button_b2

 

vullerwit25 

 

 

 

2021-04 cover rspm

 

Inhoudsopgave 4-2021
Colofon en voorwoord
Adressenpagina
Nieuws
Column
Henry de Vaal
Coverstory 25 Jaar Porsche Boxster
Tentoonstelling ‘75 jaar Wegenwacht’ in het Louwman Museum geopend
People Steve McQueen (1930-1980)
Sport Team GP Elite aan de leiding
Rijtest Porsche 911 GT3
Heritage Uit de archieven van Porsche
Shopping
People
Eric-Jan Straathof
Evenement De Porsche Classic Coast Tour
Rijtest Porsche Taycan 4S Cross Turismo
Heritage Rinspeed Chopster (2005)
Evenement Monterey Car Week
In bedrijf Gallery of Sports ’N Art opent in Haarlem
Ghostview Porsche 356C (1965)
Veilingnieuws Sold!
Christophorus Terug in de tijd
Taxeren De 356 van Ronald Belser

 

 

 

 

 

2021-04 S21_0805_fine

2021-04 O1-07-1st 1964 Porsche 904 GTS Coupe, The Ingram Collection

2021-04 Taycan DSC_4152

 

Voorwoord

Voor deze uitgave van RSPM reed ik met twee atmosferische Porsches. Heel vaak zal dat voor een rijtest niet meer voor gaan komen ben ik bang. Ze zouden te veel uitstoten, ook al zijn het liefhebbersauto’s, waarmee waarschijnlijk slechts hoogstens 5.000 tot 10.000 kilometer per jaar zal worden gereden. De uitstoot is dan vergelijkbaar met een derde van wat een koe per jaar uitstoot. Maar goed, ook die koe moet op gaan passen. De beelden van de Boxster 25 Years werden op onze redactie dan ook met zacht snikken bekeken maar toen de GT3 voorbijkwam, vielen mannen elkaar huilend als kinderen in de armen. Natuurlijk wisten u en ik al langer dat de tijd voor de atmosferische motor eindig zou zijn, toch komt dat nu ineens wel erg dichtbij. Maar we hebben ook in een Taycan gereden, ongeveer drie keer zoveel kilometers als in de GT3 en de Boxster 4.0 bij elkaar, dus schamen wij ons nog even helemaal nergens voor. De overgang van de GT3 naar die Taycan was trouwens extreem groot. Alsof ik van een kilometerlange, hysterische wildwaterglijbaan was afgekomen, omringd door de herrie van honderden schreeuwende kinderen, waarna ik met een plons diep in de stilte en het gewichtsloze terecht kwam van een sereen, rimpelloos meertje waar omheen enkel vogeltjes tsjilpten. Drie keer raden welke auto ik nooit meer zal vergeten. Hoewel, ik heb de Taycan off-road gebruikt. Nu is mijn dagelijks vervoer een SUV maar toch was het lang geleden dat ik zo leuk met zand heb zitten spelen. Verder sprak ik voor deze editie van RS Porsche Magazine met Eric-Jan Straathof die zijn Porsche-jubileum met ons vierde. Zijn liefde voor het merk begon niet met een rimpelloos meertje of getsjilp, nee, het geweld van de 12-cilinder van de Porsche 917 van Steve McQueen in de film ‘Le Mans’ was wat hem als kind wakker had gekust. Onder zijn eerste eigen Porsche liet hij direct Fuchvelgen zetten, wetende dat wanneer hij ermee rondreed, zijn wielen achteruit leken te draaien, net als bij de 911 van McQueen in de film. Dat is nu precies veertig jaar geleden en ondanks dat hij meerdere keren werd afgeleid door andere exoten, keerde hij laatst voor de tiende keer terug naar Porsche met de aanschaf van een 911. In deze uitgave leest u trouwens nog veel meer over Steve McQueen maar ook over de derde generatie Macan, een heel fijne expositie in Haarlem en uiteraard doen we verslag van de Monterey Car Week. De veilingen tijdens ‘s werelds belangrijkste klassiekerfeest brachten bij elkaar weer een recordbedrag op, mede dankzij een aantal interessante Porsches.

Veel leesplezier,
Maurice van Kesteren

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein logo zwart