button_b2

 

 

 

 

 

Veiling: Monaco, Grimaldi Forum (MC)
Datum: 12 mei 2018
Foto’s: RM Sotheby’s

 

 

 

RM 141 1973-Porsche-911-Carrera-RS-2-7-Lightweight_0

 

Lot 141 - Porsche 911 Carrera RS 2.7 Lightweight, 1973

€ 1.242.500

Niet zomaar een Lightweight, deze sportieveling was eigendom van de vorig jaar overleden oud-coureur Leo Kinnunen. Racefanaten weten genoeg: deze Fin was in de seventies een echte sportwagencultheld. Kinnunen liet zijn Lightweight in 1973 naar eigen inzicht optuigen door de fabriek. De ST-wielen zijn een maatje groter dan normaal, en de tea-tray achterspoiler is ‘one of a kind’. Het is een plaatje, met goeddeels nog de originele lak. Met slechts 63.213 km op de teller is de motor nog bijna maagdelijk.

 

 

 

RM LOT 157 1965-Porsche-911_0

 

Lot 157 - Porsche 911, 1965

€ 297.000

Mooi hoor, zo’n goed geconserveerde 911 uit het begin van zijn eerste volledige productiejaar. Het is een De Luxe-versie, en dus waren twee hoofdsteunen op de voorstoelen, een Blaupunkt radio en luidsprekers standaard. Destijds nieuw geleverd in Monaca, Pennsylviana, maar inmiddels alweer jaren in Europa. Enige tijd geleden is ‘ie compleet gerestaureerd en wat ons betreft is de operatie meer dan geslaagd. Een frisse auto al met al, en achterin pruttelt de originele krachtbron.

 

 

 

RM Lot 159 2018-RUF-CTR3-Clubsport_1

 

Lot 159 – RUF CTR3 Clubsport, 2018

€ 1.107.500

Deze rakker is nog kakelvers en exclusief bovendien, want van deze hardcore Clubsport variant zijn slechts zeven stuks gebouwd. Alois Ruf stond hoogstpersoonlijk aan de wieg van deze opvallende creatie. Exact 777 paarden laat de 3.8 liter tellende platte 6-cilinder roffelen, met dank aan een stelletje KKK turbochargers. Goed voor een top van ruim 380 km/h. Eng bijna. De acceleratie? Griezelig rap. Let op de stoelen, gemaakt van koolstofvezel, maar toch fijn bekleed met speciaal leder. Stijl!

 

 

 

RM LOT 164 1987-Porsche-959-Komfort_0

 

Lot 164 - Porsche 959 Komfort, 1987

€ 837.500

Dit is de 67ste 959 die destijds van de productieband liep. Een zeer vroeg exemplaar dus. Puur voor de autosport ontwikkeld, deze 959 Komfort die sinds 1996 hoofzakelijk in Italië heeft rondgereden. De vorige eigenaar kocht de bolide in 2013 en investeerde sindsdien 60.000 Britse ponden in onderhoud. Centro Porsche Padova heeft de servicebeurten, ongetwijfeld met het grootst mogelijke genoegen, mogen uitvoeren. Met slechts 49.000 kilometer op de teller kan de nieuwe eigenaar er weer een poosje tegenaan.

 

 

 

RM LOT 32 1994-Porsche-RUF-911-Carrera-Cabriolet_0

 

Lot 32 - Porsche RUF 911 Carrera Cabriolet, 1994

€ 161.000

Deze topless 911 kwam als een ’normale’ Carrera ter wereld. Maar alles werd anders toen de Porsche in 2000 naar RUF werd gebracht en werd gekieteld volgens BTR-specificaties. Motor, ophanging, wielen… alles moest er aan geloven. Techart ontfermde zich vervolgens over interieur en carrosserie. Het resultaat is om U tegen te zeggen. Vooral het interieur is fenomenaal, met Boxster Red leer, gecombineerd met carbon fiber accenten en een stereo waar je oren van gaan klapperen. De eigenaar was er sindsdien héél voorzichtig mee, want er zijn maar 16.000 kilometers bij opgereden. Enfin… het is een juweeltje. Dat alles voor nog niet eens de hoofdprijs!

 

 

 

RM LOT 191 2011-Porsche-911-Speedster_0

 

Lot 191 - Porsche 911 Speedster, 2011

€ 246.875

Stijlvolle cabriolet. En kijk eens naar die kekke gele remklauwen. Oog voor detail! De auto heeft in een tijdsbestek van zeven jaar al wat reizen achter de rug, van Denemarken via Japan naar Hong Kong. Maar ach, who cares? De Porsche, gespoten in het betoverende Carrera White, is om door een ringetje te halen werkelijk. Net 4.500 kilometer heeft ‘ie gereden, het is nauwelijks voor te stellen. Want je wilt toch vooral veel cruisen en soms ook even keihard knallen met deze begeerlijke 997?

 

 

 

 

 

Veiling: Auburn Spring (USA)
Datum: 11, 12 mei 2018
Foto’s: RM Sotheby’s

 

 

 

RM LOT 3116 1976-Porsche-911-S-Targa_0

 

Lot 3116 - Porsche 911S Targa, 1976

€ 35.421

Blijft toch wel erg geinig, zo’n Targa uit het midden van de jaren zeventig. Opnieuw gespoten en zeg nu zelf, het ziet er prima uit zo op het eerste gezicht. De 2,7 liter motor is volgens het veilinghuis gereviseerd en sindsdien is er nog geen 200 kilometer mee gereden. Lekker handgeschakeld, zoals het hoort. Een prima Porsche voor een aantrekkelijke prijs.

