsen, gevolgd door drie- en vierwielige Léon Bollée Voiturettes en elektrische auto’s. In 1901 produceerde het in Parijs gevestigde bedrijf maar liefst 1.200 voertuigen en was Darracq uitgegroeid tot een van de grootste Franse autofabrikanten. De voiturettes maakten plaats voor cardanaangedreven auto’s volgens het Renaultprincipe. In Italië richtte Darracq in 1906 SAID, het latere Alfa Romeo, op en een jaar later kwam er een fabriek in Spanje bij. In 1905 en ’06 won Darracq de prestigieuze Vanderbilt-cup en in 1905 brak een auto van het merk het snelheidsrecord ter land met een doldrieste 174,8 km/h. In 1910 ging Alexandre met pensioen en stopte de firma. Inmiddels was er een Engels management dat in 1919 de Engelse firma’s Sunbeam en Clément-Talbot kocht. De Franse Talbots werden geproduceerd door de Franse tak, Automobiles Talbot, en deze zelfde modellen werden in Engeland verkocht onder de naam Darracqs, om verwarring met de Engelse Talbots te vermijden. In 1935 werd deze gecompliceerde constructie opgeheven toen Clément-Talbot werd overgenomen door Rootes en de naam Darracq verviel. Sunbeam werd in 1938 toegevoegd aan de naam Talbot, zodat Sunbeam-Talbot ontstond.

 

 

 


21 2018-Trans-America-Challenge-11

 

91 jaar, 22 dagen, 8.000 kilometer

Een bijzondere prestatie van het Britse paar Bill en Julie Holroyd. Zij trotseerden met een 91 jaar jonge Bentley 4 ½ uit 1927 (geprepareerd door Bentley-specialist Williams Medcalf) een van de zwaarste klassiekerrally’s in Noord-Amerika, de Trans America Challenge editie 2018. Ondanks tropische stormen, slagregens en zinderende hitte legde het koppel de 8.000 kilometer binnen 22 dagen zonder noemenswaardige problemen af. “Op een dag reed ik 750 kilometer’’, hijgde Bill na afloop na. “Dat voelde als een dag lang in de sportschool aan gewichten sjorren. The car was faultless, thankfully.’’ Wij zeggen, chapeau!

 

 

 


20 Porsche Gold_02

 

20 Jaar na dato: een nieuwe 993!

Bijzonder: met het oog op het 70-jarig bestaan van Porsche bouwde de fabrikant uit Zuffenhaussen nog éénmaal een exemplaar van de 993. De fabrikant had een ‘ruwe’ onaangeroerde 993-carrosserie op voorraad en bouwde in 18 maanden tijd, met behulp van meer dan 6.500 onderdelen die Porsche Classic nieuw op voorraad had, een compleet kersverse jaren ’90 Neunelfer. Kleine geheugenopfrisser: de laatste 993 liep in 1998 van de band. Onder de kap zit een eveneens hagelnieuwe 3,6 liter luchtgekoelde Biturbo, goed voor 450 pk. De auto gaat 27 oktober bij RM Sotheby’s onder de hamer. De opbrengst van ‘Porsche Project Gold’ is bedoeld voor goede doelen die door de Ferry Porsche Stichting worden ondersteund.

 

 

 


Vorige pagina     -     Volgende pagina

 

Voor meer nieuws neem een kijkje in Onschatbare Klassieker magazine, RS Porsche Magazine of SL Mercedes Revue.

 

 

 

 

 

Disclaimer

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein_150px