Vorige pagina     -     Volgende pagina

 

vuller nieuws

 


05 N-5407_Joost_vd_Loo_ T-Ford-Willem-van-der-Loo-p51

 

Meer dan 10.000 foto’s op ‘De auto van m’n opa’

Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) vroeg zich ruim twee jaar geleden hardop af hoe gemotoriseerd opa en oma waren. Dat heeft het centrum geweten. De bijdragen stroomden binnen. Inmiddels kunnen auto- en motorliefhebbers online hun hart ophalen aan meer dan 10.000 foto’s op ‘De auto van m’n opa’.

De website toont bezitters van motoren en auto’s in Noord-Brabant tussen 1906 en 1951. Talloze foto’s en verhalen wisselen elkaar af, van avontuurlijke motorrijders, ondernemende fabrikanten, vrouwen achter het stuur, maar ook oma in het zijspan en vader op zijn Sparta.

Wie tussen 1906 en 1951 in een auto of op een motor rondreed, kreeg een kenteken met provincie-aanduiding. In die periode zijn ruim 99.000 Brabantse N-kentekens op naam uitgegeven. Het BHIC poogt alle kentekenhouders te achterhalen.

Bijzonder interessant is bijvoorbeeld het reisverslag van Cornelis Vogel, die in juni 1914 met zijn broer Hugo in een zijspan en vriend Janus van Zelst op de ‘solo’ uit Oirschot vertrekt naar Parijs. De eerste wereldoorlog staat op punt van uitbreken. Bijzonder is het verhaal van garagehouder en motorhandelaar Leo Renkens uit Boxmeer, die in de jaren dertig van de vorige eeuw het kleinste autootje van Boxmeer maakt voor zijn zoon. Tragisch is het noodlottig ongeluk in april 1934 in Heesch waarbij priester Theo der Kinderen in zijn nieuwe Essex Terraplane tegen een boom aanrijdt en op slag dood is. Kijken dus, op www.deautovanmnopa.nl. Ook leuk als je niet uit Noord-Brabant komt.

 

 

 


00 Mercedes koopt Auto Union

 

60 jaar geleden: Mercedes koopt Auto Union

Niet echt heel bekend is de aankoop van Mercedes-Benz van Auto Union GmbH, zestig jaar geleden in april 1958. Een proces dat twee jaar duurde voordat Volkswagen een jaar later al een meerderheidsaandeel verwierf en Auto Union in 1965 geheel overnam. Voor de oorlog waren de merken zoals Audi, DKW, Horch en Wanderer rivalen van elkaar, zowel op straat als op het circuit. Na de oorlog, van 1958 tot augustus 1963, bleven daarvan alleen de tweetakt Auto Union 1000 en enkele DKW autootjes over. Het leek Mercedes een goed idee om het eigen gamma aan te vullen met een eenvoudiger model dan de Ponton, toen de instapper.

De geniale ingenieur Ludwig Kraus, verantwoordelijk voor de 1,7 liter OM 636 dieselmotor, de uiterst succesvolle Mercedes-Benz W 196 R Formule 1 racer en de 300 SLR (W 196 S) sportwagen, kreeg nu de taak om de boel in Ingolstadt aan te zwengelen. Samen met een kundig team ontwikkelde hij de M 118 viercilinder (Mexico) hoge compressiemotor (1:11,2), oorspronkelijk bedoeld voor militaire doeleinden, met een bijzonder laag brandstofverbruik. In 1965 kwam de Auto Union Audi Premiere (F103) met die motor uit. Een model dat we beter kennen als de Audi 72. Later volgden de Audi 100 (1969), 80 (1972) en 50 (1974) van zijn hand. In 1973 verliet Kraus Audi. Zijn opvolger was Ferdinand Piëch.

 

 

 


03 BMW

 

Kleurrijke Carrera Panamericana racers te koop

Je komt niet het niet vaak tegen, zelden eigenlijk. Maar in de Verenigde Staten staan momenteel vier rappe klassiekers te koop die furore maakten in de Carrera Panamericana en de nog heftiger Chihuahua Express. Wat te denken van een BMW 2002 uit 1974? Volgen verkoper Gerie Bladsoe ‘ready to race’. Geprepareerd door BMW-goeroe Ray Korman, laat de Amerikaan aantekenen. Dat moet kenners overtuigen. Een setje reserve-onderdelen gaat mee in de deal. Vraagprijs? Nog altijd 34 duizend dollar. Twee Studebaker Commanders uit ’53 zijn ook het vermelden waard. Al was het maar vanwege het enorme prijsverschil tussen beide wagens. Clyde Morter vraagt 26.500 dollar voor zijn bolide, de andere doet… 125K. Oef! Maar die is dan wel eigendom geweest van Panamericana cultheld Jerry Churchill, stelt eigenaar Dustin Whitney van Groenendyke Motorsport. En dan is er nog de charmante Volvo 122 van John Hampson. Voor iets meer dan 12 duizend dollar rijd je er mee weg. Een buitenkansje!

