button_b2

 

 

 

1955-Mercedes-Benz-300-SLR--Uhlenhaut-Coupe-1257665_

 

Kavel 1 Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut Coupé, 1955

€ 135.000.000

Tot voor kort stond het absolute veilingrecord van 70 miljoen dollar op naam van een Ferrari 250 GTO uit 1962, maar dat was voordat Mercedes-Benz besloot één van zijn topstukken onder de hamer te brengen: de Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut Coupé'.

Rudolf Uhlenhaut, sinds 1931 werkzaam als ontwerper en ingenieur bij Das Haus in Stuttgart, was verantwoordelijk voor de raceauto’s uit de naoorlogse bloeiperiode van Mercedes-Benz.
Met name de 300 SLR van Uhlenhaut werd geprezen als een zeer competitieve auto die succes had in de Formule 1, en bestuurd door Moss ook zeges behaalde bij de Mille Miglia, Targa Florio en RAC Tourist Trophy in 1955. Maar nadat Mercedes betrokken raakte bij de grootste race-ramp ooit op het circuit van Le Mans, trok Mercedes-Benz zich volledig terug uit de racerij. Wat overbleef waren twee 300 SLR-chassis en de plannen voor een coupé-uitvoering voor deelname aan de Carrera Panamericana waaraan op dat moment al gewerkt werd. Uhlenhaut besloot alsnog zijn ideeën ten uitvoer te brengen op beide, inmiddels boventallige, chassis. Eén van de twee exemplaren nam hij zelf in gebruik als bedrijfsauto. Mercedes had altijd gezworen zijn kostbare 300 SLR Uhlenhaut Coupé’s nooit te verkopen, maar tijdens een geheime veiling werd die belofte gebroken, evenals het record voor de hoogste prijs die tot dusver voor een auto was betaald.

 

 

 

 

 

RM Sotheby’s
Sand Lots
25 mei - 1 juni 2022

 

 

 

1990-Mercedes-Benz-250-GD--Wolf-1252207_

 

Kavel 129 Mercedes-Benz 250 GD ‘Wolf’ 1990

€ 101.197

Een op maat gemaakte Mercedes-Benz G-Klasse ‘restomod’, gebouwd door Expedition Motor Company uit Frenchtown, New Jersey. Het betreft een Europese 250 GD, naar de VS geëxporteerd in 2019 en begin 2021 door Expedition voltooid. Die renovatie omvatte onder andere het opnieuw opbouwen van de motor, de transmissie en de tussenbak, uiteraard meteen voorzien van een nieuwe distributieriem, waterpomp en koppeling. De remmen, ophanging en besturing zijn met nieuwe onderdelen herbouwd en de carrosserie en het chassis zijn volledig gerestaureerd. Afgewerkt in hemelsblauw met een aangepast interieur met grijze bekleding en contrasterende stiksels is het een fraai geheel geworden. Alleen jammer van de 2,5-liter dieselmotor. Niet vanwege de capaciteiten, wel vanwege de milieuzones.

 

 

 

1979-Mercedes-Benz-450-SL1261757_

 

Kavel 117 Mercedes-Benz 450 SL 1979

€ 87.773

Prachtig bewaard gebleven exemplaar. Zo goed als nieuw, eigenlijk, met slechts 746 mijl op de teller. Hoewel hij er geen meter mee reed, hield de eerste eigenaar de auto tot 2017 in bezit. Aangedreven door een 4,5-liter V8-motor met enkele bovenliggende nokkenas en Bosch mechanische brandstofinjectie gekoppeld aan een drietrapsautomaat zou je toch wat meer zonnige ritjes verwachten? Unieke auto dus, nog volledig origineel en voorzien van zwartlederen bekleding, zwarte cabrioletkap, een bijpassende hardtop in Astra Silver, elektrische ramen, stuurbekrachtiging en een op de console gemonteerde mobiele telefoon waarmee contact kan worden opgenomen met de jaren negentig.

 

 

 

 

 

RM Sotheby’s
Monaco
14 mei 2022

 

 

 

1969-Mercedes-Benz-280-SE-Cabriolet1203036_

 

Kavel 182 Mercedes-Benz 280 SE Cabriolet 1969

€ 120.000

In november 1967 loste de 280 SE - aangedreven door de nieuwe 2,8-liter zescilinder lijnmotor- de 250 SE af. Met kenmerken als wieldoppen uit één stuk, nieuwe buitenspiegels, andere deurkrukken, variabele verwarmingsniveaus en de optie van een dashboard met houtfineer was het een duidelijke stap voorwaarts, maar de nieuwe motor met 158 pk en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 13 seconden was voor een auto met automatische transmissie ook niet verkeerd in die tijd. Dit exemplaar verliet de fabriek in Mittelblau, bestemd voor de Verenigde Staten. Pas op 10 juni 2016 verkocht de eerste eigenaar zijn Mercedes, waarna deze in Nederland terecht kwam. Real Art on Wheels uit Leimuiderdijk bracht de auto technisch weer in topconditie. Met nog maar 28.000 mijl op de teller een mooie aanwinst voor een verzamelaar.

