button_b2

 

 

 

 

 

Bonhams
Gstaad Sale
3 juli 2022

 

 

 

1991 Ferrari F40

 

Ferrari F40, 1991

€ 1.968.525

De iconische F40. In 1988 geïntroduceerd om het 40-jarig bestaan van Ferrari te vieren. Ontwikkeld op basis van de onvolprezen 288 GTO. Dit exemplaar werd op 24 september 1991 nieuw in Zwitserland via de officiële Ferrari-dealer Frey AG geleverd. Hoewel er slechts 20.000 kilometer met de Ferrari is gereden, is er op onderhoud nooit bespaard. Hoewel, de laatste beurt was in 2015, echter bij bijna dezelfde kilometerstand als de auto op dit moment heeft. Met de 2.936 cc quad-cam V8 met vier kleppen per cilinder, dubbele IHI-turbocompressoren en 478 pk bij 7.000 t/min gaat de Ferrari zelf al even hard als de waarde van het raspaard: de veilingmeester noteerde bijna twee miljoen voor dit exemplaar.

 

 

 

1967 Lamborghini 400 GT 2+2. 12

 

Lamborghini 400 GT 2+2, 1967

€ 352.420

Het is bijna niet voor te stellen dat Lamborghini zoals we dat nu met zijn agressieve lijnen kennen, voortkomt uit het zeer charmante begin in de jaren zestig. Want de 350GT was Lamborghini’s eerste wapen om Ferrari rechtstreeks te gaan beconcurreren. Uitgerust met een 3,5-liter V12 van Giotto Bizzarrini overigens geen halve maatregelen. Met de 400GT ging daar nog een schepje bovenop. Nu had de fraaie Italiaan 3.929cc en geen 270 pk, maar 320!

De 400GT 2+2 behield het veelgeprezen uiterlijk van de 350GT, terwijl hij toch iets groter was in het belang van meer hoofdruimte voor de achterpassagiers. De carrosserieën waren nu van staal (de 350GT’s waren van aluminium) en de 400GT 2+2 had de dubbele koplampen waarmee de auto probleemloos door de ballotage van de VS kwam. Dit is één van de 247 exemplaren die tussen 1966 en 1968 werden gebouwd. Op 20 september 1967 werd er door de eerste Zwitserse eigenaar vijf miljoen Italiaanse lire cash neergeteld. Nooit gerestaureerd ging de auto nu voor niet al te veel geld van de hand. Dit bedrag past eerder bij een C/D-conditie.

 

 

 

1958 Alfa Romeo Ghia Aigle

 

Alfa Romeo 1900C Super Sprint Barchetta, 1956

€ 318.440

Voorzien van één van de tien carrosserieën van Ghia Aigle, getekend door Giovanni Michelotti. Hij haalde zijn inspiratie uit de vormen van Riva speedboten, aangezien dat de opdracht was van de zakenman en Riva-fan die de auto besteld had. Het resultaat mocht er zijn, maar een dure grap was het wel. Hij kostte evenveel als een Mercedes-Benz 300 SL. Voltooid prijkte de Alfa op Concorso d’Eleganza Autovettura Campione d’Italia in oktober 1956. Als laatste evolutie van de 1900 had de Super-serie een 1.975 cc-motor, goed voor een topsnelheid van 190 km/h. De verkopende partij had de auto sinds 2012 in bezit en een uitvoerige motorrevisie is onlangs afgerond. Klaar voor fijne kilometertjes, bijvoorbeeld langs de lago’s van Italië.

 

 

 

25199331-1-29

 

Bentley S2 Continental Drophead Coupe, 1955

€ 170.800

De Bentley S2 Continental Drophead Coupe luidde een nieuwe fase in van naoorlogse Bentleys. Gebruikmakend van de nieuwe V8-motor van 6.230 cc, behoorde de S2 Continental tot de topklasse. Chassisnummer ‘BC74LBY’ is een van de slechts 125 drophead-coupés van Park Ward op het S2 Continental-chassis, waarvan er 63 met het stuur links kwamen, zoals deze. Het ontwerp kwam van de Noorse stylist Vilhelm Koren, in fabriekstermen bekend als de ‘Korenental’, met een rechte vleugellijn die op de latere Silver Shadow zou terugkomen. Maart 1961 nieuw geleverd door Garage de l’Athène in Genève, Zwitserland, precies in deze configuratie.

 

 

 

25160453-11-93

 

Facel Vega Facel II Coupe, 1963

€ 208.435

De eerste eigenaar kocht zijn kapitale Facel II Coupe in 1963 rechtstreeks van de fabrikant in Parijs. Als diplomaat in Spanje reed hij de Facel direct naar zijn huis in Madrid. Maar toen hij in de Verenigde Staten ging werken, liet hij de auto naar New York verschepen. Bij gebrek aan fatsoenlijke expertise liet hij zijn auto minstens vier keer met het schip Queen Mary naar de fabriek in Parijs verschepen voor onderhoud en reparatie. Hij zou de auto tot midden jaren negentig bijna dagelijks gebruiken. In 2007 werd de auto verkocht. Hoewel nog in aardige staat, was restauratie toch nodig. In de originele kleur Bleu Facel Irisé is de auto van top tot teen aangepakt, inclusief alle mechanica. Klaar voor de zomer!

