button_b2

 

 

 

 

 

Amelia Island, Florida
5 maart 2022

 

 

 

RM169 1994-Porsche-911-Turbo-S--Package--_10

 

Lot 169 Porsche 911 Turbo S ‘Package’, 1994

€ 1.005.693

Een van de slechts 17 Turbo S-coupés zonder de flatnose, want in 1993 had Porsche eigenlijk besloten extra krachtige S-modellen van de Turbo te gaan maken, maar alleen met een platte neus. Het Turbo S “Pakket” omvatte de 380 pk sterke motor, geïnspireerd op de door Andial gebouwde Brumos Racing IMSA-motor, met onder andere een grotere turbocompressor en een vierpijps uitlaatsysteem. De lijst met aanpassingen is echter langer. Veel langer. Was sinds 5 juli 2002 in bezit van de verkoper uit Loves Park, Illinois, die nog twee andere Turbo S “Package”-auto’s in zijn verzameling had. Is nu verkocht met slechts 13.527 mijl op de teller en een geheel documenteerde historie. De krachtigste 911 Turbo met achterwielaandrijving ooit wisselde dan ook voor royaal geld van eigenaar.

 

 

 

RM122 1971-Porsche-914_6--M471--_13

 

Lot 122 Porsche 914/6 ‘M471’ 1971

€ 496.908

Deze 914/6 is de tweede van vijftien M471-exemplaren geproduceerd in 1971 – een speciaal uitrustingspakket om de 914/6 te homologeren voor de SCCA C Production-races. Al heel vroeg werd deze Porsche verder geüpgraded bij Werks met prestatieonderdelen van de 914/6 GT-conversiekit zoals extra dakspanten, Koni-veerpoten, 911 S-remmen en speciale GT-specifieke 15-inch Fuchs-lichtmetalen velgen. Bij een restauratie die in 2008 werd voltooid had de toenmalige eigenaar er juist voor gekozen de auto weer terug te brengen naar de fabrieksspecificaties, werden de Werks-onderdelen zoals Recaro stoelen verwijderd en kreeg de wagen zijn chromen bumpers weer terug.

 

 

 

RM119 1960-Porsche-356-Carrera-Zagato-Speedster-Sanction-Lost-_0

 

Lot 119 Porsche 356 Carrera Zagato Speedster Sanction Lost 1960

€ 431.598

Halverwege de jaren vijftig bouwde Zagato met onder andere de Fiat-Abarth 750 GT en Alfa Romeo Giulietta SVZ, een reputatie op van het aanpassen van sport- en toerwagens voor de racerij. Vooral hun inbreng op het gebied van aerodynamica en het verminderen van gewicht was zeer effectief. Toen de Italiaanse carrozzeria in 1957 werd benaderd door Porsche-coureur Claude Storez, kwam er een speciale 356 Carrera Speedster. Tijdens één van de eerste optredens van de auto, in de Reims-etappe van de Tour de France Automobile in september 1958, werd Storez tweede. Helaas sloeg een jaar later, wederom op het circuit van Reims, het noodlot toe, toen de bestuurder in februari 1959 met zijn Porsche-Zagato deelnam aan een Franse rally. Storez crashte en kwam daarbij om het leven. Zijn Porsche-Zagato verdween als wrak van de baan. Enkele jaren geleden benaderde de prominente Amerikaanse verzamelaar Herb Wetanson Zagato en vroeg of ze de Porsche-Zagato 356 Speedster van Claude Storez konden namaken. Die re-make kwam er met de titel ‘Sanction Lost’, als verwijzing naar het origineel.

 

 

 

RM170 AM22_r0013_005

 

Lot 170 Porsche 911 Turbo Coupe, 1996

€ 414.426

Nieuw geleverd in Anchorage, Alaska, deze Porsche 911 Turbo in Guards Red met zwart leer. Heeft de afgelopen 25 jaar in een verwarmde garage gestald gestaan en er is in al die jaren vrijwel nooit mee gereden: er staat slechts 99 mijl op de teller. In 2021 vloog de huidige eigenaar naar Alaska om de 911 te kopen en was verbaasd te ontdekken dat de geur van een nieuwe auto na bijna drie decennia behouden was gebleven! Tijdens het transport naar Porsche Factory Classic Restoration in Atlanta, Georgia werd alles uit de kast gehaald om het aantal kilometers te beperken. Daar kreeg de auto een uitgebreide inspectie van 34 werkuren. Een factuur in het bestand geeft aan dat een aantal afdichtingen, o-ringen en filters is vervangen, hoewel veel van het werk het schoonmaken van de turbo’s betrof. Hij is, kortom, klaar voor dagelijks gebruik.

 

 

 

RM130 2006-RUF-Rt12-S-_1

 

Lot 130 RUF Rt12 S 2006

€ 396.431

Deze RUF Rt12 S was oorspronkelijk GT-zilver met een volledig cacaobruin lederen interieur en werd in februari 2007 nieuw geleverd in Miami, Florida als een “standaard” Rt12. Specificaties omvatten een geïntegreerde rolkooi, een hoge zesde versnelling, sportstoelen, een BOSE-geluidssysteem en hydraulische vering. Vlak voor levering werd de wagen door EVO magazine op de Nürburgring-Nordschliefe aan de tand gevoeld, wat mooie documentatie opleverde. Kreeg in 2009 zijn ‘S’-upgrade en matzwarte lak.

