button_b2

 

 

 

 

 

RM Sotheby’s | Milan
15 Juni

 

 

 

1960-Aston-Martin-DB4-Series-II-_0

 

LOT 108, ASTON MARTIN DB4 SERIES II, 1960

€ 455.000

De Aston Martin DB4, een Brits meesterwerk en voorloper van James Bond’s Aston Martin, de DB5. Het was ook de eerste Aston Martin die volledig werd geproduceerd in de fabriek in Newport Pagnell. Dit exemplaar is één van de 349 Series II-auto’s die alle klassieke details had van de Series I zoals de geperforeerde grille, de hoge motorkap en uit één stuk bestaande “kathedraal”-achterlichten. Maar mechanisch was er vooruitgang te melden zoals opgewaardeerde remklauwen voor, een groter oliecarter en meer binnenruimte. Oorspronkelijk besteld in Desert White met zwart Connolly-leer, door Dr. Gross uit Zwitserland. Eind jaren negentig ging de DB4 naar de huidige eigenaar die de Aston liefdevol heeft verzorgd gedurende meer dan twee decennia en de wagen liet overspuiten in Silver Birch.

 

 

 

1951-Alfa-Romeo-6C-2500-Super-Sport-Villa-d-Este-Coupe-by-Touring_1

 

LOT 111, ALFA ROMEO 6C 2500 SUPER SPORT VILLA D’ESTE COUPÉ BY TOURING, 1951

€ 640.625

De 6C 2500 van Alfa Romeo overbrugde de kloof tussen het voor- en het naoorlogse tijdperk van Alfa Romeo’s. Na de oorlog was de 6C 2500 de eerste, in 1949 introduceerde Alfa Romeo de Villa d’Este Coupés, zo genoemd vanwege het succes van dit ontwerp op het Concorso d’Eleganza in Villa d’Este aan het Comomeer waar de auto het Gran Premio Referendum won - ook wel bekend als de publieksprijs. Dit exemplaar werd in augustus 1951 nieuw geleverd in Parijs, raakte in de jaren ‘50 betrokken bij een ongeval en werd kort daarna naar de Verenigde Staten verscheept. Verbleef in de jaren negentig nog even in Nederland en werd in 2012 door de verkopende partij in Italië gerestaureerd.

 

 

 

1931-Bugatti-Type-46-Coupe--Superprofilee--_8

 

LOT 113, BUGATTI TYPE 46 COUPÉ ‘SUPERPROFILÉE’, 1931

€ 545.000

Een kaal, nooit afgewerkt Bugatti-chassis werd na de Tweede Wereldoorlog toegewezen aan Roland Bugatti, de zoon van Ettore. Het chassis werd tezamen met de Type 46-motor in een krat in 1952 ontdekt door een vriend van Roland, Richard Baudens. Die nam de onderdelen mee met als doel de wagen af te laten bouwen. Dat gebeurde niet en het chassis werd verkocht aan de Britse Michael Glass. Die verkocht het in de jaren tachtig weer en tien jaar later werd het chassis nogmaals verkocht. Uiteindelijk is het hele spul met nul kilometer op de teller over een periode van tien jaar gerestaureerd, afgebouwd met een Type 50 Gangloff-body en bij deze geveild. Zou de Bugatti nu dan eindelijk de weg op gaan?

 

 

 

2004-Koenigsegg-CCR-_0

 

LOT 118, KOENIGSEGG CCR, 2004

€ 798.125

Onschatbare youngtimers, houden we ook van. Zeker als het een oranje is. Dit is een Koenigsegg CCR uit 2004. De derde geproduceerde CCR. Dit is dé auto die in 2004 op de Geneva International Motor Show aan het publiek werd onthuld. Er zijn er maar 14 van dus wie er een wil moet in de buidel tasten. Deze heeft slechts 2.347 kilometer gereden wat vast debet is geweest aan de mooie opbrengst maar dat de auto bijna 400 kilometer per uur kan, heeft vast ook geholpen.