 

 

 

RM Lot 5088 1963-Porsche-356-B-1600-Coupe-by-Reutter_0

 

Lot 5088 - Porsche 356B 1600 Coupe by Reutter, 1963

€ 45.674

Scherp geprijsd… en wat een snoepje, zeg! De nieuwe eigenaar moet zichzelf toch een paar keer in de arm hebben geknepen. Achttien jaar verkeerde de 356 in handen van een liefhebber in Zuid-Californië. Recent is er nog zesduizend dollar geďnvesteerd in een nieuw remsysteem. Dat zit wel goed, zou je kunnen concluderen.

 

 

 

RM Lot 5054 1971-Porsche-911-T-Coupe_0

 

Lot 5054 - Porsche 911 T Coupe, 1971

€ 61.534

Deze 911 is weinig te kort gekomen. Altijd gestald geweest in een garage met klimaatcontrole, bijvoorbeeld. De auto maakte dan ook deel uit van een aanzienlijke Porsche-collectie. De nieuwe eigenaar kreeg de originele wielen, het authentieke stuurwiel, een versnellingspook, twee carburateurs en twee extra remklauwen bij de aanschaf cadeau. Altijd prettig om achter de hand te hebben. Groen is ook al zo’n fijne kleur voor een 911.

 

 

 

 

 

Veiling: The Monaco Sale, Les Grandes marques a Monaco
Datum: 11 mei 2018
Foto’s: Bonhams

 

 

 

Bon Lot 108  24744163-2-51

 

Lot 115 – Porsche 911 2.7 Carrera RS Touring Sunroof Coupe, 1973

€ 575.000

In Frankrijk werden destijds maar vier Carrera’s RS Touring met een affabriek zonnedak geleverd en dit er een uit dat kwartet. Het is, zo meldt veilinghuis Bonhams, een uitzonderlijk gedocumenteerde auto die bovendien ook nog eens in een zeer originele staat verkeert. De Blaupunkt radio, de elektrisch bedienbare ramen, de krik, het gereedschap setje en de bandenpomp, het is er allemaal nog en authentiek. Slechts Recaro-stoelen hebben het fabrieksmeubilair vervangen en de gele Franse koplampen zijn inmiddels opgevolgd door witte EU-exemplaren. De Belgische RS-specialisten Gaby en Gert Callewaert hebben de 911 onlangs nog aan een grondige inspectie onderworpen. Zij waren vol lof: “95 % van de carrosserie dateert nog van ’73. De auto kan bij goed onderhoud nog vele jaren voort.” De km-teller heeft inmiddels 246.655 aangetikt. Het mocht de prijs niet drukken.

 

 

 

BON Lot 108 24759441-1-23

 

Lot 108 – Porsche 356 B Roadster, 1959

€ 138.000

Deze schoonheid is dertig jaar lang vertroeteld door een Engelsman, die de auto in 1988 overnam van een Amerikaan uit Californië. Hij heeft de Roadster na de aanschaf terstond aan een ingrijpende restauratie onderworpen en sindsdien is de cabriolet nauwgezet bijgehouden. Vorig jaar nog werd er nog vers Continental rubber ondergezet, in combinatie met vier nieuwe velgen. Britse liefhebbers kunnen de Porsche onderhand blindelings uittekenen, de oldtimer is talloze malen in de prijzen gevallen bij uiteenlopende concoursen. Volkomen terecht overigens.

 

 

 

BON LOT 116 24744163-1-36

 

Lot 116 – Porsche 964 Carrera RS Coupe, 1992

€ 230.000

Niet ieders ding, deze kleur Rubystone Red, maar over het hoofd gezien word je zeker niet met deze bolide. Een Oostenrijkse verzamelaar nam de 964 in 2015 over van de eerste eigenaar, maar reed er sindsdien slechts 800 kilometer mee. Tot zijn grote verdriet, want hij had jaren gezocht naar een 964 RS in honderd procent originele staat. Geen tijd helaas en dus mocht de Porsche alweer naar een nieuw baasje. Die is gevonden. De gelukkige kan zich verheugen in een snaarstrakke bolide. Goed voor jaren rijplezier.

 

 

 

BON Lot 139 24752425-1-43

 

Lot 139 – Porsche 912 SWB Coupe, 1967

€ 44.850

De tijden dat de 912 met de nek werd aangekeken zijn echt voorbij en terecht. Kijk maar eens op pagina 22 en kijk eens naar dit prachtexemplaar uit de USA. Links gestuurd dus, maar de laatste jaren in het bezit van een liefhebbende Engelsman. Een Brits restauratiebedrijf heeft de Porsche tussen 2014 en 2016 in staat van nieuw teruggebracht. Een begeerlijke auto is het geworden, met een fijne vijfversnellingsbak, Fuchs lichtmetalen wielen, nieuwe Rennsport Vitesse stoelen en schijfremmen vóór uit de 911. De 1,6 liter viercilinder krachtbron is eveneens onder handen genomen en levert nu meer trekkracht en vermogen. Lekker!

 

 

 

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein_150px