button_b2

 

 

 

 

 

Veiling: Fort Lauderdale
Datum:
Fotografie: RM Sotheby’s

 

 

 

RM3131 1962-Mercedes-Benz-300-SL-Roadster_0_vrij

 

Lot 3131 - Mercedes-Benz 300 SL Roadster, 1962

€ 1.244.997

Genoeg krijgen van een 300 SL Roadster lukt ons maar niet. Mocht de redactie de lezers er mee vermoeien, dan horen we het graag. Hoe bestaat het dat de wulpse vormen in combinatie met de state-of-art techniek uit die tijd in deze kleuren – Mercedes Blau over Hellgelb – nog steeds zo tot de verbeelding spreken? Het blijft pure magie. Vooruit, op een volle spread met deze pracht. Een van de slechts 210 exemplaren met vier schijfremmen. Tot begin jaren tachtig werd deze Roadster regelmatig gereden en daarna geconserveerd maar niet gerestaureerd.

 

 

 

RM3158 1957-Mercedes-Benz-300-SL-Gullwing_0

 

Lot 3158 - Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, 1957

€ 964.873

Na groen hoort rood. Na een Roadster mag een Coupe. Qua waarde mag je dat onderhand wel zeggen van de 300 SL. Ook deze werd nooit gerestaureerd en heeft de patina waar liefhebbers zo dol op zijn. Dit exemplaar is de vijf-na-laatste Vleugeldeur en heeft een volledig leren interieur en de Becker Mexico radio waar iedereen zo lyrisch over is. Kijk die zwartgeverfde zwartleren stoelen eens en verplaats je in de nieuwe eigenaar. Wij wensen hem of haar veel onvergetelijke kilometers toe.

 

 

 

RM3108 1960-Mercedes-Benz-300d--Adenauer-_0

 

Lot 3108 - Mercedes-Benz 300d ‘Adenauer’, 1960

€ 39.979

Wat een droomauto. En wat een droomprijs. Dat dikke leer. En een onbelemmerde blik naar buiten, dankzij het ontbreken van raamstijlen. Dat was overigens niet bij alle d-modellen het geval. De vierdeurs limousines werden met de hand gebouwd, volgens de specificaties van de opdrachtgever. Uiteraard met automaat en romige zescilinder met mechanische injectie. Geen wonder dat industriëlen (of filmsterren, de Shah van Perzië, en Conrad Adenauer uiteraard) zich maar al te graag verplaatsten, of lieten verplaatsen, in een 300. Een ‘d’ was de verlengde versie, alsof de beenruimte al niet immens was. Deze of een Rolls-Royce Silver Cloud? Voor sommigen een erg lastige keuze, maar niet voor ons.

 

 

 

RM3064 1971-Mercedes-Benz-280-SL--Pagoda-_0

 

Lot 3064 - Mercedes-Benz 280 SL Pagode, 1971

€ 73.739

Sporten met een automaat. Het kan in een Pagode. Licht en elegant, zonder de harde kantjes van een 300 SL en zonder de dromerigheid van een 190 SL werd de 280 SL (of 230 of 250) de perfecte mix van comfort, luxe en sportiviteit. Een legende was geboren. Dit is een laat exemplaar, uit 1971, met de R107 al in het zicht. Ook een fraaie auto, maar de Pagode wint. Zeker in deze kleurstelling en met hard- en softtop.

 

 

 

RM1027 1965-Mercedes-Benz-220-SE-Coupe_0

 

Lot 1027 - Mercedes-Benz 220 SE Coupe, 1965

€ 15.991

Dat het kan en dat het mag. Peanuts money voor zo’n heerlijke Benz. Geen automaat, zoals op de 300d, en ook een tandje terug in luxe en formaat. Alsof het een schande is. Een Heckflosse blijft een van de allerfraaiste naoorlogse coupés. Twee jaar eerder bracht deze Elfenbein op een veiling nog bijna tweemaal zoveel op. Wat gebeurt er?

 

 

 

RM1067 1991-Mercedes-Benz-250-GD_0

 

Lot 1067 - Mercedes-Benz 250 GD, 1991

€ 53.310

Met de introductie van de nieuwe G denken eigenaren dat wellicht nu de tijd gekomen is om hun Geländewagen eens in te ruilen. Of ter veiling aan te bieden. Het kan ook aan de verminderde populariteit van de dieselmotor liggen. Deze zware jongen heeft een vijfcilinder aan boord. Zwart met legergroen staat ‘m goed. Die kan nog eeuwen mee.

 

 

 

RM1124 1986-Mercedes-Benz-560-SEC-6-0-AMG--Wide-Body-_0

 

Lot 1124 - Mercedes-Benz 560 SEC 6.0 AMG ‘Wide Body’, 1991

€ 88.842

Langzaam maar zeker ontdekken de ware liefhebbers de zo verguisde S-Klassers van dertig jaar geleden. Dit cocaïnewitte voorbeeld is er zo een. Met body-kit en de grootste V8 die er op dat moment te krijgen was zoeft de nieuwe eigenaar als een baas. Met een knuist om het Nardistuur en de andere op de houten automatenpook geef je iedereen met een goede smaak een forse veeg uit de pan. Vind er maar eens een zonder verprutsingen: dat zal nog een flinke opgave worden.

