button_b2

 

 

 

 

 

RM Sotheby’s
THE GUIKAS COLLECTION
19 november

 

 

 

RM123 1958-Ferrari-250-GT-Cabriolet-Series-I-by-Pinin-Farina_25

 

Lot 123 - Ferrari 250 GT Cabriolet Series I by Pinin Farina, 1958

€ 4.420.625

Superfraai en kost slechts een fractie van een 250 Spyder California. Want gaan die laatsten voor zo’n veertien miljoen van de hand, een cabriolet als deze kan je voor een derde daarvan al op de kop tikken. De opbrengst is dan ook keurig binnen de lijntjes. Dit is nummer 23 van de slechts 40 ooit gebouwd. De auto verliet de Ferrari-fabriek in mei 1958, oorspronkelijk in in de kleur Bianco met een Turchese Connolly lederen interieur. Later werd de Ferrari rood gespoten en werden er modificaties gedaan aan de carrosserie. Kreeg bij zijn laatste restauratie afgelopen jaar deze zwarte kleur, terwijl het interieur werd teruggebracht naar zijn oorspronkelijke configuratie. Plaatje!

 

 

 

RM135 1976-Renault-Alpine-A442-_45

 

Lot 135 - Renault-Alpine A442, 1967

€ 2.255.000

Ontworpen als de opvolger van de Alpine A440 en A441, is de A442 de eerste die het Renault-Alpine-embleem draagt na de fusie tussen Renault, Alpine en het tuningbedrijf Gordini. Aangedreven door de Renault-Gordini V6 2-liter motor met Garrett-turbocompressor die zijn vermogen bijna verdubbelde van 270 pk tot een adembenemende 490 pk. Renault-Alpine bouwde slechts vier exemplaren van de A442 en dit is de enige auto in particuliere handen. De auto verreed tweemaal de 24 uur van Le Mans, in 1977 en 1978 toen Renault zijn eerste Le Mans-overwinning ooit behaalde. Met kratten vol reserveonderdelen zou deze racer uit de seventies zo weer met historische races kunnen meerijden.

 

 

 

RM155 1975-Lamborghini-Countach-LP400--Periscopio--by-Bertone_1

 

Lot 155 - Lamborghini Countach LP400 ‘Periscopio’, 1975

€ 905.000

Het gedurfde ontwerp van de Countach had (in ieder geval) één probleem, het zicht rondom was minimaal. Lamborghini had het prototype daarom voorzien van een periscoop-spiegelsysteem, ter vervanging van een achteruitkijkspiegel. De eerste 157 Countach LP400-productieauto’s hadden dezelfde daklijn als het prototype, met een verlaagd gedeelte in het midden waar in het concept de periscoop zat, maar de auto’s waren voorzien van een gewone achteruitkijkspiegel. Vanwege het ontwerp van het dak, bleef de naam ‘Periscopio’.

Dit is de 55ste Countach die de fabriek verliet. In 2006 en 2007 werd er 60.000 dollar uitgegeven aan het herbouwen van de motor en het opfrissen van het interieur. Tijdens een concours in Californië in 2003 zette niemand minder dan Marcello Gandini – de ontwerper van dit meesterstuk – zijn handtekening op het dashboard.

 

 

 

RM141 1968-Bizzarrini-5300-GT-Strada-_62

 

Lot 141 - Bizzarrini 5300 GT Strada, 1968

€ 680.000

Nog zo’n prachtige creatie uit Italië, ditmaal uit de jaren zestig. Giotto Bizzarrini was als voormalig Ferrari-directeur en ontwerper van de V12 van Lamborghini en Iso door de wol geverfd toen in 1964 zijn eigen auto op de markt verscheen; de Bizzarrini 5300 GT Strada. 

Terwijl de eerste exemplaren waren uitgerust met een 5,4-liter V8 small block van Chevrolet, hebben latere 5300 GT’s deze 7,0-liter V8 met een Holley-carburateur. De Stradale produceert daarmee 365 pk, schiet in 6,9 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 274 km/h. Hoewel dat getallen zijn die je kan vergelijken met de 12-cilinder Ferrari’s of Lamborghini’s uit die tijd, kostte een nieuwe 5300 GT Strada het dubbele. Deze fraaie, rode Bizzarrini is tussen 1990 en 1997 uitgebreid door Salvatore Diomante - voorheen verantwoordelijk voor het runnen van de Bizzarrini-fabriek – gerestaureerd en daarna secuur onderhouden. De opbrengst is dan ook afschuwelijk laag en past bij barnfind-conditie. Een dergelijk exemplaar zou eigenlijk over het miljoen moeten gaan.

