button_b2

 

 

 

 

 

Veiling: RM | Amelia Island, Florida
Datum: 22 mei 2021

 

 

 

1935-Mercedes-Benz-500-K-Three-Position-Roadster-by-Windovers_0

 

Lot 185 Mercedes-Benz 500 K Three-Position Roadster by Windovers 1935

€ 1.345.512

Eén van de weinige vooroorlogse compressor-Mercedessen die niet in de eigen carrosseriefabriek in Sindelfingen is aangekleed – en wàt een koetswerk! Het is één van twee soortgelijke carrosserieën die het Britse Windovers – beter bekend van zijn uitgebreide portfolio op basis van Rolls-Royces – creëerde voor de Duitse super-Ster. De kap verdwijnt grotendeels onder een schernierend paneel en het lange, geleidelijk naar binnen lopende staartstuk is uniek voor deze meer Frans dan Brits uitziende creatie.  Ook zien we invloeden van een andere Britse creatie op basis van een compressor-Mercedes, de roemruchte ‘Count Trossi’ SSK.

De Mercedes was besteld door William “Willie” Henry Rhodes-Moorhouse, de zoon van een beroemde Britse piloot uit de Eerste Wereldoorlog en lid van het Britse skischansteam bij de Olympische Spelen van 1936. Zelf zou hij in de Tweede Wereldoorlog het voorbeeld van zijn vader volgen in het legendarische 601 Squadron van de Royal Air Force. Nog geen twee maanden nadat hij een hoge militaire onderscheiding kreeg, werd Willy’s Hawker Hurricane boven Kent neergehaald tijdens de Battle of Britain waarbij de piloot om het leven kwam.

De 500 K werd in de vroege jaren zeventig voor de eerste keer gerestaureerd en naar Oostenrijk verkocht, om in de beginjaren 2000 als deel van een belangrijke collectie naar Groot-Brittannië terug te keren. De laatste eigenaar kocht de auto in 2006 en liet hem een uitgebreide cosmetische restauratie ondergaan. De Mercedes heeft altijd zijn originele motor behouden.

 

 

 

1971-Mercedes-Benz-280-SL-_0

 

Lot 113 Mercedes-Benz 280 SL 1971

€ 108.313

Een onlangs volledig gerestaureerde 280 SL in triple black, en één van slechts 831 Pagodes die in het modeljaar 1971 werden gebouwd want de opvolger van de bouwserie R 107 nam vroeg in het jaar het stokje over. De carrosserie van dit exemplaar werd tot op het naakte metaal gestript alvorens zijn nieuwe laklaag werd aangebracht, het interieur is nieuw, sierlijsten zowel binnen als buiten zijn opnieuw verchroomd en een zit een Becker van een voor deze auto correct type in het dashboard: met andere woorden, mooier wordt het nauwelijks. Een aircounit in period stijl houdt de inzittenden koel tijdens lange, zonnige roadtrips.

 

 

 

2008-Mercedes-Benz-CLK-63-AMG-Black-Series-_8

 

Lot 121 Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series 2008

€ 122.442

Eén van 500 exemplaren en nog geen 8.100 mijlen op de teller. Deze Black Series met een tot ruim 500 pk opgekietelde versie van Bernd Ramler’s meesterwerk, de volledig door AMG ontwikkelde, natuurlijk aanzuigende 6,2 liter V8, vertegenwoordigt het meest intense dat Mercedes-Benz in recente jaren voor straatgebruik op de weg zette. Voor de eerste eigenaar was het nog niet genoeg, want hij liet nog voor 15.000 dollar aan de auto verspijkeren door Eurosport in Californië: motortuning, een andere uitlaat vanaf de katalysator, een cold air intake en lichtgewicht remschijven achter (de originele liggen er bij, net als een Eurosport achtervleugel overigens).