 

 

 

Mercedes-Benz--W196--Children-s-Car1232956_

 

Kavel 113 Mercedes-Benz “W196” Children’s Car

€ 30.000

Gebaseerd op de Mercedes-Benz W 196 die voorafging aan de 300 SL Gullwing. De carrosserie is gemaakt van glasvezel en de zitting is bekleed met stof. Aangedreven door een 125 cc viertakt benzinemotor met 9 pk en een versnellingsbak met eerste, neutrale en achteruitversnelling, hartstikke leuk speelgoed voor één van de neefjes.

 

 

 

 

 

RM Sotheby’s
Fort Lauderdale
25 - 26 maart 2022

 

 

 

2011-Mercedes-Benz-SLS-AMG-Coupe1234491_

 

Lot 1088 Mercedes-Benz SLS AMG Coupe 2011

€ 225.337

Deze SLS AMG komt uit de Naples-collectie en heeft dan ook nog nog maar 9.548 mijl gereden. Zou de gedroomde opvolger van de iconische 300 SL Gullwing moeten zijn met klassieke proporties en tijdloze styling. Hoewel het een spectaculaire auto is, denken wij daar toch anders over. Voorzien van een 6,2-liter dry-sump V8 met 563 pk was dit bij zijn debuut de krachtigste atmosferische productie-V8. Is verder uitgerust met een AMG Speedshift zeventraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, een AMG Performance-ophangingssysteem en motorcompartimentafdekkingen van koolstofvezel. Heeft ook een Bang & Olufsen 1000 watt-geluidssysteem, dus met een beetje geweld is die V8-roffel door Céline Dion te cancelen.

 

 

 

1969-Mercedes-Benz-600-Sedan1220889_

 

Kavel 2108 Mercedes-Benz 600 Sedan 1969

€ 147.721

Prachtige auto met een opmerkelijk kleurtje. Hoewel later van deze lak voorzien gaat het wel om een periode-correcte kleur. De 600-serie was bij zijn introductie een uitermate luxueus model met een door een motor aangedreven hydraulisch systeem dat de ramen bediende, elektrisch verstelbare stoelen voor en achter, een ventilatiesysteem voor frisse lucht, een sluitsysteem voor de deuren en de kofferbak, een zonnedak en demping van de ophanging. De prestaties waren ook opmerkelijk - vooral gezien de grootte en het gewicht van de auto. Want een 6,3-liter V8-motor met 250 pk bleek te volstaan om 205 km/h te halen.

 

 

 

1965-Mercedes-Benz-220-SE-Cabriolet1220913_

 

Kavel 1115 Mercedes-Benz 220 SE Cabriolet 1965

€ 72.108

Goed gedocumenteerde en prachtig bewaard gebleven W 111 convertible Fin Tail. Het grijsbeige met cognac leer is ongebruikelijk, maar het staat de bolide fraai. Was ooit eigendom van de bekende autoverzamelaar Bill Jacobs. Het is één van de 2.793 coupés en cabrio's die in 1965 de fabriek verlieten, het laatste jaar voor het type ‘220’. Aangedreven door een 2,2-liter zescilinder lijnmotor in combinatie met een automatische transmissie is dit geen racemonster. Een cruiser, echter, des te meer. Perfect onderhouden waarvan de documentatie teruggaat tot 1993.

 

 

 

1993-Mercedes-Benz-SL-5001236197_

 

Kavel 1112 Mercedes-Benz SL 500 1993

€ 18.528

Afkomstig uit de nadagen van Mercedes’ gouden tijdperk. Is het niet vanwege de techniek, dan wel vanwege het design. De waardering voor dit model komt naar onze mening trouwens wel erg langzaam op gang, let maar eens op de prijzen van dit type SL.
Dit exemplaar in Black Pearl Metallic met grijs leer en een 5-liter V8 onder de kap kwam van de eerste eigenaar. Met slechts 17.618 mijl op de teller is dit het koopje van de week.

 

 

 

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein logo zwart