Vorige pagina     -     Volgende pagina

 

vuller nieuws

 


02 John Miles_02

 

RIP John Miles: ingenieur achter het stuur

Een klassieke ‘number two driver’, dat is de Brit John Miles (14 juni 1943 - 8 april 2018) wanneer hij begin 1970 door Lotus-teambaas Colin Chapman wordt gekoppeld aan het Oostenrijkse megatalent Jochen Rindt.

De rolverdeling bij Gold Leaf team Lotus is glashelder: Rindt jaagt op de titel, Miles mag zich primair bezighouden met testwerk, in die tijd bepaald geen ongevaarlijke job. In 1969 wordt de brildragende Brit al opgezadeld met de ontwikkeling van de lastige, vierwielaangedreven Lotus 63, waar Graham Hill en Jochen Rindt liever niets mee te maken willen hebben. Miles krijgt in 1970 zijn kans, omdat Hill na een zwaar ongeval besluit bij een ander team zijn loopbaan te vervolgen. Terwijl Rindt de overwinningen in de superieure Lotus 72 aaneen rijgt, komt de bedachtzame Miles niet verder dan een vijfde plaats in Zuid-Afrika met de oude ‘49’, goed voor de enige twee punten in zijn carrière.

Monza

Wanneer zijn teamgenoot Rindt tijdens de kwalificatie voor de Italiaanse Grand Prix op Monza dodelijk verongelukt , zet hij abrupt een punt achter zijn actieve F1-loopbaan, na slechts 12 starts. Miles laat zich in 1971 verleiden tot wat testwerk voor BRM en doet zowaar nog mee aan twee F1-races die niet voor het WK meetellen. Zonder succes. Miles laat zien best een potje te kunnen sturen, want datzelfde jaar verovert hij de titel in het zwaarbevochten Brits toerwagenkampioenschap. Later gaat hij aan de slag als ingenieur bij de personenwagenafdeling van Lotus, waar zijn inbreng alom wordt gewaardeerd. Miles overleed 8 april aan de gevolgen van een hersenbloeding.

 

 

 


08 Huizen

 

1 september: Oldtimer Festival Huizen

Terug van weggeweest en niet voor niets: het Oldtimer Festival Huizen was één van de meest veelzijdige en drukst bezochte klassiekerevenementen in de regio. Op het laatste festival in 2016 kwamen 20.000 bezoekers af en waren er 400 oldtimers te bewonderen. Verwacht op zaterdag 1 september in het Nautisch Kwartier niet alleen auto’s, waaronder ongetwijfeld enkele fraaie Porsche, maar ook vrachtauto’s, tractoren, motoren, scooters, bromfietsen, PreWarCars en een presentatie van de ‘First Dutch Classic pick-up collectie’. Informatie: www.oldtimershuizen.nl

 

 

 


06 Lelystad

 

Lelystad in teken jubilea Lamborghini en Porsche

Lamborghini en Porsche nemen zondag 17 juni een prominente plaats in tijdens de 34ste editie van de Nationale Oldtimerdag in Lelystad. Logisch, want beide illustere merken hebben wat te vieren. Ten overvloede nog even: Lamborghini staat stil bij het 55-jarig bestaan, Porsche blaast 70 kaarsjes uit.

Reken dus op machtig mooie Miura’s, Espada’s, Countachs, Gallardo’s en andere schoonheden van de Italiaanse constructeur die eerder excelleerde als tractorbouwer. Net als Porsche overigens. Lamborghini Club Nederland verleent medewerking. ,,Autoliefhebbers staan in Lelystad straks oog in oog met bijzondere automobielen qua vormgeving en techniek. Dat levert nieuwsgierige blikken en boeiende gesprekken op”, aldus Ron Willems van Beveren, secretaris van de Lamborghini Club. Je hoeft het liefhebbers niet uit te leggen: de Porsche 356 is een van de iconen van de naoorlogse Duitse automobielindustrie. Neem alleen al de vele sportieve successen. Die zijn om U tegen te zeggen. Niet zo gek dus dat de Nationale Oldtimerdag stil staat bij wat het noemt ‘het 14e lustrum’ van de Porsche 356. De Porsche 356 Club en importeur Pon verlenen eendrachtig hun medewerking. Nadere bijzonderheden rond de feestelijkheden onder de noemer ‘Porsche 356 Memorial’ worden binnenkort prijsgegeven. Meer informatie over de 34ste editie van de Nationale Oldtimerdag is te vinden via www.oldtimerdaglelystad.nl

 

 

 


10 Louwman Blauwe Wonder

10 Louwman_01

 

Jaren ’50 Silberpfeile schitteren in Louwman Museum

Niet minder dan zeven legendarische Silberpfeile zijn deze zomer te bewonderen in het Louwman Museum in Den Haag. Het befaamde museum etaleert van 7 juli tot en met 2 september historische Mercedes-Benz racewagens.

