Vorige pagina     -     Volgende pagina

 

vuller nieuws

 


Januari 2012

 

 

Maybach wordt weer historie

11 NIEUWS

 

Wat menigeen in de autowereld al zag aankomen, gebeurt nu ook. Daimler AG gaat stoppen met het merk Maybach. Als alternatief zal Mercedes-Benz in 2013 een geheel vernieuwde S-klasse uitbrengen. Deze moet gaan concurreren met merken als Rolls-Royce en Bentley. De verwachting is dat met deze nieuwe S-klasse de S 600 Pullman nieuw leven wordt ingeblazen. Dit meldt Daimler-baas Dieter Zesche in de Frankfurter Allgemeine. Van de nieuwe S-klasse moeten zes varianten uitkomen en Zetsche hoopt op een jaarlijkse ‘vijfcijferige’ groei. Het nieuwe topmodel zal worden gebouwd in de fabriek in Sindelfingen. De reden van het verdwijnen van Maybach is volgens de topman dat het merk Mercedes-Benz in de hoogste klasse meer afzetkansen heeft dan het sinds 2002 bestaande Maybach. De 150 werknemers van dit merk neemt Mercedes graag over.

 

 

 


Januari 2012

 

 

Trek in een pizza?

05b NIEUWS
05 NIEUWS

 

‘Tijdens de zomermaanden van 2011 hebben mijn echtgenote Inn en ik een rondreis gemaakt door Peru’, schrijft Geert Goedvriend. ‘Vertrokken vanuit de hoofdstad Lima via de oude Inca-hoofdstad Cuzco en natuurlijk de Machu Picchu, en dan verder naar het zuiden tot in Arequipa. Wat hebben we weer een scala aan wonderlijke oude voertuigen mogen spotten! Aangezien mijn echtgenote amateurfotografe is, heb ik haar meerdere malen kunnen overtuigen om wat sfeerbeelden te nemen. Zowel Europese, Japanse (vooral dankzij een politiek van invoer van tweedehands auto's uit Azië onder de vorige president Alberto Fujimori in de jaren negentig) als Noord- en Zuid-Amerikaanse vehikels passeerden de revue. In deze bijlage een leuke ombouw van VW bestel tot pizzakarretje. Op de andere foto een Austin Glider.’

 

 

 


Januari 2012

 

 

Le Mans rampauto verkocht

19 NIEUWS

 

Een Austin-Healey met een droevige geschiedenis heeft op een veiling van Bonhams in Weybridge 843.000 pond (981.000 euro) opgebracht. Het is de auto waarin Lance Macklin reed tijdens de 24 uren van Le Mans op 11 juni 1955. Die dag voltrok zich een ramp in de autosporthistorie toen Pierre Levegh tegen de auto van Macklin reed waarna de Mercedes van Levegh in het publiek vloog met ruim tachtig doden als gevolg. Ook Levegh overleed en 120 toeschouwers raakten gewond. Het ongeluk was de aanleiding tot het nemen van betere veiligheidsmaatregelen in de autosport. De gehavende Austin-Healey 100S werd in beslag genomen door de politie en een jaar later verkocht aan een particulier die de auto repareerde. De laatste 42 jaar stond de rampauto opgeslagen bij een verzamelaar.

 

 

 


Januari 2012

 

 

Sergio Scaglietti (1920-2011)

01 NIEUWS

 

De ontwerper van enkele van de mooiste auto’s ter wereld waaronder de Ferrari 250GTO, Sergio Scaglietti, is in Modena overleden. Scaglietti was degene die de slanke carrosserieën van de 250 Testa Rossa, 500 Mondial en andere beroemde Ferrari’s tekende. Hij had dan ook een nauwe werkrelatie met de Scuderia. In 1951 opende Scaglietti zijn Carrozzeria Scaglietti in Modena, niet ver van de Ferrari-fabriek in Maranello. Enzo Ferrari en Scaglietti werden goede vrienden en werkten vele jaren samen. Tegenwoordig is Ferrari eigenaar van Scaglietti’s werkplaats, waar de F458 Italia en de 612 worden gebouwd, de laatste met Scaglietti’s naam erop. Tot zijn beroemde ontwerpen hoort ook de Ferrari 250 California. Sergio Scaglietti werd 91 jaar.

 

 

 


Januari 2012

 

 

CG in Nederland

04a NIEUWS

 

Henk de Wit schreef een reactie op het artikel over de Simca 1000 in OKm 011/2011. ‘Je plaatst een foto van een Franse CG terwijl er toch een in Nederland is. Ik had een Simca 1200 S, een absoluut geweldig autootje. Ik vroeg aan André Kout, de garagehouder uit Wieringerwaard, of er ook een cabrio van bestaat. Zijn antwoord was: ‘Ja maar die heet anders’. Zo toen begon de zoektocht. Op een oldtimerweekend in Prenois stond op het parkeerterein deze schone cabrio, met telefoonnummer van de eigenaar. Niet getreuzeld en veertien dagen later hebben André en ik de auto opgehaald. Sindsdien alleen maar plezier, er is ook nog een hardtop bij, dus vrij uniek. Ik geloof dat er veertien gemaakt zijn.’