 

 

 


17 Monaco

 

Een beetje Oranje boven in historisch Monaco

De Brit Martin O’Çonnell heeft 13 mei de historische Grand Prix van Monaco gewonnen met een ATS D4 uit 1980. Kenners weten genoeg: dat is de door Gustav Brunner ontworpen F1-auto waarmee Jan Lammers in datzelfde jaar zo verrassend de vierde startplaats claimde in Long Beach. En waarmee onze landgenoot, na een startcrash met een vliegende Derek Daly, rappe rondetijden noteerde in de straten van Monte-Carlo. O’Connell was half mei sneller dan coureurs in een Lotus 81 (ex Mario Andretti), een
Brabham BT49 (ex Nelson Piquet) of een Williams FW09B, de auto waarmee Alan Jones in ’80 het wereldkampioenschap veroverde.

 

 

 


09 Dan Gurney Lotus

 

Sponsors gezocht voor restauratie Gurneys’ Indy 500 Lotus

Het Indianapolis Motor Speedway Museum wil dolgraag een aantal beroemde klassieke racewagens uit haar collectie ‘opfrissen’, zoals ze het zelf noemen. Bovenaan het lijstje staat een opknapbeurt voor de Lotus 29 waarmee Dan Gurney als zevende finishte in de 500 Mijl van Indianapolis in 1963. Alleen, er is geld nodig en dat heeft het museum momenteel onvoldoende. “We hebben een prachtige geschiedenis waar het gaat om restauratie, maar we komen er door geldtekort al jaren niet aan toe”, erkent directrice Betsy Smith in Amerikaanse media. Het museum is naarstig op zoek naar donateurs en sponsoren om de collectie weer tiptop in orde te krijgen. “Als Gurneys’ auto is gerestaureerd krijgt ‘ie een mooie plek en zetten we de Lotus bij gelegenheid in voor demonstraties.”

Wie zich geroepen voelt donateur te worden kan zich melden via de website indyracingmuseum.org/restorationproject

 

 

 


10 Nico Rosberg

 

Rondje Monte Carlo met Nico’s Flügeltür

Het is me er eentje, die Nico Rosberg. De wereldtitel in de Formule 1 veroveren eind 2016 en hup, ermee kappen. Dat deed zijn vader Keke toch wel anders, die ging na zijn kampioenschap in 1982 nog een paar jaar lekker door en won nog eens wat races. Niet dat Nico is stil gaan zitten, verre van. Hij is ambassadeur van Mercedes-Benz en sinds dit jaar analist bij de Duitse RTL. En natuurlijk, hij is zijn eigen kart academy begonnen voor talentvolle jeugd. En dit plaatje dan? Je reinste PR natuurlijk maar toch ook wel mooi. Rosberg geniet overduidelijk van de 300SL Gullwing. Uit 1955. Op YouTube zie je in een geinig filmpje hoe Rosberg de klassieker door Monaco stuurt en uitleg geeft over het GP-parkoers. Aanradertje!

 

 

 


13 EU richtlijn oldtimers

 

Brussel: oldtimer is minstens 30 en mag milieuzones in

Goed, het is slechts een richtlijn, géén wetgeving. Maar de 20 mei van kracht geworden EU richtlijn voor oldtimers moet het speelveld voor klassieke voertuigen, en vooral haar bezitters, binnen de 28 EU-lidstaten waar mogelijk gelijk maken. Om te beginnen is er nu gedefinieerd wat een oldtimer precies is: een voertuig dat dertig jaar geleden is geproduceerd of te naam is gesteld. De oldtimergrens ligt nu dus, wat de Europese Unie betreft, op 1988. In Nederland ligt die grens bij veertig jaar. Tegelijkertijd heeft Brussel bepaald dat old-timers, voertuigen van 30 jaar en ouder dus, ongehinderd milieuzones moeten kunnen binnenrijden. In Nederland zijn milieuzones in verschillende steden niet altijd ongelimiteerd toegankelijk voor klassiekers. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.

 

 

 


15 1 s-l1600

 

Barnfind (1)

Op eBay kom je de gekste dingen tegen, zo ook deze barnfind. Alhoewel, wie gaat er
$ 9.500 neerleggen voor deze Mercedes 280 SL uit 1970? Een tovenaar waarschijnlijk. In de beschrijving staat ‘burnt in garage fire’. Kijk, daar keek de redactie dan weer overheen.

 

 

 


15 2 s-l1600

 

Barnfind (2)

Nee, dan ziet deze handgeschakelde Mercedes SL (Pagode) uit 1967 er nog netjes uit. Mag ook wel, voor $ 45.000 en na 28 jaar eenzame opsluiting in een droge garage. De zwarte verf over de van origine zilveren body werd beschreven als middelmatig. Deze Benz is in april van de ondergang gered en zal na enig werk meer dan het dubbele waard zijn. Het kan gewoon!

