button_b2

 

vullerwit25 

 

 

 

2022-04 cover rspm

 

Inhoudsopgave 4-2022
Colofon en voorwoord
Adressenpagina
Nieuws
Column
Jeroen Caré
Coverstory Porsche 964 Carrera
Evenement Interclassics Days of Elegance
Sport Team GP Elite
Interview Het tinnen jubileum van Peter Staal
Evenement Historic Grand Prix Zandvoort
Rijtest Porsche 718 Cayman GT4 RS
Evenement Le Mans Classic
Evenement 9Elfstedentocht
Shopping
Evenement
Mille Miglia
Rijtest Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo
Evenement Goodwood Festival of Speed
Sport Laatste optreden Porsche GT-fabrieksteam in Le Mans
Veilingnieuws Sold!
Christophorus Terug in de tijd
Porsche Clubs

 

 

 

 

 

2022-04 ld-export-2fbc066e-07142022

2022-04 DSCF7938

2022-04 M22_2627_fine

 

Klap op de vuurpijl

Zoals altijd is de economie speelbal van wereldwijde omstandigheden. Nu Porsche de verkoopresultaten van de eerste helft van 2022 bij elkaar op heeft geteld, geven die resultaten dat feilloos weer. Want terwijl we in Europa onverstoord Porsches blijven bestellen (zelfs zeven procent meer dan het toch al niet beroerde eerste halfjaar van 2021), ligt China door lockdowns op zijn gat. Daalde het hele premium-segment daar met 23 procent, Porsche wist de schade te beperken tot een daling van ‘slechts’ 16 procent. Knap, maar China trekt toch met volle gewicht aan de wereldwijde verkoopresultaten, waardoor Porsche onderaan de streep een minnetje van vijf procent ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar moet noteren. Niet alleen de pandemie is nog steeds een dingetje, ook de oorlog in Oekraďne zorgt voor problemen. Chip- en kabelboom-tekorten hebben vooral de productie van de Taycan getroffen. Naar het schijnt heeft sowieso vooral de fabricage van elektrische auto’s te leiden onder de struikelende bevoorrading door toeleveranciers. Ondertussen reed ik nog even met de gewelddadige GT4 RS. Dat deze auto gemaakt is voor competitie was mij na mijn eerste ronde op het circuit van Zandvoort al meteen duidelijk, maar met welk gemak dit monster zich even later door het dagelijks verkeer liet sturen, blijft Porsches grote kracht. Weet u nog, die reclame uit de jaren zestig van een 911 die in één foto twee gezichten laat zien? Dat de GT4 RS de spreekwoordelijke klap op de vuurpijl voor deze generatie 718 is, werpt een lichte schaduw over de euforie; de volgende generatie zal volledig elektrisch zijn. Juist nu een Cayman als deze een vergelijkbare 911 overtroeft, zwaait de conventionele 718 af. Snik! Hoewel Porsche ervoor kiest om met de 718 geen wenperiode in te lassen met eerst een hybride uitvoering, geldt dat niet voor de 911. Nu beweert Oliver Blume dat de 911 voorlopig (ook) met een verbrandingsmotor alleen beschikbaar blijft, maar nu is dan toch het hoge woord eruit dat er langzaam maar zeker aan een hybride versie wordt gewerkt. De 992-generatie kreeg al een automatische 8-traps transmissie in plaats van de vorige 7-traps PDK om ruimte te geven aan een toekomstige elektromotor tussen de bak en de verbrandingsmotor en de verwachting is dan ook dat er bij de facelift volgend jaar al een hybrid van de 911 beschikbaar komt. Slik! Hopelijk mogen we rekenen op de genen die de Taycan als Porsche-familielid heeft. Tijdens de rijtest met de Rubystone Red Turbo S Sport Turismo ben ik he-le-maal niets tekortgekomen.

Veel leespleizer,

Maurice van Kesteren

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein logo zwart