 

 

 

RM106 917_30-Junior-Kart_0

 

Lot 106 917/30 Junior Kart

€ 98.651

Dit is niet het koopje die het op het eerste gezicht lijkt, want het betreft de zogenaamde Junior Kart 917/30. Gelukkig is het schaal 2/3 zodat een volwassene er ook in past. Mat een aandrijflijn afkomstig van een Kawasaki Mule 610, heeft de kart een koppel om een raceauto te kunnen nadoen, dus sowieso is dit geen kinderspel. De body is door Rodney Holland en Straight Cut Graphix voorzien van zijn livery. Ondermeer tijdens Le Mans Classic zijn er speciale sessies voor dergelijke voertuigen.

 

 

 

 

 

Phoenix, Arizona
27 januari 2022

 

 

 

RM148 2015-Porsche-918-Spyder-_22

 

Lot 148 Porsche 918 Spyder 2015

€ 1.435.672

Deze 918 Spyder is nummer 465 van de 918 geproduceerde exemplaren. Nieuw geleverd door The Main Line in Newton Square, Pennsylvania. Toen de eerste eigenaar zijn bestelling compleet had, bedroeg de prijs een stevige 958.500 dollar. Met alles erop en eraan is dit dan ook wel een erg begeerlijk exemplaar die bij het vallen van de hamer slechts 1.400 mijl op de klok had. Zelfs de raamsticker zit er nog bij. Hartstikke hybride bovendien, dus dit is een supercar waarmee je bij iedereen aan kan komen. En zeg nou zelf: een goed uitgeruste 918 Spyder is een must-have in elke Porsche-collectie, zeker in deze fraaie configuratie.

 

 

 

RM149 1987-Porsche-959--Komfort--_1

 

Lot 149 Porsche 959 ‘Komfort’ 1987

€ 1.435.672

De meeste 959’s werden geleverd als “Komfort” -modellen, wat zoveel betekende als lederen bekleding en airconditioning. Begeerlijke extra’s in de jaren tachtig. Deze fraaie Guards Red 959 “Komfort” heeft zelfs verwarmde sportstoelen. De wagen is uiteraard in uitstekende mate verzorgd. Lang verhaal kort: tellen we alle aanwezige facturen bij elkaar op, dan is er een kleine 200.000 dollar aan onderhoud aan de Porsche uitgegeven, en dan staat de teller nog maar op 14.000 kilometer! Gelukkig heeft de Porsche de youngtimerstatus. Hoewel, over die 1,4 miljoen is de bijtelling ook niet erg gunstig.

 

 

 

RM143 2005-Porsche-Carrera-GT-_21

 

Lot 143 Porsche Carrera GT 2005

€ 1.386.320

De titel “laatste geweldige analoge supercar” gaat misschien wel naar de Porsche Carrera GT. Hij staat bij de redactie van RSPM in elk geval hoog op die lijst. Want oorspronkelijk ontwikkeld als een Le Mans-prototypemotor, gebruikt de Carrera GT een 5,7-liter aluminium V10 met een ongebruikelijke V-hoek van 68 graden met aluminium zuigers en een aluminium inlaatspruitstuk, titanium drijfstangen en een gesmede krukas, ten behoeve van een zo laag mogelijk gewicht. Hoewel er vanaf nieuw zeer spaarzaam met dit exemplaar is gereden, heeft de Carrera GT toch heel regelmatig, uitgebreid onderhoud gekregen, getuigen de facturen. Hij is volgens het veilinghuis dan ook ‘race-klaar’.

 

 

 

RM146 1994-Porsche-911-Turbo-S--Flachbau--_0

 

Lot 146 Porsche 911 Turbo S ‘Flachbau’ 1994

€ 1.188.916

We moeten altijd even twee keer kijken als we een 911 met platte neus zien. Niet alleen vanwege het aanzicht, natuurlijk ook door de grote mate van exclusiviteit. Aangeboden uit de Tenenbaum Collection met slechts 3.700 mijl op de teller, vertegenwoordigt deze auto een speciaal moment in de geschiedenis van de 911 met turbocompressor. De 993 Turbo’s die zouden volgen, kregen namelijk vierwielaandrijving en verruilden de kenmerkende enkele grote turbocompressor voor twee kleinere. Hoewel ze uitstekende prestaties leveren, bieden ze een rijervaring die heel anders is dan die van 964 Turbo’s zoals deze. Je blijft in leven, om maar eens een voordeel te belichten. Maar degene die op zoek is naar het toppunt van het klassieke Porsche Turbo-gevoel – lees: een turbogat van heb ik jou daar met een overstuurd karakter -  zal deze uitzonderlijk goed bewaard gebleven, zwarte 911 Turbo S ‘Flachbau’ uit 1994, een ultieme auto vinden. Gaaf is ‘ie zeker!

 

 

 

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein logo zwart