 

 

 


BUGATTI LOGO

 

Logo van de maand: Bugatti

Italiaans, Duits, Frans. Bugatti is het allemaal. De in Italië geboren Ettore Bugatti bouwt al in 1898 zijn eerste automobiel. Dat gebeurt in Molsheim, een plaatsje in Elzas-Lotharingen. Sinds 1871 Duits, maar na de Eerste Wereldoorlog opnieuw Frans. Voila! De Duitse fabrikant De Dietrich neemt het allereerste ontwerp van Bugatti gretig over. Later tekent Bugatti automobielen voor de Gasmotorenfabrik Deutz in Keulen en EEC Mathis of Strasbourg. Maar echte faam verwerft hij na 1909 met de fabricage van auto’s onder zijn eigen naam.  En al helemaal wanneer Ettore vanaf 1920 met regelmaat bolides inschrijft voor de racerij. Bugatti staat al snel synoniem voor pure snelheid en ongekende luxe, wat heet… weelde. Na dertig jaar absentie komt Bugatti tussen 1991 en 1997 dankzij Romano Artioli weer tot leven. In 1998 koopt Volkswagen Bugatti over en bouwt onder de klinkende naam op kleine schaal supersportwagens zoals de Veyron en de Chiron. Het bekende embleem, maar dus niet de naam, was voor het eerst zichtbaar op de door Bugatti ontworpen Deutz. Het monogram is een samenvoeging van de initialen EB.

 

 

 


Column Steendam

 

RDW scherp op identiteit voertuigen

Het is een nachtmerrie voor voertuigeigenaren: eindelijk is de restauratie klaar maar de RDW geeft geen kenteken omdat de identiteit van het voertuig twijfelachtig is.

Motorfietsen vaak de klos

Motorfietsen zijn veel vaker dan auto’s niet op de schroothoop beland. Een motorfiets zet je wat makkelijker weg in een oude schuur dan een auto, laat staan een vrachtwagen. Jaren later komt er dan een gammele berg roest tevoorschijn, maar de ware liefhebber kijkt daar doorheen en restaureert de motor dan weer in oude luister. Maar vaak met incomplete papieren; de motor ligt er los bij en framenummer is onder de roest niet meer leesbaar. De fabriek bestaat niet meer en er zijn geen archiefgegevens. Advies is dan: afblijven. Niet aankomen tot de RDW een vooronderzoek naar de identiteit heeft gedaan. Dat doet de RDW vooral ook vóórdat de restauratie is begonnen en ook nog eens bij de mensen thuis. Dan is de motorfiets nog in zijn oorspronkelijke staat en is er niet aan geprutst en is er dus ook niets verprutst.

Veel ervaring met vooronderzoek

Bij de FEHAC komen veel van de problemen terecht, die voertuigeigenaren hebben met het krijgen van een kenteken. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is weleens langsgekomen. Muizen die de papieren hebben opgegeten, dezelfde framenummers die op meer voertuigen voorkomen, losse typeplaatjes, framenummer en motornummer horen niet bij elkaar. De RDW houdt dan eerst een zogenoemd ‘vooronderzoek’ ŕ e 42,-. Maar het is wel zaak goed voorbereid te zijn als dat vooronderzoek plaats vindt en u niet met de mond vol tanden staat als bijvoorbeeld gevraagd wordt wat het bouwjaar is. Al jaren geeft de FEHAC op verzoek een ‘bouwjaarverklaring’ en praktijk leert dat het vooral motorfietseigenaren zijn die van deze dienst gebruik maken.

FEHAC documentondersteuning voertuigidentificatie

Het bouwjaar vaststellen is maar een stukje van de identificatie. De FEHAC begint met een uitgebreidere dienstverlening genaamd DOVI: Document Ondersteuning Voertuig Identificatie. Dat houdt in dat na onderzoek door specialisten een document met een duidelijk advies over de identiteit van het voertuig wordt afgegeven. DOVI start met motorfietsen omdat daar in de praktijk de meeste problemen mee zijn, maar de identiteit van een auto vaststellen doen deze specialisten net zo goed. Met dat advies in de hand komt de voertuigeigenaar goed voorbereid naar het vooronderzoek door de RDW en naar de kentekenkeuring. Deze dienstverlening kost een lid van een FEHAC-club e 25,- en voor een niet-lid e 100,-. Dus: eerst DOVI, dan vooronderzoek door de RDW en na dit alles pas restaureren. Er is dus hulp voorhanden om de identiteit vooraf al vast te stellen.

Herman Steendam, FEHAC

 

 

 


Vorige pagina     -     Volgende pagina

 

Voor meer nieuws neem een kijkje in Onschatbare Klassieker magazine, RS Porsche Magazine of SL Mercedes Revue.

 

 

 

 

 

Disclaimer - Laatste update: 11/06/18

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein_150px