button_b2

 

vullerwit25 

 

 

 

2021-03 cover slmr

 

Inhoudsopgave 3-2021
Voorwoord
Nieuws
Achtergrond
Autorijden wordt flink duurder
Rijtest Mercedes-Benz E 200 Coupé
Coverstory Mercedes-Benz CLS (C 219, 2004-2010)
Heritage Uit de archieven van Mercedes-Benz
Evenement Goodwood Festival of Speed 2021
Rijtest Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic
Evenement 1000 Miglia
Heritage 100 jaar compressor in serieauto’s
Veilingnieuws Sold!
Heritage 100 jaar Zeeweg
In bedrijf Auto Wüst Racing bouwt iconische ‘Evo II’ op voor Duitse Tourenwagen Legenden kampioenschap
Liefhebber Herman van Essen stak veel tijd, geld en moeite in een ‘gewone’ Mercedes
MBAC-nieuws Mercedes-Benz Automobiel Club-nieuws
Taxeren De Mercedes-Benz 250 van Martijn Overduin
In bedrijf Gallery of Sports ’N Art opening in Haarlem

 

 

 

 

 

2021-03 DSCF5749

2021-03 fos-2021-friday-early-jordan-butters-goodwood-09072103

2021-03 A91F1176

 

Prematuur?

De laatste paar weken lijkt het of iedere CEO van een grote autofabrikant zich verplicht voelt een datum te noemen waarop de laatste auto met een verbrandingsmotor zijn fabrieken dient te hebben verlaten. De aankondigingen buitelden bij wijze van spreken over elkaar heen. Waarbij we moeten aantekenen dat het bij een aantal van die ‘mission statements’ vooralsnog volstrekt onduidelijk is hoe men de zelf opgelegde deadline denkt te halen. Wie slechts enkele kleine volledig elektrische auto’s op basis van bestaande ICE-gebaseerde platforms in het programma en geen speciaal ontwikkelde elektrische platforms in de pijplijn voor de korte termijn heeft, er financieel niet bijster sterk voor staat en het geld vooral binnenharkt met Amerikaanse full-size pickuptrucks, die heeft wat mij betreft wat uit te leggen. Ook en vooral hoe je in de tussentijd denkt die auto’s met een brandstofmotor aan de man denkt te brengen wanneer je je klanten op deze manier fijntjes laat weten dat ze hun spaarcenten feitelijk in een verouderd product investeren.

Maar goed, ze kunnen ook niet anders want ook de Europese Unie heeft in al zijn wijsheid besloten dat het in 2035 afgelopen moet zijn met de verkoop van verbrandingsmotoren. Er wordt verwezen naar de ambitie in 2050 klimaatneutraal te zijn. Prima uitgangspunt. Maar voorlopig is ook een elektrische auto verre van klimaatneutraal. Dat begint al met de CO2-uitstoot die de productie van een batterijpakket met een capaciteit van 40-100 kWh teweegbrengt. Die kan zeker omlaag, maar zal nooit ‘nul’ worden. Of onze energievoorziening tegen die tijd voor honderd procent op hernieuwbare bronnen draait, is ook zeer de vraag. En dan nog: de enige manier waarop onze windmolens, zonnepanelen en elektrische infrastructuur ‘klimaatneutraal’ gebouwd en gerecycled kunnen worden, is om ze volledig uit natuurlijke, hernieuwbare materialen bestaan waarvan de teelt minstens evenveel kooldioxide uit de atmosfeer haalt als dat er vrijkomt bij de verwerking en productie. Dat lijkt me zacht gezegd nog een behoorlijke uitdaging. Eerlijk gezegd lijkt het mij dat een dergelijk doel nog eerder gehaald zouden kunnen worden met brandstoffen.

Stel dat het ons lukt in 2035 (of 2030, of whatever) de verbrandingsmotor per decreet af te schaffen. Ligt er dan ook een road map om ook echt klimaatneutraal te worden? Of doen we dan nog gewoon alsof elektrisch vervoer – zoals in vele beleidsstukken en verkiezingsprogramma’s te lezen is – per definitie emissievrij vervoer is?

Veel leesplezier,

Eric van Spelde

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein logo zwart