De voertuigen verdienen allemaal een plaats in de autosport-geschiedenis, maar voor Nederland is de W 196 R met startnummer 8 er één met een gouden randje. In 1955 won regerend Formule 1 wereldkampioen Juan Manuel Fangio in deze auto de Grand Prix van Nederland op Zandvoort met slechts 0,3 seconde voorsprong op teamgenoot Stirling Moss die een maand daarvoor met de 300 SLR de inmiddels legendarische overwinning in de loodzware Mille Miglia had behaald. Ook de Silver Arrow van Fangio met nummer 658 uit de Mille Miglia van dat jaar (2e plaats) maakt deel uit van de expositie. Filmbeelden van deze wedstrijden begeleiden de tentoongestelde voertuigen.

Uhlenhaut

Misschien wel de meest kostbare auto ter wereld, de 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupé’, is voor het eerst in Nederland te zien. De 300 SLR Uhlenhaut (W 196 S) heeft nooit aan een officiële race meegedaan, maar wordt beschouwd als de allereerste super-sportwagen van zijn tijd; een Grand Prix racer voor 2 personen voorzien van een dak en vleugeldeuren, gebaseerd op de uiterst succesvolle W 196 R Formule 1 auto. De auto werd gebruikt als dienstauto door de ontwerper, ingenieur Rudolf Uhlenhaut, en had een topsnelheid van bijna 300 km/h. In die jaren meer dan sensationeel.

Blauwe Wonder

Minstens zo bijzonder is het ‘Blauwe Wonder’, de transporter die in 1955 speciaal voor het vervoer van raceauto’s, of ten behoeve van snelle serviceverlening tijdens langeafstandsraces werd gebouwd; gebaseerd op zowel de 300 S als de 300 SL is deze rappe service-auto met een topsnelheid van 170 km/h de snelste racetransporter ooit.

De expositie ‘Silver Arrows, Mercedes-Benz Racing cars of the 50s’ omvat Formule 1 bolides en sportwagens die behalve Grands Prix ook langeafstand straatraces zoals de Mille Miglia, Targa Florio en Le Mans wonnen. De brug tussen de racewagens en de productiemodellen wordt geslagen door twee 300 SL vleugeldeur modellen: de W 194 racewagen uit 1952 en het daarvan afgeleide productiemodel, de W 198. De expositie kan worden beschouwd als een logisch vervolg op de goed bezochte tentoonstelling ‘Silver Arrows 1934 - 1939’ uit 2012.

 

 

 


LVDM SKODA

 

Logo van de maand: Škoda

Een van de oudste automerken startte in 1866 met de productie van wapentuig. Emil von Škoda vestigde zijn fabriek in het Tsjechische Pilsen. Vanaf 1899 breidde de productie uit met locomotieven en motoren. Weer twintig jaar verder maakte Škoda ook tractoren, scheeps- en vliegtuigmotoren. In 1925 volgde de fusie met Laurin & Klement, een fietsfabrikant uit Bohemen die al in 1901 een eerste automobiel presenteerde. Vier jaar later volgde de eerste Voiturette, het type A, gevolgd door grotere modellen type B, type C et cetera. Nadat in 1912 de Reichenberger Automobil Fabrik werd overgenomen, werd L&K spoedig de belangrijkste autofabrikant in Oostenrijk-Hongarije, met export naar Rusland, Europa, Japan, Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. In dat licht bezien is Škoda na Daimler-Benz (1885), Peugeot (1896), Opel en Fiat (beide 1899) de oudste autofabrikant. De auto’s van L&K waren sportief en deze genen kwamen ook in de geproduceerde Škoda’s terecht. Zo won de populaire Popular (1935-1945) in 1936 de Rally van Monte Carlo. In de oorlogsjaren bouwde Škoda onder dwang Duits oorlogsmaterieel. Tijdens de wederopbouw van Europa bracht de fabriek de comfortabele 1100-serie uit, gevolgd door klassiekers als de 1100 MB en 110 R. Vanaf 1991 is het merk langzaam maar zeker onderdeel geworden van de VAG-groep.

 

 

 


13 OpelGT_03

 

Corvette voor Europa: Opel GT ziet Abraham

Nur Fliegen ist schöner… Deze reclameslogan van destijds wekt nog altijd nieuwsgierigheid op. Net als de slogan is ook de auto waar die op sloeg een klassieker geworden. We hebben het uiteraard over de Opel GT, die vijftig jaar geleden op de markt verscheen. Een mijlpaal in de geschiedenis van de fabrikant uit Rüsselsheim.