 

 

 

2005-Mercedes-Benz-CLK-DTM-AMG-_4

 

Lot 129 Mercedes-Benz CLK DTM AMG 2005

€ 397.347

Het kan nog gekker, nog exclusiever en nog racier op C 209 CLK-basis. Om de DTM-kampioenstitel van Bernd Schneider in 2003 luister bij te zetten, plukte HWA – de autosportafdeling van AMG – 180 exemplaren – 100 coupé’s en 80 cabriolets – van de band om ze om te bouwen tot iets dat zo dicht bij Schneiders racebolide kwam als mogelijk voor een auto die nog steeds op de openbare weg kan en mag rijden. Onder de kap ligt een 5,4 liter compressormotor met een slordige 590 pk, die ook in de derde van vijf versnellingen de achterbanden nog weet te frituren. Binnen vinden we leer, Alcantara en carbon. De eigenaar die de auto op de veiling inbracht, kocht hem met nog geen 1.500 mijl op de teller en zette er in de afgelopen zes jaar nog eens... honderd bij.

 

 

 

1989-Mercedes-Benz-560-SL-_7

 

Lot 206 Mercedes-Benz 560 SL 1989

€ 63.105

Een laat exemplaar van de SL-generatie die vijftig jaar geleden het levenslicht zag, origineel geleverd in Canada en ruim dertig jaar in handen van dezelfde familie die alle documentatie zorgvuldig bewaarde. De laatste eigenaar kocht de auto in 2019 en reed er nog  zo’n 190 kilometer mee, wat het totaal voor de signaalrode SL op nog geen 17.500 brengt. Wat gelijk de hamerprijs voor deze R 107 verklaart.

 

 

 

 

 

Veiling: RM | Milaan, Italië
Datum: 15 juni 2021

 

 

 

1957-Mercedes-Benz-300-SL-Roadster-_23

 

Lot 114 Mercedes-Benz 300 SL Roadster 1957

€ 1.051.250

Deze ‘57er Roadster werd door het veilinghuis van te voren op rond de één miljoen euro ingeschat en dat bleek aardig te kloppen. De eerste eigenaar was Luigi Innocenti, van het gelijknamige bedrijf dat onder andere Lambretta scooters, in licentie gebouwde Mini’s en uiteindelijk de Innocenti Mini met een Italiaans koetswerk produceerde. De laatste eigenaar heeft de auto in bezit gehad vanaf 1976 en liet de auto in zijn originele zilvergrijze gedaante terugbrengen in 2009. Een one-off hardtop met plexiglazen dak, indertijd gemaakt door de helikopterfabrikant MV Augusta, hoort erbij.

 

 

 

2021-Mercedes-AMG-GT-Black-Series-_11

 

Lot 107 Mercedes-AMG GT Black Series 2021

€ 410.000

De ultieme versie van de AMG GT en fors duurder dan de voormalige topper, de GT R Pro. Dat uit zich dan ook in de hamerprijs; direct rijden in plaats van nog een tijdje op de wachtlijst staan heeft zo zijn ‘premium’. Er staat 30,1 kilometer op de teller van dit in AMG Magma Beam gespoten exemplaar en dat valt volgens ons nog binnen de norm voor ‘fabrieksnieuw’.

 

 

 

 

 

Veiling: RM | Open Roads
Richmond, Groot-Britannië
Datum: 19-26 mei 2021

 

 

 

Mercedes-Benz-300-SLR--722--Children-s-Car_1

 

Lot 108 - Mercedes-Benz 300 SLR '722' Children's Car

€ 12.632

Dit moet de droom van elke jonge petrolhead van tussen de vijf en negen jaar oud zijn. Alhoewel we vermoeden dat hij als 1:2 schaal replica van Sir Stirling Moss’ Mille Miglia-winnende 300 SLR uit 1955 – inclusief de handtekening van Sir Stirling – toch vooral ook auto(sport)liefhebbers van een heel andere generatie aanspreekt. Maar die kunnen er dan weer niet mee rijden, lekker puh! 48 cc ééncilinder met een centrifugale koppeling (dus een kind kan de was doen), een enkele schijfrem, chassis van gepoedercoat staal en een body van glasvezelversterkt plastic. Ook het interieur is helemaal des ‘722’s met handgestikt marineblauw leder en tartan stoelbekleding. Dit is het preproductiemodel van een serie van drie stuks, dus de kans dat het kind van de buren met net zo’n auto komt voorrijden mag gering geacht worden.

 

 

 

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein logo zwart