 

 

 

1988-Lamborghini-LM002-_0

 

LOT 106, LAMBORGHINI LM002, 1988

€ 393.125

Deze verkoop zal onderdeel worden van de updates die we jaarlijks in het nieuwe Onschatbare Klassieker Jaarboek doorvoeren. De prijs van deze LM002 is as we speak door het plafond geschoten. En met slechts 328 gebouwde exemplaren, doet zo’n verkoop meteen iets met het gemiddelde. Onder de clientèle van de “Rambo Lambo” waren vele beroemdheden waaronder Tina Turner die de wagen destijds bezong als ‘Simply the Best’.

 

 

 

 

 

RM | SOTHEBY’S
A PASSION FOR ELEGANCE
19 JUNI

 

 

 

1933-Rolls-Royce-Phantom-II-Special-Brougham-by-Brewster_0

 

LOT 119, Rolls-Royce Phantom II Special Brougham by Brewster, 1933

€ 1.443.525

Een van de showstoppers tijdens de veiling A Passion for Elegance was deze Rolls-Royce Phantom II Special Town Car uit 1933 van Brewster, een eenmalig ontwerp, besteld door de Amerikaanse miljonair Matthew Dick uit Washington D.C. die voor deze auto 31.000 dollar neertelde. Een vorstelijk bedrag in 1933. Beschikt nog altijd over zijn originele carrosserie. De wagen bracht meer dan het dubbele op, dan wat de meesters hadden geschat.

 

 

 

1958-Bentley-S1-Continental-Drophead-Coupe-by-Park-Ward_4

 

LOT 107, Bentley S1 Continental Drophead Coupé by Park Ward, 1958

€ 1.112.732

Deze Bentley S1 Continental Drophead Coupé uit 1958 - door velen beschouwd als een van de mooiste van alle naoorlogse Bentleys – was een idee van de heer C. Mathews Dick. Mevrouw Dick verdiende volgens hem een wagen van uitmuntende stijl. Carrosseriebouwer Brewster wist raad met zijn eisenpakket en zette deze fraaie carrosserie neer, gemaakt als een maatpak. Uit de talloze documenten blijkt dat bijvoorbeeld de hoofd- en beenruimte tijdens het ontwerpen voortdurend werden aangepast, net zo lang tot mevrouw Dick er met haar jurk en hoed zonder kreukels inpaste. De wagen werd zorgvuldig tot en met de Art Deco kachelopeningen vormgegeven en het houdwerk werd door het echtpaar Dick persoonlijk uitgekozen.

 

 

 

2000-Ferrari-550-GT1-_0

 

LOT 117, FERRARI 550 GT1, 2000

€ 1.805.000

Wel altijd binnen gestaan, maar niet van een oud vrouwtje geweest. Sterker nog; deze Italiaan heeft er een racecarrière van ruim 11 jaar opzitten. Openlijk. Na een waslijst van successen werd de auto verkocht aan de Fransman Bruno Tortara en vervolgens aan een anonieme Duitse verzamelaar die de voormalige JMB-ingenieur Jean-Christophe Noel de opdracht gaf om een uitgebreide restauratie uit te voeren. De auto werd in 2018 overgenomen door de huidige verkoper die de spectaculaire Red Bull kleurstelling van 2002 herstelde en een complete motor- en versnellingsbakrevisie liet uitvoeren. Hij is dan ook klaar voor de start.

 

 

 

 

 

Uit de veiling in het Imperial War Museum Duxford van 26 mei 2021, selecteerden we deze negen klassiekers die voor niet overdreven bedragen van eigenaar wisselden. De prijzen zijn omgerekend in euro’s en inclusief kosten koper. Fotografie: H&H Classics.

 

 

 

20053219-7

 

Lot 3, Riley 9 Gamecock, 1932 € 15.767
Lot 25, Ford Capri 2.0S MkII, 1977 € 13.140
Lot 30, Mercedes-Benz 280 SL, 1985 € 23.650
Lot 31, Lancia Beta Montecarlo Series 1 Spider, 1978 € 28.900
Lot 44, Ferrari 400i Series 2, 1983 € 55,186
Lot 41, Brough Superior 4.2-Litre Dual Purpose Drophead Coupé, 1935 € 78.840
Lot 54, Ford WOA2 Heavy Utility Car, 1942 € 57.800
Lot 53, Austin A90 Atlantic Sports Saloon, 1952 € 16.095
Lot 1, Lotus Elan +2 130S/5 ‘John Player Special’, 1973 € 13.795

 

 

 

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein logo zwart