 

 

 

25210017-1-47

 

Porsche 356 A 1600S Cabriolet, 1958

€ 150.535

Deze 75 pk sterke Porsche werd op 15 december 1958 verkocht aan de eerste eigenaar in Düsseldorf. Verhuisde met een volgende eigenaar naar Virginia in de Verenigde Staten maar kwam in 2012 naar Genève. Nog altijd voorzien van zijn originele motor en originele kleur Gletscherweiß met muisgrijs interieur, is er drie jaar geleden een volledige restauratie uitgevoerd. Er is de afgelopen tien jaar meer dan een ton aan de auto uitgegeven, waarvan alle facturen het bewijs zijn. De motor loopt soepel, de versnellingsbak ook, en de auto wordt geleverd met een nieuwe gereedschapsset en een handleiding. Wat kan je gebeuren?

 

 

 

25208444-1-126

 

Mercedes-Benz 280 SL ‘Pagoda’, 1969

€ 86.850

In 1967 werd de 280 SL geïntroduceerd. Aangedreven door een nieuwe 2,8-liter zescilindermotor met 180 pk, had deze 20 pk meer dan de voorgaande 250 SL. De topsnelheid lag niet hoger, maar het was wel een betere sprinter. Gedoopt tot ‘Pagode’ - naar de kenmerkende cabinevorm, ontworpen door de Franse designer Paul Bracq - behoorden deze SL-modellen tot de meest geliefde sports-tourers van hun tijd. Voorzien van de sublieme automatische transmissie is deze Mercedes nieuw geleverd in de VS en pas in 2019 terug naar Europa gekomen om vervolgens te zijn gerestaureerd door de Riga Master Workshop in Letland. Bijna geheel teruggebracht naar Europese specificaties is de originele Cognac MB-Tex bekleding vervangen door leer in dezelfde kleur. Afgezien van de versnellingsbak is dit een matching numbers- en colours-auto.

 

 

 

25160453-7-68

 

Aston Martin DB 2/4 MkIII Saloon, 1958

€ 159.800

De prijs voor deze bijzonder fraaie DB - waarvan er slechts 551 zijn geproduceerd - lijkt een grote meevaller. Voor de aankopende partij dan. Maar hij stond de afgelopen vijftien jaar onaangeroerd stil in een opslag dus er is werk aan de winkel. Toen de MkIII in 1957 de MkII opvolgde bod de auto volgens een reclame van de fabriek “alle opwinding die een echt snelle auto kan bieden, elegantie om de kenner tevreden te stellen, en prestaties die letterlijk adembenemend zijn. Dit zijn de elementen die de Aston Martin DB 2/4 Mark III in een klasse apart plaatsen.” En zo is het, want de drieliter zescilinder met 180 pk zorgde voor pittige prestaties. Met het stuur links een leuke klassieker voor de Europese wegen, al moet daarvoor eerst nog wat water door de Rijn.

 

 

 

1959 VW Beutler 1.2

 

Volkswagen Beutler 1.2, 1959

€ 159.800

Toen de broers Fritz en Ernst Beutler in maart 1954 hun eerste op een Volkswagen gebaseerde sportwagen in Genève presenteerden, moest de Karmann-Ghia nog geboren worden. Voorzien van een aluminium ‘Ponton’-ontwerp en een 1,2-liter Kevermotor met 31 pk was de categorie sportwagen echter wel een bedenkelijke. Toch was hij een stuk groter dan de Kever en tegelijkertijd aerodynamische. Gecombineerd met een lager zwaartepunt resulteerde dat in tenminste betere rijeigenschappen dan die van de Kever. Maar de prijsstelling was erg ambitieus en lag zelfs fors hoger dan dat van de krachtigere Porsche 356. Overigens was het model ook met een Porsche-motor en -remmen te bestellen, maar dan gingen de bedragen nog verder omhoog. Dit exemplaar is de basisversie - een prachtige basisversie, dat wel – en is de afgelopen elf jaar gerestaureerd. Het resultaat mag er zijn.

 

 

 

 

 

Uit de veiling Imperial War Museum Duxford van 22 juni selecteerden we deze negen klassiekers die voor niet overdreven bedragen van eigenaar wisselden. De prijzen zijn omgerekend in euro’s en inclusief kosten koper. Fotografie: H&H Classics.

 

 

 

Kavel 02 20056517-7

 

Kavel 2 - 1991 Alfa Romeo Spider S4 € 12.500
Kavel 5 - 1949 Triumph 2000 Roadster € 15.125
Kavel 6 - 1959 Austin Healey ‘Sebring’ Sprite € 18.400
Kavel 14 - 1971 Volvo P1800 E € 17.000
Kavel 17 - 1930 Ford Model A Five Window Coupe € 17.750
Kavel 22 - 1943 Ford GPW Jeep € 22.356
Kavel 24 - 1981 DeLorean DMC-12 € 53.900
Kavel 30 - 1974 Range Rover ‘Two Door’ Suffix C € 23.670
Kavel 33 - 1912 Darracq Type L12 10pk Tourer € 31.680

 

 

 

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein logo zwart