button_b2

 

vullerwit25 

 

 

 

2022-02 cover rspm

 

Inhoudsopgave 2-2022
Colofon en voorwoord
Adressenpagina
Nieuws
Column
Jeroen Caré
Coverstory Porsche 911 Turbo (S) 1995-1998
A Brief History Porsche 718 RSK
Sport Nieuw: Porsche Sprint Challenge Benelux
Column Kees de Regt, KNAC
Rijtest Porsche Taycan GTS Sport Turismo
People Han le Noble
Shopping
Sport
Team GP Elite maakt rijders-line-up 2022 bekend
In bedrijf Van den Berg Car Classic
Rijtest Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo Platinum Edition
Evenement The I.C.E. St. Moritz 2022
Porsche Uit de Kunst
Achtergrond Robert Scheerboom
Veilingnieuws Sold!
Christophorus Terug in de tijd
Porsche Clubs

 

 

 

 

 

2022-02 porsche_911_turbo_3.6_coupe_351

2022-02 candycane960.599

2022-02 DSCF0982

 

Hobbels nemen

Met de Turbo-uitvoering van de 993 trok Porsche nog één keer alles uit de kast om de ultieme, luchtgekoelde 911 Turbo te bouwen. Sterker dan ooit, maar tegelijk geciviliseerder dan ooit. Maar de dubbele turbo’s en vierwielaandrijving waren nou niet meteen de ingrediënten waar de doorgewinterde Turbo-rijder op zat te wachten. Waar bemoeide Porsche zich mee? Het was een periode waarin er maar heel af en toe een nieuwe 911 besteld werd. Wie er één kocht had ervoor gespaard en nam het venijn van de wagen niet alleen voor lief, maar koesterde het zelfs. Die klant wist heus dat de motor achter de achteras lag, dat het vermogen op de achterwielen kwam met overstuur op de loer, dat er een levensgevaarlijk turbogat was en dat de neus alleen met een volle tank voldoende gewicht had om veilig harder dan 250 km/h te rijden. Daar had men namelijk voor betaald. Toch bleek de 993 een belangrijke stap in het waarborgen van Porsches toekomst in het algemeen en die van de 911 Turbo in het bijzonder. Want die dubbele turbo’s zouden blijven, evenals de vierwielaandrijving. En god zij dank. Vanaf het moment dat de liefde van Porscherijders nog veel verder op de proef gesteld werd met de komst van een watergekoelde opvolger, was de 993 op slag pure romantiek en kreeg hij alsnog de waardering die hij verdient.  

Moraal van het verhaal: soms moeten we door. Dat geldt ook voor elektrisch rijden. Want als we Porsche-CEO Oliver Blume moeten geloven, moet in 2030 80 procent van alle verkochte Porsches elektrisch zijn. Terwijl daar door liefhebbers nog altijd met argwaan naar gekeken wordt, is er inmiddels ook een broodnodig plan ‘B’. We schreven er al eerder over: Porsche en Siemens Energy zijn een fabriek aan het bouwen voor de productie van bijna CO2-neutrale brandstof – eFuel - in Punta Arenas, Chili. Volgens Porsche is niet alleen de huidige of toekomstige 911 geschikt voor het gebruik van eFuels, maar met 70 procent van de Porsches die ooit zijn gebouwd nog steeds op de weg, is de hernieuwbare brandstof ook voor Porsches klassiekers van levensbelang. Met al die doelen in gedachte vroeg ik Robert Scheerboom naar zijn opinie, en die lees je verderop in deze uitgave van RSPM.

Na de 993 Turbo maakten we de overstap naar de hybride Panamera en concludeerden dat minder soms meer is. We sloten het testrijden voor deze editie volledig elektrisch af met de sportieve Taycan GTS en kunnen sceptische Porsche-rijders (wederom) geruststellen. Ook die is leuk, en hoe! Verder zien we in ‘Uit de Kunst’ weer uniek werk dat jij en ik aan de muur zouden moeten hangen, we blikken terug op The Ice St. Moriz, we duiken in het racejaar 1970 met ongekend gave beelden, en Henry de Vaal sprak met Han Le Noble die in zijn Porsche 356 de wereld rondreed en daarvoor letterlijk een enorm aantal hobbels heeft moeten nemen. Wat een avontuur!

Veel leesplezier,

Maurice van Kesteren

line1
BANNER rb_leeg

 

balmedia_150px

 

kuiper_150px

 

mercedes_150px2

 

pon porsche_150px

 

vredestein logo zwart