 

 

 

RM129 1966-Jaguar-FT-Coupe-by-Bertone_1

 

Lot 129 - Jaguar FT Coupé by Bertone, 1966

€ 92.000

Heel veel zeldzamer dan dit wordt het niet; van deze Jaguar werden slechts twee exemplaren gemaakt. De FT Coupé is het resultaat van Italiaans ontwerp op basis van een Jaguar S-Type. Jaguar-importeur Noord-Italië Ferruccio Tarchini had Bertone de opdracht gegeven een vierzits coupé te verzinnen waarvan het resultaat in 1966 op de Autosalon van Genève verscheen. Maar terwijl dat prototype op de S-Type was gebaseerd, werd deze tweede op het Jaguar 420-platform gebouwd. Het concept zou nooit de productiestatus bereiken en het bleef bij twee stuks. Deze auto is na herontdekt te zijn in 2015 gerestaureerd. Van de opbrengst hadden we iets meer verwacht.

 

 

 

RM185 1959-Mercedes-Benz-190-SL-_0

 

Lot 185 - Mercedes-Benz 190 SL, 1959

€ 138.000

Als lichtblauw exemplaar de fabriek verlaten, is deze 190 SL bij een body-off restauratie tussen 1997 en 2004 van deze donkerblauwe lak voorzien. Prachtige match met het crèmekleurige interieur en de cabrioletkap. Werd besteld met een in het dashboardkastje gemonteerde klok, een Becker Mexico-radio met Hirschman-antenne en zonnekleppen voor bestuurder én passagier. Weelde! Onderging in 2015 een servicebeurt à raison van 25.900 dollar bij het Mercedes-Benz Classic Center in Irvine, Californië. Stevig aan de prijs maar we moeten daarbij vermelden dat de auto toen tevens is voorzien van nieuwe vloerbedekking.

 

 

 

RM160 1963-Facel-Vega-Facel-II-_1

 

Lot 160 - Facel Vega Facel II, 1963

€ 224.250

Met tussen 1962 en 1964 slechts 180 geproduceerde exemplaren, is dit al een zeldzaamheid, maar leuk detail van deze is dat dit de showauto van Facel Vega op de Autosalon van Genève in 1963 was. Werd zo van de stand verkocht aan de eerste eigenaar, die geduldig wachtte tot de show voorbij was om zijn nieuwe aanwinst het gebouw uit te rijden. Hij hield hem 53 jaar lang in bezit. Ook uniek; de auto is nooit gerestaureerd en de man heeft zo goed voor zijn wagen gezorgd dat hij er nog altijd – op wat karakteristiek patina na - als nieuw uitziet. Hij reed er dan ook slechts 21.000 kilometer mee. Ook deze opbrengst is matig te noemen. Wij hadden zelf op 280.000 tot 300.000 gerekend.

 

 

 

RM151 1963-Abarth-Simca-1300-GT-Coupe-by-Sabona---Basano_18

 

Lot 151 - Abarth-Simca 1300 GT Coupé by Sabona & Basano, 1963

€ 275.000

Snoepje van de maand. Tussen al het cilindergeweld is deze race-Simca met zijn 1.288 cc viercilindermotor op zijn zachtst gezegd schattig. Maar vergis je niet; de vruchten van dit Frans-Italiaanse project zouden de racewereld versteld doen staan. Bij de lancering in 1962 behaalde de 1300 negen grote overwinningen; in datzelfde jaar kreeg hij de FIA-homologatie in de Gran Turismo-klasse. Deze Abarth 1300 Long Nose coupé werd op 29 mei 1963 in Italië geregistreerd in Blue Azzurro met een zwart interieur en een viertraps Abarth raceversnellingsbak. Vier dagen later begon zijn racecarrière op de Coppa Consuma, de eerste van vele races waarvoor de wagen werd ingezet. De auto stond uiteindelijk 36 jaar lang in het Maranello Rosso-museum en kreeg na de verkoop 2014 dan ook grondig technisch onderhoud. Zouden we de auto binnenkort weer deel zien nemen aan historische races?

 

 

 

 

 

Uit de veiling Imperial War Museum Duxford van 17 november 2021, selecteerden we deze negen klassiekers die voor niet overdreven bedragen van eigenaar wisselden. De prijzen zijn omgerekend in euro’s en inclusief kosten koper. Fotografie: H&H Classics.

 

 

 

HH74 20055438-57

 

Lot 74 - 1926 Rolls-Royce 20hp Landaulette by Park Ward € 74.109
Lot 37 - 1988 Lancia Delta HF Integrale 8V € 22.500
Lot 26 - 1973 Jaguar E-Type V12 Roadster € 72.780
Lot 83 - 1967 Chevrolet Corvette Sting Ray € 72.780
Lot 82 - 1986 Mercedes- Benz 500 SL € 51.600
Lot 32 - 1957 Chevrolet Bel-Air Townsman Wagon € 33.100
Lot 29 - 1974 Volkswagen SP2 € 26.470
Lot 86 - 2005 Porsche 911 Carrera 2S € 25.400
Lot 45 - 1988 Lotus Esprit Turbo € 22.500

 

 

 

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein logo zwart