De jubileumfestiviteiten rond vijftig jaar Opel GT beginnen in mei met de Bodensee-Klassik, een evenement voor liefhebbers van klassieke auto’s. Het heeft 3 tot en met 5 mei plaats in het Duitse Bregenz. Fans kunnen de iconische Opel GT niet alleen daar bewonderen, maar ook op tal van andere evenementen in de loop van dit jaar. Houd Okm de komende maanden in de gaten!

De geschiedenis van de GT begon feitelijk al 53 jaar geleden. Op de internationale autoshow van Frankfurt, de IAA van 1965, presenteerde Opel een tweezits sportauto onder de naam ‘Experimental GT’. Met zijn ranke carrosserie, lage neus met klapkoplampen, bolle spatborden en afgekapte achterzijde was dit een opzienbarende auto voor een behoudend volumemerk als Opel. De golvende vormgeving van de carrosserie werd aangeduid met de term ‘Coke Bottle Shape’, verwijzend naar de vormen van het Coca-Cola-flesje. Het ontwerp was van Erhard Schnell, die zich liet inspireren door de Chevrolet Corvette. Pers en publiek reageerden laaiend enthousiast, met marktintroductie in ’68 tot gevolg. De GT bleef tot en met ’73 in productie. In totaal heeft Adam Opel A.G. 103.463 exemplaren aan de man gebracht.

 

 

 


Column Steendam

 

Gemiddeld worden oldtimers ouder 

Het CBS kwam vorige maand het aantal oldtimers in Nederland toeneemt. Dat is juist als je de grens bij 40-plus legt maar niet waar als je de grens bij 25-plus legt.

Verschuiving binnen de groep oldtimers

Het CBS heeft vooral gekeken naar het aandeel 40 jaar en oudere personenauto’s: dat is vanaf begin 2014 naar begin 2018 opgelopen van 115.000 naar 141.000 stuks. Maar als we kijken naar de hele groep van 25-plus auto’s dan daalde die groep zelfs iets: van bijna 312.000 stuks in begin 2014 naar 309.500 begin dit jaar. Er is duidelijk een verschuiving gaande: het aandeel 25-40 jarigen dat flink daalt, naar het aandeel 40-plussers dat even flink stijgt. In percentages: eerst zat binnen de groep 25-plus 36% in de oudste categorie van 40-plus, nu is dat 45%. 

Oorzaken verschuivingen

De stijging van het aantal 40-plussers heeft een paar oorzaken. Het gaat economisch weer beter in Nederland en het aantal geïmporteerde klassieke voertuigen neem toe; dat is af te lezen aan het tempo waarin de DZ-kenteken serie voor klassieke 40+ auto’s wordt afgegeven. Daarnaast komt steeds een nieuwe jaargang origineel Nederlandse auto’s op leeftijd en bereikt de 40 jaar grens. Natuurlijk heeft ook de per 01-01-2014 naar 40 jaar opgetrokken vrijstelling Motorrijtuigenbelasting invloed: een oldtimer met blauwe kenteken platen zonder belastinggedoe is toch leuker dan eentje met gele platen plus de overgangsregeling. Het dalend aantal 25-40 jarigen heeft ongetwijfeld te maken met het veranderde belastingregime, de beperkingen voor diesels in milieuzones en daardoor  meer sloop en meer export.  

Leuke feitjes

In hetzelfde CBS bericht staat dat de oldtimerliefhebbers vooral op het platteland te vinden zijn, wat natuurlijk niet zo verwonderlijk is. Er is een kaartje bijgevoegd waarbij de gemeenten blauw zijn gekleurd en hoe dieper het blauw, hoe meer oldtimers er zijn. Laren in het Gooi en Terschelling op de Wadden zijn de gemeenten met de hoogste oldtimerdichtheid. Dat zullen in Laren wel auto’s zijn in wat heet ‘de duurdere prijsklasse’ en op Terschelling auto’s met terreinvaardigheid, vooral Landrovers. Toch zijn er niet veel oldtimers in het straatbeeld te zien. Want het CBS meldt ook in haar bericht dat 40+ oldtimers gemiddeld maar 1700 km per jaar rijden. Voor de 25-40 jarigen is dat 4300 km p/j. Kortom: het aantal oldtimers gerekend vanaf 25 jaar blijft hetzelfde en ze rijden gemiddeld nu ook nog eens minder kilometers. Mooi toch?

Herman Steendam, FEHAC

 

 

 


Vorige pagina     -     Volgende pagina

 

Voor meer nieuws neem een kijkje in Onschatbare Klassieker magazine, RS Porsche Magazine of SL Mercedes Revue.

 

 

 

 

 

Disclaimer - Laatste update: 11/06/18

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein_150px