 

 

 


Januari 2012

 

 

Atalanta keert terug

06 NIEUWS

 

Berichten over verdwenen automerken die terugkeren doen het altijd leuk als bladvulling, maar zijn ze ook waar? Dat is lang niet altijd zo, daarom houden we het kort. Het Britse sportwagenmerk Atalanta, dat bestond van 1937 tot 1939, keert mogelijk terug. Het initiatief gaat uit van Martyn Cornfield die zichzelf ‘de conservator van het merk Atalanta’ noemt. Zijn plan is om het originele ontwerp van de auto, die als zeer vooruitstrevend werd beschouwd, te vertalen naar moderne eisen op het gebied van veiligheid, vermogen en betrouwbaarheid. Er zijn destijds slechts enkele tientallen Atalanta’s gebouwd en ze waren buitengewoon duur. Genoeg hierover geschreven, we wachten de comeback in spanning af!

 

 

 


Januari 2012

 

 

50 jaar Lotus Elan

17 NIEUWS

 

In 1962 kwam Colin Chapman naar voren met een nieuwe sportwagen, de Lotus Elan. De tweezits cabriolet verschilde met zijn voorganger, de Elite, door het centrale ruggengraatchassis die de drager vormde van de technische elementen zoals motor en wielophanging en ook van de kunststof carrosserie die uit een boven- en een onderhelft was samengesteld. De Elan kreeg een viercilinder 1.558 cc motor in de lengterichting voorin, een dubbele bovenliggende nokkenas en achterwielaandrijving. De auto kostte als bouwpakket 1.095 pond en 1.495 pond kant-en-klaar. In Nederland was de prijs ƒ 17.700 voor een compleet gebouwde Elan. Vanaf 1963 was een losse hardtop als extra verkrijgbaar. Gedurende zijn bestaan kende de Elan vier, telkens verbeterde series en de laatste werd geproduceerd in augustus 1973. In totaal heeft Lotus 12.224 Elans gebouwd.

 

 

 


Januari 2012

 

 

Vrijstelling wegenbelasting

Column Steendam

 

De vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen van 25 jaar en ouder wordt niet bevroren, maar wordt per 1-1-2012 vervangen door een regeling waarbij in de komende jaren steeds per twee jaar één bouwjaar wordt vrijgesteld, zodat over tien jaar voertuigen bij dertig jaar en ouder vrijgesteld zijn. De ‘rollende’ vrijstellingsgrens, waar de FEHAC zich altijd sterk voor heeft gemaakt, is daarmee gehandhaafd.

De politiek wilde aanvankelijk de vrijstelling wegenbelasting bevriezen. Alleen voertuigen met een eerste toelating op de weg vóór 1-1-1987 zouden vanaf januari 2012 nog vrijgesteld zijn van het betalen van wegenbelasting. Dit is echter op het allerlaatste moment dankzij het intensieve lobbywerk van de FEHAC en een initiatief van PVV Kamerlid Roland van Vliet voorkomen. Met de aanname van een door Van Vliet ingediend amendement heeft de Tweede Kamer besloten de bouwjaarafhankelijke vrijstelling te handhaven en niet te bevriezen, maar ook om de vrijstellingsgrens in tien jaar tijd op dertig jaar en ouder te brengen. Staatssecretaris Weekers van Financiën had er geen bezwaar tegen om de aanvankelijk voorgenomen bevriezing zo te veranderen. Eerder had hij in Autoweek al laten weten dat hij vond dat er na 25 jaar wel genoeg wegenbelasting betaald was en hij liet het aan de Tweede Kamer over de regeling alsnog te veranderen. De drie regeringspartijen hebben dat nu - met steun van de SGP- gedaan. Er zit echter wel nog een addertje onder het gras: de nieuwe regeling geldt alleen voor het basisbedrag aan wegenbelasting plus de provinciale opcenten: de extra belasting bovenop het  basisbedrag voor LPG en diesel blijven gehandhaafd en moeten betaald blijven worden door de eigenaren van de in de toekomst vrijgestelde voertuigen. Dus helemaal vrijgesteld van belasting op LPG en diesel rijden is er straks niet meer bij.

Al heel lang bestaan speciale tarieven voor oldtimers: vóór 1995 was dat de zogenoemde 60-dagen kaart waarop bijgehouden moest worden welke dagen er precies met de klassieker gereden was. Toch door de Belastingdienst geflitst en geen kruisje op de kaart betekende een boete.

Sinds 1995 kennen we de huidige vrijstellingsregeling wegenbelasting. Dat deze al zestien jaar bestaande vrijstelling  voor 25-plus klassiekers op de schop dreigde te gaan, was te danken (te wijten..) aan het ChristenUnie Kamerlid Ernst Cramer. Hij diende in 2008 - met steun van onder andere de PvdA en Groen Links - een motie in om de vrijstelling per 2012 te laten vervallen. De gedachte was: dan hebben we in Nederland inmiddels allemaal meetkastjes in de auto voor het rekeningrijden en als klassiekers maar zo weinig rijden zullen ze dan ook maar weinig hoeven te betalen. Sluitstuk van het vrijstellingsverhaal is nu dat dit idee gelukkig weer verlaten is en vervangen is door een ‘rollende’ leeftijdgrens. Dit is goed nieuws voor iedere klassiekerliefhebber: op enig moment wordt toch de leeftijd bereikt dat een voertuig vrijgesteld is. 

Herman Steendam
reacties:
redactie@fehac.nl

 

 

 


Vorige pagina     -     Volgende pagina

 

Voor meer nieuws neem een kijkje in Onschatbare Klassieker magazine, RS Porsche Magazine of SL Mercedes Revue.

 

 

 

 

 

Disclaimer - Laatste update: 11/06/18

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein_150px