 

 

 

 

 

Veiling: Sale Automobiles sur les Champs
Datum: 8 april 2018
Fotografie: Artcurial

 

 

 

ART84 - 1962 Mercedes-Benz 190SL

 

Lot 84 - Mercedes-Benz 190 SL, 1962

€ 83.440

Zeker niet de allerfraaiste 190 SL, en daar is de prijs ook naar, en het zilvergrijs staat ‘m ook al niet heel fris. Een beetje belegen zelfs. Wat wel bijzonder is, is het 51-jarige eigendom van de vorige Belgische eigenaar, die de SL in 1966 als een tweedehands kocht om er af en toe een plezierritje in te maken. Een jaar of veertig geleden werd de auto voor het laatst gespoten - ik zou snel een fris crème of stemmig groen kiezen – en onlangs kreeg de SL een technische opfrisbeurt.

 

 

 

ART85 - 1987 Mercedes-Benz 560 SEL

 

Lot 85 - Mercedes-Benz 560 SEL, 1987

€ 13.920

Nog een Belgische auto, en wat voor een. Een knappe AMG S mag dan richting de ton gaan, voor een vijfde van dat bedrag lukt het om een prima auto te vinden. Met slechts 130k kms net ingereden en door de Zwitserse eigenaar altijd vertroeteld. Deze beul van ruim 300 pk werd bij Artcurial afgehamerd voor de prijs van een nieuwe Kia Picanto. Eens kijken wat daar over dertig jaar van over is.

 

 

 

ART86 - 1968 Mercedes-Benz 230 SL Pagode

 

Lot 86 - Mercedes-Benz 230 SL Pagode, 1968

€ 41.720

Deze Franse driezitter werd in 1991 door de vorige eigenaar gekocht en die er dus lang plezier van heeft gehad. In 1995 kreeg de Pagode een nieuw kleurtje en tot voor kort werd er behoorlijk veel mee gereden. Zoals het hoort. Een Mercedes wil niet anders. De nieuwe eigenaar kocht dit exemplaar met een spuitbeurt en chroomwerk in het vooruitzicht. Geen onoverkomelijke klus, en ervanuitgaande dat de rest van deze SL in orde is, een weggeefprijs voor zo’n fraaie auto.

 

 

 

 

 

Veiling: Goodwood Members Meeting
Datum: 18 maart 2018
Fotografie: Bonhams

 

 

 

BON52 24739115-1-6

 

Lot 52 - Mercedes-Benz SL 65 AMG Convertible, 2006

€ 49.913

OK, voor de liefhebbers van een rechtsgestuurde Benz is deze uber R230 het summum. Even afgezien van de servicekosten, voor de 600 pk zesliter twinturbo V12 en bijbehorende techniek om een en ander onder alle omstandigheden op de weg te houden, is wegkijken geen optie. Wat een kanon. In nog geen acht tellen naar de 160 en de kwartmijl in 12 seconden. Aardig kenteken ook.

 

 

 

 

 

Veiling: Ascot Racecourse
Datum: 3 maart 2018
Fotografie: Historics at Brooklands

 

 

 

HB296 280 SE_25

 

Lot 296 – Mercedes-Benz 280 SE Coupé (3.5 litre, V8), 1970

€ 75.080

Na een onderhoudsprogramma van twee jaar mocht dit topmodel uit de w111 serie weg. Handgebouwd en, we noemden het al eerder, ook hier weer op een niveau van een Rolls Royce. Fluisterstil ruim 200 rijden, met of zonder open zonnedak, is geen probleem voor deze geweldenaar. De voorgaande eigenaren reden de Coupe regelmatig. Tot 2007, toen deze Heckflosse in de mottenballen ging, om er acht jaar later uit te komen en de genoemde aandacht kreeg, inclusief spuitbeurt. De uitgebreide verslaglegging geeft een uiterst professioneel niveau aan. Die kan er weer even tegenaan.

 

 

 

HB352 DSC_4023

 

Lot 352 - Mercedes-Benz 230 CE, 1985

€ 4.038

De w123-serie werd de meest succesvolle Mercedes-Benz ooit. Uit de tijd dat auto’s nog auto’s waren en een tikkeltje retro een teken van degelijke betrouwbaarheid en klasse was. Welke auto had er toen nog zo’n radiateur? Deze fraaie Ascotgrijze zescilinder coupe, dus met een iets kleinere wielbasis vergeleken met de reguliere sedan, heeft injectie, stuurbekrachtiging en de beroemde fabelachtige bouwkwaliteit. Dit is geen youngtimer maar een heuse klassieker! Volgens de beschrijving is de Benz in een prima staat, inclusief Zebrano houten interieur, en alleen de servicehistorie is niet helemaal compleet. Wellicht was er tijdens de veiling maar een geïnteresseerde. The lucky one!

 

 

 

HB239 DSC_4606

 

Lot 239 - Mercedes-Benz SL 500 Roadster, 1998

€ 8.593

De opvolger van de R107 had geen makkelijke taak en bleef altijd in de schaduw van deze legendarische tak aan de SL-boom. Voor wie door de minpunten (minder klassiek uiterlijk, betere rijeigenschappen en zo meer) heenkijkt, blijft er een heerlijke auto over. Een R129 is niet voor niets voor vele liefhebbers van Das Haus een ‘guilty pleasure’. En nu nog betaalbaar, zelfs met V8. Voor een goede vijfliter van de vorige generatie betaal je minstens het driedubbele. Met ABS, 300 pk, automaat en 60k mijlen een topper. Prinses Diana verruilde niet voor niets haar Jaguar XJS voor een rode SL 500. Detail: cassetterecorder!

 

 

 

De prijzen zijn inclusief kosten koper en omgerekend naar euro’s

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein_150px